• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tips på snygga skjortor av hög kvalitet!

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Rossi skrev:
Tack. Tjejens tjat efter ditt kort i tråden "hur ser du ut", so handsome, he looks like the guy bla bla...Nu kan jag kontra med att du föredar Hilfinger. :D

80talisten skrev:
Innan jag gick upp i vikt och var smal och fit så körde jag mycket Tommy hilfiger, otroligt sköna och bra kvalitet. Min vän var på NK under rean och köpte 2 st otroligt snygga Ralph Lauren långärmade skjortor.

Vad är det för rolig tråd jag missat, länka :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Kör själv enbart Stenströms (slim line för min del) klassiskt och grym kvalite, Stenströms skjortor kan även fås måttsydda om man så önskar och ligger inom din budget.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kör själv enbart Stenströms (slim line för min del) klassiskt och grym kvalite, Stenströms skjortor kan även fås måttsydda om man så önskar och ligger inom din budget.

Har skjorta varje dag på jobbet. Kan tyvärr inte hålla med om att Stenströms har grym kvalitet. De exemplar jag har haft har spruckit i tyget innan krage, manschett osv är utslitet.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har skjorta varje dag på jobbet. Kan tyvärr inte hålla med om att Stenströms har grym kvalitet. De exemplar jag har haft har spruckit i tyget innan krage, manschett osv är utslitet.
Det låter ju inget vidare, har dock aldrig själv haft dom problemen med Stenströms och då har jag nog ca 20 st skjortor av dom. Låter som du haft otur.

Här är ett test, iofs rätt gammalt men jag vet att dom använt samma fabrik länge.

http://www.icakuriren.se/Documents/Tester/herrskjortor.pdf
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Eftersom att de flesta på detta eminenta forum har den goda smaken att bära vissa kvalitetsur *host-rolex*, så förutsätter jag att ni även har stor koll på fina skjortor av hög kvalitet. :lol:

Idag har jag använt en del skjortor från Dahlin (klanka inte ned på min smak nu tack, detta har hängt med länge nu). Vissa av dem har fungerat bra, andra mindre bra. Det saknas tydlig märkning på vilken skjorta som tillhör vilken serie och vilken materialkvalitet den innehar. Detta gör det jättesvårt att köpa en skjorta med liknanade kvalitet från samma tillverkare. Ena skjortan håller utan problem tio tvättar med bibehållna färger och passform. Andra blir totalt förstörda efter första tvätten, och det finns inget som avslöjar att den ena skjortan fungerar och den andra inte fungerar. Jag följer naturligtvis tvättråden till punkt och pricka.

Anledningen till varför jag trivts i Dahlins skjortor är för att passformen har varit slim, men inte jätteslim. Samt att kragen varit snygg och materialet i vissa fall varit väldigt tunt och svalt.

Nu söker jag alltså tips på fler snygga skjortor.
~75% av mina skjortor bär jag utanpå jeansen (jag är inte 30 ännu), varpå jag gärna söker lite kortare skjortor. Men jag är intresserad av andra också.

Det jag värderar högst är skjortans komfort, alltså hur sval den är. Den ska vara mjuk och följdsam.
Jag välkomnar skjortor av högre kvalitet och jag känner att 2500:- är min smärtgräns för vad en fin skjorta kan få kosta.

Tips mottages med glödje, :)

Utanpå skjortan rekomnderar jag Eton Green line. Red line är business och de bärs inte utanpå ;). (red line är längre oxå)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Provade igår en J Lindeberg skjorta, var lite stretch i tyget och var den mest bekväma skjorta jag någonsin prövat.
Vart dock inget köp.
 

point1

Cartier
Det låter ju inget vidare, har dock aldrig själv haft dom problemen med Stenströms och då har jag nog ca 20 st skjortor av dom. Låter som du haft otur.

Här är ett test, iofs rätt gammalt men jag vet att dom använt samma fabrik länge.

http://www.icakuriren.se/Documents/Tester/herrskjortor.pdf


20 st är ju relativt många dock, antar att du inte använder varje enskild skjorta oftare än 1-2 ggr per månad. Så då tar det ju ett tag innan slitage syns. Själv har jag bara en Stenströms skjorta och inte sett något slitage ännu, men använder den rätt sällan eftersom det är franska manschetter så blir det kanske bara 1-2 ggr per år.

Däremot så har de Eton jag haft slitits ut snabbt.

Kan rekommendera Mazzarelli (haft de i ungefär 1 år, inga tecken på slitage ännu) och Allesandro Gherardi (köpte några för 1,5 år sedan och de har hållt sig bra än så länge). Både märken går att få till rätt bra priser (runt 1200-1400 för de billigare modellerna).
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag använder för oftast Eton och är nöjd men jag använder inte skjorta dagligen så kan inte uttala mig om hur snabbat de slits.
 

Björklund

Panerai
Har ett tiotal från Shirt Factory som säkert är använda en bra bit över hundra gånger och de är tamigfan nästan som nya fortfarande. Gillar deras E I bäst men WW funkar också som bruksskjortor.
 

Ejnork

Cartier
Hej!

Hur är Barba i passformen? deras slim respektive extra slim fit.

Är det värt pengarna?
 
Senast ändrad:

Ejnork

Cartier
Nu är jag partisk, men jag håller Barba (och inte minst deras MTO/MTM-program) bland det absolut mest prisvärda på marknaden. Passformen är klassiskt syditaliensk med form och fall, utan att bli trångt.

Tack för hjälpen.

Funderar på att beställa några, går ju att köpa från staterna, där säljs de i en slim fit och en extra slim fit. Misstänker att deras extra slim är motsvarighet till svensk slimfit, har du någon kunskap i frågan?

(såg nu att jag skrev slim fit två gånger i det tidigare inlägget)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Tack för hjälpen.

Funderar på att beställa några, går ju att köpa från staterna, där säljs de i en slim fit och en extra slim fit. Misstänker att deras extra slim är motsvarighet till svensk slimfit, har du någon kunskap i frågan?

(såg nu att jag skrev slim fit två gånger i det tidigare inlägget)

Helt omöjligt att svara på - Barba har egentligen ingen sån benämning så vad respektive handlare menar med det får man fråga dem om.

Varför beställa från staterna?
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Har testat dessa:
Finamore Napoli MTM - underbara tyger och bra passform (från 2500kr)
Mastai Feretti MTM - bra passform men saknar handsydda detaljer (från 1700kr)
Truzzi MTM - bra passform och en del handsytt, riktigt bra kvalitet (från 2300kr)
Alessandro Gherardi MTM - mycket skjorta för pengarna, bra kvalitet (runt 2000kr?)
 

Ejnork

Cartier
Helt omöjligt att svara på - Barba har egentligen ingen sån benämning så vad respektive handlare menar med det får man fråga dem om.

Varför beställa från staterna?

Ok! De har bättre pris, tror jag. Svårt att hitta på nätet. Har du några tips? Care of Carl vill jag helst inte stödja.

Sen! Ni som har skjortor för upp emot 2000:-, gissar att ni använder dessa några år. Hur håller ni de fräscha? Främst i armhålorna tänker jag som ofta missfärgas.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ok! De har bättre pris, tror jag. Svårt att hitta på nätet. Har du några tips? Care of Carl vill jag helst inte stödja.

Sen! Ni som har skjortor för upp emot 2000:-, gissar att ni använder dessa några år. Hur håller ni de fräscha? Främst i armhålorna tänker jag som ofta missfärgas.

Anledningen till att jag säger att jag är partisk är just för att jag har en närhet till bl.a. Barba då jag jobbar för Linnégatan no 2 (som också har en webshop, och såklart kan hjälpa dig med MTO även på distans).

Jag fyrtio-tvättar och hängtorkar mina skjortor. Det är allt.
 

Ejnork

Cartier
Anledningen till att jag säger att jag är partisk är just för att jag har en närhet till bl.a. Barba då jag jobbar för Linnégatan no 2 (som också har en webshop, och såklart kan hjälpa dig med MTO även på distans).

Jag fyrtio-tvättar och hängtorkar mina skjortor. Det är allt.

Fint. Då förstår jag. Går att handla från staterna för 139$ exkl moms då, det lockar.

Har oavsett inköpsställe svårt att rättfärdiga skjortköp för 1900:- efter att ha simmat runt i 1200:- klassen max. Men det är möjligen värt det.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Fint. Då förstår jag. Går att handla från staterna för 139$ exkl moms då, det lockar.

Har oavsett inköpsställe svårt att rättfärdiga skjortköp för 1900:- efter att ha simmat runt i 1200:- klassen max. Men det är möjligen värt det.

Det som styr priset är två faktorer - nivån på tyg och arbete. Barba har ett väldigt stort tygutbud och flera olika nivåer av arbete, vilka båda samspelar när det kommer till priset.
 

DrDre

Patek
Om du funderar på att handla ftån USA så skulle jag föreslå att du provar en från Brooks Brothers. Jag har inte provat Barba, men jag tycker att BB slår de vanliga svenska märkena och Hillfiger, R Lauren mfl med en rätt rejäl marginal.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Det som styr priset är två faktorer - nivån på tyg och arbete. Barba har ett väldigt stort tygutbud och flera olika nivåer av arbete, vilka båda samspelar när det kommer till priset.

Ursäkta om jag breakar in lite här men snabb fråga - hur är Barba slim fit? Brukar ha Stenströms Slimline storlek 40, kan jag köra samma hos Barba?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ursäkta om jag breakar in lite här men snabb fråga - hur är Barba slim fit? Brukar ha Stenströms Slimline storlek 40, kan jag köra samma hos Barba?

Se ovan - det finns ingen "slim fit"-specifikation, utan det beror på vem som definierar det som det. Det finns fyra olika kroppsmönster när man tillverkar skjortor från Barba.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Om man vill ha några schyssta billiga baskjortor tycker jag Selected Hommes oxford skjortor är riktigt bra för priset.
 

Ejnork

Cartier
Om du funderar på att handla ftån USA så skulle jag föreslå att du provar en från Brooks Brothers. Jag har inte provat Barba, men jag tycker att BB slår de vanliga svenska märkena och Hillfiger, R Lauren mfl med en rätt rejäl marginal.

Har flera BB i extra slim fit, gillar dem, men de är trots min hydda lite stora och manschetterna för tajta / för lösa. Orkar inte med halvdana skjortor längre.
 
Topp