• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tips på snygga skjortor av hög kvalitet!

popeofdenim

Cartier
Jag shoppar uteslutande skjortor på taylorstore där jag kan välja kvalité på tyget själv, få mina initialer inbroderade och dessutom skräddarsytt.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Jag shoppar uteslutande skjortor på taylorstore där jag kan välja kvalité på tyget själv, få mina initialer inbroderade och dessutom skräddarsytt.
Att dom fortfarande inte har lärt sig skillnaden mellan skräddarsytt och måttsytt. Det dom gör är måttsydda skjorta dvs. måtten tas en gång. Skräddarsytt kräver att måtten tas ytterligare en gång för få skjortan perfekt.
 

Chagall

Cartier
Personligen så föredrar jag Finamore och deras MTM- Skjortor (har sju stycken) men det är lite en smaksak. Just Finamore har underbara tyger, perfekt passform på mig och det är alltid lite extra kul med handsydda detaljer om du nu går igång på sådant.

Annars är några tillverkare jag testat som jag kan rekommendera är:
Barba
Fray (Om det är värda priset är dock en helt annan fråga)
Gherardi (Speciellt dessa, inte fullt så dyra heller!)
E. Formicola
Truzzi
 

Ejnork

Cartier
Snart ska jag sluta jiddra i den här tråden.

Ni som har Barba skjortor. Krymper dem? Mycket? Lite?

Min uppfattning generellt är att skjortor inte krymper speciellt mycket men Barba strl 16 är perfekt på mig idag, vill inte köpa på mig och riska att de krymper i halsen efter en tvätt.
 

Chagall

Cartier
Snart ska jag sluta jiddra i den här tråden.

Ni som har Barba skjortor. Krymper dem? Mycket? Lite?

Min uppfattning generellt är att skjortor inte krymper speciellt mycket men Barba strl 16 är perfekt på mig idag, vill inte köpa på mig och riska att de krymper i halsen efter en tvätt.
Jag tror aldrig jag har varit med om att skjortor krympt efter en tvätt någonsin för mig. Byxor och tröjor är dock en helt annan historia...
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Funderar på att beställa lite nya skjortor och har kollat på både TM levin och Tyrwhitt. Jag såg att båda två passande nog har lite rea för tillfället.
Från vem är att föredra?
Vet någon hur deras storlekar för slim-fit är jämfört med ex Stenströms skjortor?
Jag har 41/16 på mina Stenströms slim-fit skjortor som sitter bra.
 
Funderar på att beställa lite nya skjortor och har kollat på både TM levin och Tyrwhitt. Jag såg att båda två passande nog har lite rea för tillfället.
Från vem är att föredra?
Vet någon hur deras storlekar för slim-fit är jämfört med ex Stenströms skjortor?
Jag har 41/16 på mina Stenströms slim-fit skjortor som sitter bra.
För mig har TM skjortorna varit bäst, det är något med Tyrwhitt som gör att de inte riktigt passar. Har dock en bra Oxford från dem. Skulle säga att båda är något vidare än Stenströms slim.
 

zeke_varg

Omega
Hyfsat ny i skjortans värld. Köpt Oscar, Kravatt, Tiger, Stenström osv. Nu kommer jag hänga på en polare som beställer skjortor. Det ska tas mått av skräddare.

Tyg från Albini
Piumino 100/120
Futura 70

Vad att tänka på? Jag förmodar att man får välja på olika kragar, manschetter etc. Vad är vettiga priser? Sökt på nätet och får upp €120 och uppåt på Piumino. Vad kan jag förvänta mig som aldrig handlat skräddarsytt. Några saker som jag absolut måste tänka på?

Går i kostym 5/7dagar.
 

Stab Ein

Omega
Funderar på att beställa lite nya skjortor och har kollat på både TM levin och Tyrwhitt. Jag såg att båda två passande nog har lite rea för tillfället.
Från vem är att föredra?
Vet någon hur deras storlekar för slim-fit är jämfört med ex Stenströms skjortor?
Jag har 41/16 på mina Stenströms slim-fit skjortor som sitter bra.

Båda företagen har ALLTID rea.
Passformen för resp märke kan variera lite från skjorta till skjorta (har blivit sämre med åren) , men jag skulle köra samma som i Stenströms.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Okej tack för era svar.
Känner mig inte lika övertygad längre men det kanske blir en provbeställning från TM ändå lite längre fram.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Hyfsat ny i skjortans värld. Köpt Oscar, Kravatt, Tiger, Stenström osv. Nu kommer jag hänga på en polare som beställer skjortor. Det ska tas mått av skräddare.

Tyg från Albini
Piumino 100/120
Futura 70

Vad att tänka på? Jag förmodar att man får välja på olika kragar, manschetter etc. Vad är vettiga priser? Sökt på nätet och får upp €120 och uppåt på Piumino. Vad kan jag förvänta mig som aldrig handlat skräddarsytt. Några saker som jag absolut måste tänka på?

Går i kostym 5/7dagar.


Bra fabrikörer på tyger. Kör.

Dock bör man komma ihåg att tyger kan vara hur bra som helst, men saknas passformen spelar det ändå ingen roll. Var därför noggran med utprovningen/ måttningen.
 

Ejnork

Cartier
Någon som har en Barba button down? Tacksam om någon kan ta några bilder på en sådan med slips och med samt utan kavaj.

Är osäker på om kragsnibbarna är för långa?!
 
Topp