• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på tv-serie

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Måste slå ett slag för the shield. Jävligt grym och lite annorlunda polisserie.
Sedan tyckte jag house of Cards var jävligt bra! Ser fram emot nästa säsong.
 

Sumo

Omega
Började kolla på The Wire, har bara sett två avsnitt men är inte helt övertygad ännu...

Sent from my HTC One using Tapatalk
 

KalleKnuda

Cartier
Snacka om reality check.. Jag har suttit igenom 29st tv-serier :eek: :nailbiting:
game of thrones
californication
dexter
breaking bad
sons of anarchy
south park
the walking dead
suits
white collar
man vs wild
24
the pacific
sopranos
its always sunny in philadelphia
lost
house of cards
Derek
An idiot abroad
The moaning of life
Homeland
the inbetweeners
blue mountain state
band of brothers
prison break
the office
my name is earl
chuck
oz
entourage
 

P-A

Sir Spamalot
Justified.
Smått okänd serie med härliga karaktärer! Kan verkligen rekommenderas.

The Wire, är brutalt bra, men du behöver ge den några avsnitt.

OZ, fantastisk.

The Shield.
Känns mycket som SoA fast poliser.
Kurt Sutter är ock med där.

Dexter.
Man kan inte säga annat än att det är riktigt bra.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Mycket bra tips so far, tack!

Måste tillägga att jag såklart sett Sopranos, X-files, Twin peaks och de andra klassikerna.

Har fått många tips på The Wire, är den så jävla bra och isf varför (utan spoiler såklart)?
Lika bra som Breaking? Finns det ett slut än?

Om man jämför The Wire med Breaking Bad så kan man säga att Breaking Bad är som en bra spänningsroman medan The Wire är som en gammal rysk klassiker. BB är mer kommersiellt och är ämnat som underhållning som ska locka många tittare, där alla möjliga filmfinesser används för att skapa en tittarupplevelse. The Wire är mer en berättelse, en biografi om en stad, som berättar det den vill berätta, och visar inte mycket hänsyn till de klassiska filmfinesserna. Det är en unik historia - eller ja, historien är berättad på ett unikt sätt - och är helt säkert den mest äkta (trovärdiga) serien jag har sett. Bland annat används många riktiga knarklangare/gangstrar/poliser i serien, och utöver detta är skådespelet helt fantastiskt. Sedan handlar serien om mycket viktiga ämnen (samhällsproblem på olika nivåer, som illustreras från olika perspektiv för varje säsong) och kan lära tittaren väldigt mycket. Men som några innan har nämnt så bör man ge den ett par avsnitt - den har inga fantastiska grejer som händer i pilotavsnittet som diverse andra serier, däribland även Breaking Bad, som fångar dig som tittare utan kör igång försiktigt och börjar gradvis fördjupa berättelsen och karaktärerna med varje avsnitt tills du är fast. En grej som jag älskar med The Wire är att huvudkaraktärerna i säsong ett endast blir sidokaraktärer i säsong två, och återvänder som huvudkaraktärer i exv säsong 4 - och så är det med i princip alla karaktärer. Det är liksom inte karaktärerna/skådespelarna som är centrala i berättelsen, utan det är själva staden Baltimore som är huvudkaraktär.

Med det sagt är Breaking Bad en grym serie på sitt eget sätt, och The Wire på ett annat, men sammantaget skulle jag säga att The Wire ligger på en, kanske två, nivåer över BB. BB ligger bland mina topp 5 favoritserier, men The Wire är en solkar etta på min lista.

Annars är Freaks and Geeks en mycket bra serie (två säsonger gick bara, så den plöjer du igenom snabbt), och liksom The Wire underskattad när den sändes i USA men har senare nått kultstatus.
 

ErikGBG

Audemars
2 komediserien står över allt annat : workaholics och Its always sunny in phiöadelfia!
Drama: the wire och shameless!
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Jag vill också slå ett slag för The Wire, nummer ett.
Som många andra har tagit upp är för att den är rätt verklig. Har för mig att det stod på Wiki att rykten om att riktiga brottslingar har sett på serien i utbildningssyfte för att komma undan polisen.
Detaljer verkar viktigt för producenten och något jag själv uppskattar.

Producenten har även gjort Generation Kill som är en seria väldigt nära verkligheten (är baserad på en bok av en inbäddad journalist under intåget i Irak), där några soldater spelar sig själva.
 
Topp