• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tjejens dator är slö och behöver nog återställas....

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kan man göra sådant själv eller måste man lämna in datorn?! Har sparat allt som skall sparas, har provat köra systemåterställning men det händer inget, vad gör jag för fel?!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Antar att det är en windowsburk. Var ett tag sedan jag körde windows men då var defragmentering av hårddisken ett bra sätt att snabba upp den. Och att rena ut alla små skitprogram som man ändå aldrig använder. Vet inte om detta funkar nu för tiden dock...
Det bästa, men också det jobbigaste är att göra en ny ren installation av win och de prog man vill ha efter att ha formaterat hårddisken.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Tanka ner CCleaner och kör den, brukar få bort en del skit. Hämta ner Malwarebytes Anti-Malware och scanna så kanske det blir lite fart på burken!

Annars är de väl bara att formatera så blir den som ny
 

hedbrg

Panerai
1. Spara ner allt man vill spara
2. Fixa en ren installation av windows
3. Lägga en evighet och massa svordomar på att installera all programvara och söka drivrutiner som slutat fungera
4. Blir arg över att de fortfarande är en pc
5. Auktionera ut till förmån till bcf
6. Köp en mac
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Antar att det är en windowsburk. Var ett tag sedan jag körde windows men då var defragmentering av hårddisken ett bra sätt att snabba upp den. Och att rena ut alla små skitprogram som man ändå aldrig använder. Vet inte om detta funkar nu för tiden dock...
Det bästa, men också det jobbigaste är att göra en ny ren installation av win och de prog man vill ha efter att ha formaterat hårddisken.


Que?!

Kan jag göra detta själv menar du, måste man inte ha någon skiva till detta, för den vet jag inte var den är.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha...det blir nog och lämna in den, känns som att det kan vara värd besväret :arghh:, är noll kunnig och fattar inte vad ni menar när ni säger att jag skall formatera datorn :p. Om det är till någon hjälp så är det Windows Vista som körs i datorn
 
D

Deleted member 1265

Guest
Haha...det blir nog och lämna in den, känns som att det kan vara värd besväret :arghh:, är noll kunnig och fattar inte vad ni menar när ni säger att jag skall formatera datorn :p
Jag ber om ursäkt för min trista humor!
Sjödahl, helt klart gör detta själv!
Börja sök på defrag nere vid startknappen, kör defrag.
Därefter sök avinstallera, och avinstallera det du inte använder.
Datatekniker är duuurt o sällan värt det för en privat pc, bättre köpa nytt!
Hoppas detta varit bättre hjälp!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
prova att söka i hjälpen på defragmentering och se vad du får upp. När jag körde PC var det på win 95 tiden så det kanske inte finns kvar i de nyare upplagorna av windows. Defragmentering innebär lite förenklat att man kör ett program som flyttar om filerna i datorn så de hamnar i ordning och så det går fortare för windows att hitta och arbeta med dem.

Ska du göra en ny installation så behöver du nog tyvärr skivan.
 

OBRKV

Cartier
Som tidigare nämnt, diskdefragmentering brukar hjälpa. Dock högst i ett par, tre månader. Sen säckar den säkert ihop igen.
 

Daniel B

Omega
Är du i närheten av Karlstad så fixar jag det för några hundralappar ;) En ominstallation är det enda som kommer göra att det blir bra. Mindre databutiker brukar ta ca 500 för en ominstallation med drivrutiner (små program som gör så allt fungerar bra i datorn som tex,ljud,kortläsare mm) .
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Systemåterställning ska ta bort all skit så datorn blir som den är när den kommer från butik. Hjälpte inte det, så defragga flera gånger, minst två.
 

Rivalen

Rolex
Många frågor - hur hårt utnyttjad är hårddisken i %? - har du fått virus eller trojan? - hur skyddar du ditt surfande? Svårt att hantera på distans.

För att inte få in skit så kör jag på XP7 64bit: Limited user account gratis - EMET gratis - surfar allt vardagssurf ifrån Sandboxie gratis - Avira Antivir gratis. Peppar peppar - tar dom sig igenom det så är det hög kvalite på virus.

Kör man 32 bitars så rekommenderas jag DefenseWall (också en slags sandbox dock inte samma som Sandboxie) - det enda antivirusprogram någonsin som fått 100% i ett virustest så vitt jag vet.

Det är bökigt när det krånglar och värt lite jobb att skydda burken, men malware kanske inte är problemet.

Vill du testa datorn så kör Hitman Pro gratis att kolla om de hittar något farligt - betala om du vill ta bort.

Som sagt svårt på distans - kan vara värt en slant att få hjälp. Edit: Vill du försöka själv med assistans så rekommenderar jag Svenska Antispyware forum där Malou mfl är riktiga tåömodiga klippor.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Ser att det pratas om systemåterställning, men det är formatering som gäller och inget annat.

Lägg inte tid på mjukvara hit och dit, det är lika bra att börja om.
 

Nexus

Panerai
Jag råder dig att försöka få tag på en installationsskiva för Windows Vista (eller vad som nu önskas köra på datorn) och sedan göra en ominstallation. Det är en ganska lätt process som borde ta någon timme och om du har gjort backup på all viktig data är det nog den mest smärtfria lösningen.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1 spara allt viktigt
2 formatera om disken
3 installera enbart viktiga/ program som du verkligen använder
4 installera ett skonsamt antivirus progg
INTE norton antivirus , de suger processor å minne

Efter de blir den inte snabbare , stör du dig fortfarande på att den segar.

5 köp en ny burk!
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Systemåterställning är värdelöst = du bli inte av
Med gammalt mög som slöar ner disken etc

Formatering = allt nytt å fräscht , inget spår av flera års bunkring av filer.

;)
 

Frele

Cartier
Vad är det för fabrikat/tillverkare? Vanligtvis kan man hålla in F8, F10 eller alt+F10 vid uppstart, dvs håll ned knappen/knapparna direkt när du trycker på startknappen. Datorn kommer därefter att ladda lite filer och efter det kan du välja typ fullständig återställning eller complete recovery. Detta innebär att datorn installerad om till samma skick som när du först köpte datorn.

Mvh
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det för fabrikat/tillverkare? Vanligtvis kan man hålla in F8, F10 eller alt+F10 vid uppstart, dvs håll ned knappen/knapparna direkt när du trycker på startknappen. Datorn kommer därefter att ladda lite filer och efter det kan du välja typ fullständig återställning eller complete recovery. Detta innebär att datorn installerad om till samma skick som när du först köpte datorn.

Mvh

När du säger så antar jag att du menar att datorn återställs ungefär i samma skitläge, med alla onödiga program som Siba har för installerat !?

Det är inte desamma som en urblåst/formatetad dator … Då blir den helt ny!

Man kan inte säga att en systemåterställning är lika ren som en omformatering.

Men man kan säga att systemåterställning är ett
Enklare sätt att försöka börja om,för dom som inte är så insatta i datorer. Men det betyder inte att de är de bästa sättet :)

Istället för att förklara för en newbie att det enda som gäller är att radera och formatera om hela partitionen med ntfs å inte fat32. Sen göra lite ändringar i msconfig under fliken "boot" döda lite processer yada yada …. Sen är de bara att börja lira ms röj igen !

;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är du i närheten av Karlstad så fixar jag det för några hundralappar ;) En ominstallation är det enda som kommer göra att det blir bra. Mindre databutiker brukar ta ca 500 för en ominstallation med drivrutiner (små program som gör så allt fungerar bra i datorn som tex,ljud,kortläsare mm) .


Det var vänligt, men jag bor än bra bit därifrån tyvärr.
 
Topp