• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT-tråden för fotointresserade...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Här kan ni visa era alster, foton som ni är nöjda med på klockor, djur, natur m.m. Jag börja posta dessa två som jag hann med förrut... OBS att jag ej är van att handskas med systemkamera... Jag har mycket kvar att lära.

Mina två premiär bilder.

iBkq5S2.jpg

B8iSIVP.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Skillnaden från kompaktkamera till systemkamera är otrolig... Sigma telezoomen är grymt bra....
 

Icaras

Rolex
pynupyha.jpg

2ehasa4e.jpg


Bilder från central park förra våren (innan systemkameran var köpt). Inte helt nöjd med bilderna ;)
 
  • Like
Reactions: max

TKVF

Panerai
Den sista var skitläcker..!¨

En ringduva som jag fotade idag morse.

8909186773_f6605dfbda_b.jpg
Jag förstår vad Smulan menar att beskära bilden, men inte till höger! Utan i så fall till vänster, annars tittar ju fågeln ut ur fotot!

Dina första bilder tyckte jag var röriga, vet inte riktigt vad du faktiskt fotade på dom eller om du bara brände av ett gäng foton.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag förstår vad Smulan menar att beskära bilden, men inte till höger! Utan i så fall till vänster, annars tittar ju fågeln ut ur fotot!

Dina första bilder tyckte jag var röriga, vet inte riktigt vad du faktiskt fotade på dom eller om du bara brände av ett gäng foton.
Dom första var mera testfoton, som du sa - inget speciellt jag fotade på.

fotade en husfasad förrut...

8922729864_5aee514e10_b.jpg
 

Smulan

Rolex
Jag förstår vad Smulan menar att beskära bilden, men inte till höger! Utan i så fall till vänster, annars tittar ju fågeln ut ur fotot!

Inte till höger utan till högkant eller porträttorienterat! Pippin tittar iof rakt in i gluggen i vilket fall då ögonen har ett annat montage på fåglar ju :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nya kameran verkar ju göra bra ifrån sig!
Jag är så jäkla nöjd, och det är Sigma objektivet som jag kan tacka duvfotot för (inzoomat till 300mm)

Nu kan man leva ut sitt fågelintresse ännu mera än tidigare, jag började intressera mig för fåglar 2002 och körde då med fågelkikare för att sedan få en 10 års döperiod... fram tills nyligen..:)
 

vonhall

Rolex
Kul att du verkar vara nöjd över din kamera :)
Nu vet jag inte hur insatt du är med fotograferandet. Men jag hoppas att du fotar i RAW format för att klämma ut det yttersta i varje bild. Sedan så är det viktigt med ett redigeringsprogram som man trivs med. Personligen så använder jag mig av Lightroom som oerhört nöjd med. Här kan du hämta hem en 30 dagarsversion och testa det!
http://www.adobe.com/se/downloads/

Har du en iphone så kan gps4cam vara kul: www.gps4cam.com
Programmet synkar bilderna du har tagit med appen i telefonen så att du får med gpskoordinaterna i EXIFEN.
 

Icaras

Rolex
Jag är så jäkla nöjd, och det är Sigma objektivet som jag kan tacka duvfotot för (inzoomat till 300mm)

Nu kan man leva ut sitt fågelintresse ännu mera än tidigare, jag började intressera mig för fåglar 2002 och körde då med fågelkikare för att sedan få en 10 års döperiod... fram tills nyligen..:)
Vilken sigma var det nu? Börjar bli sugen :confused:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kul att du verkar vara nöjd över din kamera
Nu vet jag inte hur insatt du är med fotograferandet. Men jag hoppas att du fotar i RAW format för att klämma ut det yttersta i varje bild. Sedan så är det viktigt med ett redigeringsprogram som man trivs med. Personligen så använder jag mig av Lightroom som oerhört nöjd med. Här kan du hämta hem en 30 dagarsversion och testa det!
http://www.adobe.com/se/downloads/
Har du en iphone så kan gps4cam vara kul: www.gps4cam.com
Programmet synkar bilderna du har tagit med appen i telefonen så att du får med gpskoordinaterna i EXIFEN.

Jag kör också med lightroom, det är ett otroligt bra och kraftfullt program. Det där med RAW har jag läst om, jag ska se till att utforska det själv.. :)

Vilken sigma var det nu? Börjar bli sugen :confused:
Det är deras instegstelezoom, Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro - brännvidd från 70mm-300mm. Objektivet har mycket bra omdömen från användare i allmänhet, enda nackdelen är väl att det saknar optisk bildstabilisator, men eftersom jag bara kommer använda telezoomen dagtid för att fota fåglar så blir stabilisator inte nödvändigt för min del ännu så länge, med lite finess och teknik så får man skarpa och otroligt fina bilder...:)

977:- för Nikonkameror och 999:- för Canonkameror på Netonnet, vilket är gratis med tanke på prestandan på det.

För Nikon
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/sigma-af70-3004-56dgnikon/116079.4570/

För Canon
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/sigma-70-3004-56dgca/104078.4569/

Sigmas hemsida
http://www.sigmaphoto.com/product/70-300mm-f4-56-dg-macro
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tagit i förbifarten från bilen med en iPhone 5a, Venice Beach januari 2013.
Kunde varit bättre om man hunnit dra fram D7an men de flesta korten händer bara och då är iPhonen där för att capture the Kodak moment!
5CMGHim.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nåt fel på din kamera... Bilderna blir sneda! :p;)
Hela jag är nog sned... :p
____________________________________________________________
Jag tänker satsa på en fotografering på en solnedgång när jag kommer ner till mina hemtrakter nere i Karlskrona, föräldrarna har hus och sommarstuga nere i skärgården, tänker köra med liten bländaröppning för långt skärpedjup, sen blir det att ta till stativet för att motverka skakningsoskärpa då slutartiden blir längre då det är mindre ljust. :)
 

Smulan

Rolex
Tagit i förbifarten från bilen med en iPhone 5a, Venice Beach januari 2013.
Kunde varit bättre om man hunnit dra fram D7an men de flesta korten händer bara och då är iPhonen där för att capture the Kodak moment!

Skön bild! Bättre en simpel kamera i handen än en komplicerad i väskan :)

Den här är skjuten med Panasonic Lumix DMC 1 på 20 m. Hade inte blivit nått alls med min systemkamera.

1.jpg
 

TKVF

Panerai
Verkar vara en del med fågelintresse här...

Hur som helst. RAW (NEF) 80talisten är ju som att framkalla själv, det absolut viktigaste med skillnaden mellan NEF (råformat s'äger man på svenska) och jpeg är att i råformat får du med all info som kameran tog, inget är egentligen ändrat när den kommer in i datorn.
Fördel 1) Du kan ordna vitbalansen i efterhand (egentligen under framkallningen).
Fördel 2) Inget går förlorat i eventuell komprimering av JPEG-bilden.
 
Topp