• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Triathon

Oew

Rolex
Finns många trådar som täcker träning här men inte hittat någon om triathlon. Måste finnas en del KS'are som kör det?
Tänkte att vi kan samla träningspass, tips på klubbar och kanske till och med styra upp några gemensamma pass!
Har nyligen börjat med triathlon efter att ha fokuserat på löpning tidigare. Laddar nu inför Kalmar vilket blir min första iron distance och även några HIM samt kortare distanser nästa år.
Letar nu efter en bra triathlon klubb men utbudet verkar sådär, finns ju några stora men tycker inte de verkar så bra. Har varit inne på Saltsjöbadens triathlonklubb då jag vet att den är bra men 10k/år känns saftigt. Alternativt är att gå med i ex spårvägen cykel och neptun sim även om det inte riktigt blir samma grej.
Hur lägger ni alla upp träningen över vintrarna? Brukar hålla mig från löppass över 1h på vintrarna då jag tycker det blir för kallt och vågar mig inte på cykeln. Kommer lägga mycket fokus på simteknik samt mycket intervaller på trainern och löpbandet.
Kör i dagsläget en del pass från Sufferfest vilket jag är grymt nöjd med!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Om du är som de flesta, dvs har hjälplig löpteknik och vet ungefär hur man cyklar, då brukar simningen vara den svaga länken när det vankas triathlon. jag hade således fokuserat på det under vintern för att sedan lära mig öppet vatten crawl riktigt bra. Det tjänar du mer tid på än att nöta frusna mil i löpspåret i vinter.
Cykel är bra men inte så tidseffektivt. Du pressar kroppen mer och fortare genom simning och löpning. Har du gott om tid funkar det ju ändå.
 

Oew

Rolex
Om du är som de flesta, dvs har hjälplig löpteknik och vet ungefär hur man cyklar, då brukar simningen vara den svaga länken när det vankas triathlon. jag hade således fokuserat på det under vintern för att sedan lära mig öppet vatten crawl riktigt bra. Det tjänar du mer tid på än att nöta frusna mil i löpspåret i vinter.
Cykel är bra men inte så tidseffektivt. Du pressar kroppen mer och fortare genom simning och löpning. Har du gott om tid funkar det ju ändå.
Gick 6 år på simning när jag var yngre så kan teknikerna rätt bra, handlar mest om att kapa tiden. För mig är det nog egentligen smartast att lägga mest tid på cykeln då det är där jag kan kapa mest minuter. Handlar om Max 10 min tot jag kan kapa i simningen men kan kanske kapa närmre en timme på cykeln. Blir iallafall träning på alla grenar
 

Sjobedan

Rolex
Gick 6 år på simning när jag var yngre så kan teknikerna rätt bra, handlar mest om att kapa tiden. För mig är det nog egentligen smartast att lägga mest tid på cykeln då det är där jag kan kapa mest minuter. Handlar om Max 10 min tot jag kan kapa i simningen men kan kanske kapa närmre en timme på cykeln. Blir iallafall träning på alla grenar

Tekniken är en sak. Men kroppen ska orka med att simma i mer än 50m i hjälpligt tempo ;)
Jag hade siktat på simningen i första hand, och sedan cykling.
 

Apansson

Torpare
Kolla SPIF, de verkar vara en hyfsat seriös triathlonförening.
Cykel är den bit du kan tjäna absolut mest tid på, i alla fall på långdistans där du inte får ligga i klunga. Att öva på att ha rätt position på cykeln och ha rätt aero-prylar gör sanslös skillnad!
 

Oew

Rolex
Kolla SPIF, de verkar vara en hyfsat seriös triathlonförening.
Cykel är den bit du kan tjäna absolut mest tid på, i alla fall på långdistans där du inte får ligga i klunga. Att öva på att ha rätt position på cykeln och ha rätt aero-prylar gör sanslös skillnad!
Ska kolla in dem! Ska nog uppgradera min cykel nu och tänkte köra en bike fit då för att få ut det mesta. Sen blir det mycket träning att ligga rätt. Känns lite överkurs med carbon-hjul för kr/sparad minut men iallafall hjälm gör stor skillnad för en rätt vettig peng!
 

Apansson

Torpare
Ska kolla in dem! Ska nog uppgradera min cykel nu och tänkte köra en bike fit då för att få ut det mesta. Sen blir det mycket träning att ligga rätt. Känns lite överkurs med carbon-hjul för kr/sparad minut men iallafall hjälm gör stor skillnad för en rätt vettig peng!
Hjälm gör skillnad om du sitter rätt på hojen. Börjar du svaja med huvudet kommer en tempostrut hämma mer än vad den gör nytta!
 
  • Like
Reactions: Oew

Oew

Rolex
Hjälm gör skillnad om du sitter rätt på hojen. Börjar du svaja med huvudet kommer en tempostrut hämma mer än vad den gör nytta!
En till grej att träna på då :D Blir mycket intervaller i vinter då jag vill kunna snitta 35km/h utan att ta ut mig själv totalt. Kanske värt att köpa ett par beggade zipp 404/808 innan loppet.
 

Rey

Rolex
Körde mitt första Triathlon i somras, halva ironmandistansen i Jönköping. Var riktigt skoj faktiskt!

Jag körde det mest som en kul grej men inväntar nog full distans något år till. Kör klassikern detta året och som student får man välja sina duster. Det roligaste är ju just att man har flera grenar att träna på, man hinner inte bli trött på det på samma sätt och det ligger ju en extra dimension över att klara grenarna i kombination. Får se vilket mitt nästa blir, funderar på nån kortare typ Olympisk på skoj till sommaren! Går ju tydligen nåt lopp som ska vara fint i Stockholm!
 

Oew

Rolex
Körde mitt första Triathlon i somras, halva ironmandistansen i Jönköping. Var riktigt skoj faktiskt!

Jag körde det mest som en kul grej men inväntar nog full distans något år till. Kör klassikern detta året och som student får man välja sina duster. Det roligaste är ju just att man har flera grenar att träna på, man hinner inte bli trött på det på samma sätt och det ligger ju en extra dimension över att klara grenarna i kombination. Får se vilket mitt nästa blir, funderar på nån kortare typ Olympisk på skoj till sommaren! Går ju tydligen nåt lopp som ska vara fint i Stockholm!
Kul! Tänkte först även göra jönköping nästa år men känns lite väl dyrt med två iron branded lopp så kör nog vansbro triathlon istället. Håller med om att det är kul med varierade grenar/träning. Ja vattenfall triathlon går ju mitt i Stockholm, sen finns det ju många andra kul. Tänkte först köra en klassiker men orkar inte riktigt vasaloppet just nu, blir för mycket att träna på då men kommer göra vättern iallafall!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Triathlon verkar vara ett kul mål med träningen, och att cykla är lite av en familjeaffär (ska köra Vättern i sommar med pappa och gudfar och tränar för det). Men @Oscaro för en som aldrig simmat mer än något simborgarmärke, hur skulle du börja träna om du i princip räknar att man startar på noll? :) Skulle vara kul att förbättra sig
 

Oew

Rolex
Triathlon verkar vara ett kul mål med träningen, och att cykla är lite av en familjeaffär (ska köra Vättern i sommar med pappa och gudfar och tränar för det). Men @Oscaro för en som aldrig simmat mer än något simborgarmärke, hur skulle du börja träna om du i princip räknar att man startar på noll? :) Skulle vara kul att förbättra sig
Är verkligen ett grymt bra mål och kul med vättern :) Skulle nog rekommendera att gå på en crawl kurs om det inte redan sitter inne, finns bra kurser på bl.a eriksdalsbadet för både nybörjare samt lite mer avancerat och då kan man träna lite på grunderna. Sedan när grundtekniken är igång så skulle jag säga att du borde fokusera på olika simserier. Finns mängder av olika och då är egentligen 90% av träningen intervallträning. Här finns några olika 100s pass, har kört några av dem och tycker de är riktigt bra. Jag har själv några olika pass jag kör men upplägget är alltid ungefär densamma. Ca 20 min uppvärmning där du kör lugn och vilar när det behövs, och sedan 20 min av några typer av intervaller med förutbestämd vila följt utav 20 min lugn simning igen. Funkar toppen oavsett nivå :)
http://triathlon.competitor.com/2015/04/training/plenty-of-100s-swim-workout-for-triathletes_75065
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Är verkligen ett grymt bra mål och kul med vättern :) Skulle nog rekommendera att gå på en crawl kurs om det inte redan sitter inne, finns bra kurser på bl.a eriksdalsbadet för både nybörjare samt lite mer avancerat och då kan man träna lite på grunderna. Sedan när grundtekniken är igång så skulle jag säga att du borde fokusera på olika simserier. Finns mängder av olika och då är egentligen 90% av träningen intervallträning. Här finns några olika 100s pass, har kört några av dem och tycker de är riktigt bra. Jag har själv några olika pass jag kör men upplägget är alltid ungefär densamma. Ca 20 min uppvärmning där du kör lugn och vilar när det behövs, och sedan 20 min av några typer av intervaller med förutbestämd vila följt utav 20 min lugn simning igen. Funkar toppen oavsett nivå :)
http://triathlon.competitor.com/2015/04/training/plenty-of-100s-swim-workout-for-triathletes_75065
Det ska jag kika vidare på, tack så jättemycket för svar :)
 
  • Like
Reactions: Oew

Rey

Rolex
Kul! Tänkte först även göra jönköping nästa år men känns lite väl dyrt med två iron branded lopp så kör nog vansbro triathlon istället. Håller med om att det är kul med varierade grenar/träning. Ja vattenfall triathlon går ju mitt i Stockholm, sen finns det ju många andra kul. Tänkte först köra en klassiker men orkar inte riktigt vasaloppet just nu, blir för mycket att träna på då men kommer göra vättern iallafall!

Ja det är ju inte direkt gratis! Kan rekomendera Jönköping iaf, grymt fin cykeltur och hela löpningen är i city med publikstöd! :) hehe Vasaloppet står näst på tur, har börjat staka rejält på gymmet nu! Har väl en liten fördel i att jag precis flyttat till Östersund där det förhoppningsvis blir lite snö i vinter så man kan träna ;)
 

Rey

Rolex
Triathlon verkar vara ett kul mål med träningen, och att cykla är lite av en familjeaffär (ska köra Vättern i sommar med pappa och gudfar och tränar för det). Men @Oscaro för en som aldrig simmat mer än något simborgarmärke, hur skulle du börja träna om du i princip räknar att man startar på noll? :) Skulle vara kul att förbättra sig

Jag var inte riktigt men nästan som du förra hösten. Hade simmat bröst typ 1000m som längst men klarade typ 25-50 crawl med usel teknik. Jag kollade lite teknikvideos på tuben och försökte sen varje pass simma lite längre utan paus än passet innan! Kom ganska snabbt upp i någon km och sen flöt det på fint! Då började jag varva med lite intervaller och sånt :) Försök hitta något träningssätt som du tycker är kul så löser sig resten. Kan tipsa om träningsdagbok om du inte redan kör det, enkelt sett att se utvecklingen!
 

Oew

Rolex
Ja det är ju inte direkt gratis! Kan rekomendera Jönköping iaf, grymt fin cykeltur och hela löpningen är i city med publikstöd! :) hehe Vasaloppet står näst på tur, har börjat staka rejält på gymmet nu! Har väl en liten fördel i att jag precis flyttat till Östersund där det förhoppningsvis blir lite snö i vinter så man kan träna ;)
Nej precis, och har en sisådär 10 tävlingar nästa sommar så känner att det räcker nu, måste ju ha lite pengar över till klockor också :D
Men ska definitivt köra Jönköping nån gång iallafall. Var det en snabb bana? Haha försöker också staka ett par km varje gång jag är på gymmet men det är tufft. Härligt att du får närhet till bra spår då!
 

Rey

Rolex
Nej precis, och har en sisådär 10 tävlingar nästa sommar så känner att det räcker nu, måste ju ha lite pengar över till klockor också :D
Men ska definitivt köra Jönköping nån gång iallafall. Var det en snabb bana? Haha försöker också staka ett par km varje gång jag är på gymmet men det är tufft. Härligt att du får närhet till bra spår då!

Haha förstår det! Svårt att prioritera ;) Cyklingen var rätt mycket backar, körde med en polare som körde Vansbro året innan och Jönköping var tyngre enligt honom. Löpningen var i princip helt platt och enbart på asfalt. Ja närhet till spår och fjällen inte allt för långt bort! Grym träningsstad :)
 
  • Like
Reactions: Oew

ozzyozzy

Cartier
Imponerande av de av er som kör en fullängds IronMan, det är mer av en långsiktig vision för mig :D

Jag hasade mig krampande runt Lidingöloppet i helgen med alldeles för få träningspass i benen (verkligen alldeles för få), MEN fick lite blodad tand då det var mitt första lopp öht. Och nu tänker jag som så att eftersom jag har den "värsta" delen av klassikern avklarad så ska jag försöka svepa av de övriga av bara farten.

Först på tur är alltså Vasan, och nu får jag be @Oscaro för att jag tar din tråd lite OT, men är det någon som har tips på träningsupplägg? Bor i Stockholm, har inte åkt längd i någon omfattning tidigare, och har alltså relativt kort tid på mig. Sen blir det ett skott på både Vansbro och Vättern till sommaren (ska börja simma under vintern) så tips för detta mottages också med tacksamhet.
 
  • Like
Reactions: Oew

Oew

Rolex
Då det här är en extremt tidskrävande sport så vore det kul att höra hur ni andra lägger upp det? På vardagarna tycker jag det är lite lättare då man kan köra ett pass på morgonen och en på kvällen men helgerna är jobbigare. Brukar köra ett längre pass varje helg och oavsett om jag gör den tidigt på morgonen eller senare på dan tycker jag det tar över hela dagen. Om nån har löst det problemet så får dom gärna upplysa mig :D
 
Topp