• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: TV 55tum bästa just nu?

Greven

Audemars
Skall man ha curved så skall man sitta sjukt nära. Typ max 1.5 meter från 55 tum annars blir bilden inkorrekt den skall omslutande dig när du tittar. Har du vanligt avstånd blir bilden tvärfel och då har du betalat för en försämring.
Nja. Har en curved och håller inte med dig. Bilden är helt perfekt även på 2,5-3.0 meter.
 

sveol

Cartier
Samsung UEH7005 säger jag.

Jag rekommenderar dig att gå in och läsa på hdtvtest.co.uk. De grabbarna kan verkligen sin sak och jag har följt deras test på senaste 2 TV inköpen och är väldigt nöjd.

Kör ovanstående och en Panasonnic GT60 och den senare tycker jag är magiskt bra men den tillverkas inte längre.

EDIT: Såg att den ligger på 12' just nu. Den har varit nere på 10' hos webhallen för någon vecka sen och lär åka ner dit igen snart.

Håller med. Köpte en 7005 och är väldigt nöjd med bilden och funktionerna. Grymt snygg är den också. Valde den då det var Samsungs bästa platta tv. Curved har jag inte förstått mig på, speciellt om den skall hänga på väggen. Vilket en platt tv ska, vad är poängen annars? Kan man lika gärna ordna en tjock tv då de tar lika mycket plats..
IMG_20150927_135417%25257E01.jpg

20150425_111405.jpg
 
Senast ändrad:

sveol

Cartier
Jag tycker det där är fascinerande. Tänk vad många TV-apparater det säljs som har hög upplösning och där folk sitter ca 4-4,5 meter från TV:n.

Kan ha att göra med att om man KAN sitta så långt från tv'n så kan man lägga strålarna på en 4k. Iaf om man är under 40 och bor i sthlm, där 4 meter är en lyx ;-)

Hade jag haft 4 meter till tv väggen så hade projja varit enda alternativet, inte upplösning. Go big or go home :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag tycker det där är fascinerande. Tänk vad många TV-apparater det säljs som har hög upplösning och där folk sitter ca 4-4,5 meter från TV:n.

Så dumt. Jag har en 65 tums 4k i biorummet och den sitter jag två meter ifrån. Har vanlig 63 tums HD i vardagsrummet och den är det 4 meter till. Borde ha mycket större TV där..
 

egbert

Panerai
Sony 65 4K i biorummet, Samsung sista plasma 63 tums i vardagsrum och Pioneers sista 50 tummare i sovrummet.
Ok, då är min v-rums tv samma som din sovrums tv, Kuro 5090. Gillar den, men elektroniken har delvis givit upp.
Får kolla på lite större storlekar nu då, för jag har 4-5 m tittavstånd i v-rummet. Tack för tipsen om det.
Dock har man projje i källaren!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ok, då är min v-rums tv samma som din sovrums tv, Kuro 5090. Gillar den, men elektroniken har delvis givit upp.
Får kolla på lite större storlekar nu då, för jag har 4-5 m tittavstånd i v-rummet. Tack för tipsen om det.
Dock har man projje i källaren!

Körde proj förr men har man inte källare med mörka väggar blir det trist. Kör mörkt grå väggar i biorummet men med kastavståndet så hade skillnad på storlek mellan min Sony och proj varit marginell..

Min 5090 rullar på men den får inte jättemycket brinntid..
 
  • Like
Reactions: K-S

Gurgel

Cartier
Bumpar lite.
Tänkte bara ge min syn på Curved vs flat. Hade en curved 55hu7205 i nästan 18 mån och har nu istället en flat 55js8005. Sitter ca 2,5-3m ifrån TV´n. Båda är 4k, 200hz och den senare ska ha något större färgpalett samt fler coola förkortningar...
Min uppfattning efter att ha testat båda med samma serier, fotboll etc är att curved är helt överlägset. Jag ser ingen skillnad på bildkvalitet på dem båda. Att kolla på den curvade är dock betydligt skönare för ögonen, det är mer avslappnat. Då sitter jag alltså enl @Spencer66 ändå alldeles för långt ifrån tv´n för att kunna utnyttja fördelen av att vara innesluten av skärmen. Det stämmer dock, 55" är alldeles för litet på det avståndet för att den känslan ska uppenbara sig. Skulle jag byta igen skulle jag helt klart satsa på en minst 65" stor curved. De 10" extra skulle dock kostat lika mycket som de 55" kostade totalt.
 
Topp