• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Välljud.

PetHel

Breitling
Även jag har vandrat denna väg ( dvs från HiFi-entusiast till klockintresserad). Är det kanske så att man som person har en böjelse för prylintresse och att det är tillfälle eller livssituation som avgör vad det för tillfället blir? (HiFi, klockor eller något annat)

Är fortfarande intresserad, och uppskattar välljud, men har lämnat jakten efter ständigt bättre ljud bakom mig:)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Gav bort mina Martin Logan Ascent i och Ezonstärkarna. Köpte Opalumhögtalare istället. Vinylsvarven, en Sota, hänger dock med än. Nästan nöjd...
20131005_115642_zpsb84a4e8e.jpg
 

Camo00

Patek
...Är det kanske så att man som person har en böjelse för prylintresse och att det är tillfälle eller livssituation som avgör vad det för tillfället blir? (HiFi, klockor eller något annat)
...


Lite så, utan spädbarn och föräldraledighet hade jag aldrig spenderat tre timmar om dan på KS... :D
 

watchowner

Cartier
Mm, min 1:a pryl var en reciever från Sansui som kompletterades med OA-5 högtalare,
skivspelare Thoréns och Tandberg rullbandspelare. Numera Linn Klassic och JMLab högtalare,
RegaPlanar och MC-pickup.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Inte förvånande att klocknördar även är gamla hifinördar. Har tidigare kört allt från acoustic research stärkare till von schweikert högtalare. Intresset har dock falnat betänkligt och idag står Kef kht5005 och B&W zeppelin air för ljudet.

6fTGVul.jpg
 
För tio år sedan så körde jag uteslutande Avance + Primare, försteg, ljudprocessor och hela kittet.
Då hade jag en anläggning för lätt 500k där kablaget stod för 10% av kostnaden ungefär.

Idag har jag ett par trådlösa AKG hörlurar för 799:- och varje gång jag lyssnar på dem vill jag bara hänga mig i pannrummet.

Om jag granskar kvaliteten så låter mina hörlurar sjukt dåligt. Spotify är ett skämt och iMacens ljudkort kan inte kosta mer än 15:- att framställa.

Varför fortsätter jag att plåga mig på detta vis? Jag vet inte, men det känns inte bra. :facepalm: :depressed:
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Gav bort mina Martin Logan Ascent i och Ezonstärkarna. Köpte Opalumhögtalare istället. Vinylsvarven, en Sota, hänger dock med än. Nästan nöjd...
20131005_115642_zpsb84a4e8e.jpg

Gav bort Martin Logan högtalarna? OMG iiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhh! För 10 år så hade jag legat med en uteliggare på sergels torg för ett par såna. Grymma högtalare och sexigt snygga.
 

McGyver

Rolex
Får erkänna att även jag är en HiFi-nörd!

Har helt snöat in på elektrostater(-Once you go flat, you'll never go back!) , här mina senaste fullrange- hemmabyggen.

Har byggt försteg med dipolkompensering, slutsteg, DACar m.m.

EPH40.jpg


Bank4.jpg


Klar.jpg


Som ni märker så är det hemmabyggen som gäller för hela slanten!
 

seikoswede

Panerai
Får erkänna att även jag är en HiFi-nörd!

Har helt snöat in på elektrostater(-Once you go flat, you'll never go back!) , här mina senaste fullrange- hemmabyggen.

Har byggt försteg med dipolkompensering, slutsteg, DACar m.m.

EPH40.jpg


Bank4.jpg


Klar.jpg


Som ni märker så är det hemmabyggen som gäller för hela slanten!

De där har du postat tidigare på något ljudfreakforum, eller hur?

Tycker mig känna igen bilderna.

Grymt! Hatten av!

Jim
 
För tio år sedan så körde jag uteslutande Avance + Primare, försteg, ljudprocessor och hela kittet.
Då hade jag en anläggning för lätt 500k där kablaget stod för 10% av kostnaden ungefär.

Idag har jag ett par trådlösa AKG hörlurar för 799:- och varje gång jag lyssnar på dem vill jag bara hänga mig i pannrummet.

Om jag granskar kvaliteten så låter mina hörlurar sjukt dåligt. Spotify är ett skämt och iMacens ljudkort kan inte kosta mer än 15:- att framställa.

Varför fortsätter jag att plåga mig på detta vis? Jag vet inte, men det känns inte bra. :facepalm: :depressed:

Beklagar! Låt hårdvaran ta det utrymme den behöver och börja njut igen.
 

Bosse

Friends of KS
Mindre skotsk tillverkare rakt igenom till musik (4x klimax) och till inläggen bättre om för eller nu, det beror på, jag så Wimp Hi fi som lösningen på Nas , raid ,back up eländet, men dessvärre inte ens i närheten i ljud kvalitet så det åkte ut, och fortfarande är en top lp 12 med al elektronisk godis och svindyr pickup något Som får nackhåren att stå i giv akt, det borde vara straffbart md låg upplöste mp3 filer riktigt musik mord.:banghead::banghead:
 
Mindre skotsk tillverkare rakt igenom till musik (4x klimax) och till inläggen bättre om för eller nu, det beror på, jag så Wimp Hi fi som lösningen på Nas , raid ,back up eländet, men dessvärre inte ens i närheten i ljud kvalitet så det åkte ut, och fortfarande är en top lp 12 med al elektronisk godis och svindyr pickup något Som får nackhåren att stå i giv akt, det borde vara straffbart md låg upplöste mp3 filer riktigt musik mord.:banghead::banghead:


Håller med dig. MP3 är rena helvetet. Satsa på FLAC. om du måste ladda ner, men de filerna blir ändå fattiga
 

PetHel

Breitling
Får erkänna att även jag är en HiFi-nörd!

Har helt snöat in på elektrostater(-Once you go flat, you'll never go back!) , här mina senaste fullrange- hemmabyggen.

Har byggt försteg med dipolkompensering, slutsteg, DACar m.m.


EPH40.jpg


Bank4.jpg


Klar.jpg


Som ni märker så är det hemmabyggen som gäller för hela slanten!

För hel..te
Dom elektrostaterna var riktigt, riktigt snygga. Hatten av för finishen på dem, riktigt imponerande! (Svårt att uttala sig om ljudet via bild:)
)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Gav bort Martin Logan högtalarna? OMG iiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhh! För 10 år så hade jag legat med en uteliggare på sergels torg för ett par såna. Grymma högtalare och sexigt snygga.

Ascent i låter helt suveränt om man får ut dem från vägg och är samtidigt jävligt snygga :) Dom står nu hemma hos sonen så jag kan njuta av dem om jag vill :)
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Kul tråd.
Kan tänka mig att nörderi på många områden inte är ovanligt för många av KS medlemmar :)

Köpte på mig den anläggning som jag ville ha för rätt många år sedan och det enda som tillkommit sedan dess är eg. ny receiver med stöd för många hdmi-källor och bildvisare(Tv och Projektor), airplay och fjärrkontroll-app till iPad.

På inköpslistan står bakhögtalare men det har inte prioriterats.
Det låter rätt bra ändå :)

Som anläggningen ser ut nu:
Mac Mini/PS3(källa)->Pioneer vsx2021(försteg)->MiniDSP(delningsfilter och)->Rotel rb-1080 och NAD2200 som slutsteg-> Ino Audio pi60(front) och Ino Audio pX-2(basmodul)

Sen är det en Samsung LCD-TV och Epson-projektor som står för bildvisningen.
 
Beklagar! Låt hårdvaran ta det utrymme den behöver och börja njut igen.


Det har du helt och hållet rätt i.
Vi letar hus febrilt, och en uppsättning B&W 80X Diamond får det att börja rycka i aggregatet. Jag har dock halkat efter rejält på signalfronten på sistone, så det känns som att jag har mycket att ta tillbaks.

Detta är något jag kommer att återuppta, var så säker. :)
 

leicaphile

Panerai
Har byggt ett par TQWT (se http://www.tnt-audio.com/casse/tqwp_e.html ) högtalare med 8 tums bredbands drivers, plockade med dem när vi flyttade till Sverige men då de fortfarande är rå MDF så behöver de lite nya kläder innan frun släpper in dem i vardagsrummet. :) Tänkte lägga på ett lager 4mm snickarplywood så blir det nog bra.

Låter fint iallafall!
 
Topp