• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Vad fan är det vi håller på med?

Maxim

Cartier
Ibland när man surfar runt på nätet stöter man på en bild som får en att stanna och fundera. Oftast är det en rolig historia eller någon spännande nyhet, men allt som oftast är det en berättelse rörande andras liv.

Bilden i fråga är

094%20-%20092_TL001059a.jpg


och den gör en påmind om många andras liv där ute, vare sig det är liv i svält, utanförskap, flykt från krig eller en annan av de tusentals misärer miljarder människor lever i.

Men vad gör man åt det? Man blir lite ledsen inombords, börjar tänka på vad man kan göra, kanske skänker en slant till välgörenhet. Några sekunder klickar man sig tillbaka och fortsätter ned för listan med memes och glada utrop, där minnet från bilden ovan snabbt försvinner.

Finns det någon här på forumet som aktivt jobbat med att hjälpa andra? Vad gjorde ni, och vad var den utlösande faktorn att ni gav er tid och/eller era pengar till en annan sak. Kanske kan både jag och andra få lite inspiration till att bli bättre människor, och i gengäld kanske må lite bättre inombords inför nästa klockköp.
 

Andrew

Cartier
Stackars barn, det har inte ens en klocka.

Bilden är för övrigt tagen i ett flyktingläger i dåvarande Zaire 1994.
 

Degauss

Breitling
Personligen tycker jag att man ska göra det man kan. Vi ger pengar till exempel till olika barn välgörenhet. Vi har inte så mycket tid att ge just nu då vi har småbarn, men vi har råd att hjälpa till.

UNICEF, Rädda Barn är 2 exempel som är välkänt.

Sent from my Nexus 10 using Tapatalk
 

BOTL

Panerai
Jag har anordnat 4 årliga cigarrträffar med en välgörenhetsauktion till förmån för läkare utan gränser. Jag har lagt ner närmare 100 timmar på varje träff med att fixa, förbereda, hålla i eventet och allt som hör till innan att försöka få tag på cigarrer och dylikt från handlare med massa mail och samtal som inte alltid bar frukt, i år som också var den sista passerade vi mitt mål och jag kan nu släppa fanan till nästan bladbroder som vill anordna en herf men vi passerade 100,000 donerat till läkare utan gränser.

Jag har i mitt vuxna liv donerat allt ifrån 20 kr till mer när jag varit med om något positivt, fått ett bra besked som nytt jobb, kommit in på viss utbildning osv donerat det som känts bra, en persisk tradition och en väldigt viktig sådan i min familj.

Om jag vet att någon sitter i skiten och jag kan bidra lite snyggt helst utan deras vetskap gör jag det nån gång då och då, oftast varit ett presentkort på McDonalds eller nåt på en hundring men jävlar va glad man blir när man ser att de hittar nåt i jackfickan!

Under tiden jag studerar sommarjobbar jag som säljare och får varje dag massa bröd i retur, dessa ska enligt skatteverket förverkas. En ödmjuk ton med min chef och vi kom överens om att det bröd som ska förverkas trots 2 dagar kvar på bäst före datumet kan faktiskt hamna på bordet till den som har det snålt. Kyrkan tar tacksamt emot sånt och delar ut till folk som har det knapert.

Varför är väldigt enkelt, föddes i ett land där allt man tar för givet där är lyx såsom sjukvård, skola och jag tar inget för givet med detta fantastiska land jag har förmånen att bo i. Har suttit i skiten själv ett par ggr och hur jag än gjort inte kunnat ta mig ur det, ett leende på rätt jävla tillfälle, taxichaufför som bjuder på resan för att vara schyst, och ekonomiskt stöd har gjort att jag tagit mig ur det.

I MITT liv har jag märkt att det oftast är de med minst i sam häller som är generösast och de med mest girigast och snålast. Jag har de sista åren gett mig fan på att försöka förändra min vardag på ett positivt sätt och jag kämpar med det varje dag för jag har inte så snäll men försöker att ändra på det genom att alltid komma ihåg hur fan det är att ha motgång i livet och uppskatta varenda lyx jag unnar mig såsom cigarrer, resor, god mat, tak över huvudet, schysta kläder, klocka osv....det som är normalt för oss är drömmen för andra.
 

16610

Patek
2-Faktor
Tråkigt, synd och för jävligt! Jag kan inte rädda världen men jag försöker så gott jag kan med att ge bidrag i form av kläder och pengar.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Finns det någon här på forumet som aktivt jobbat med att hjälpa andra? Vad gjorde ni, och vad var den utlösande faktorn att ni gav er tid och/eller era pengar till en annan sak. Kanske kan både jag och andra få lite inspiration till att bli bättre människor, och i gengäld kanske må lite bättre inombords inför nästa klockköp.

Vi har skänkt miljoner till Filippinerna under en längre period och senast byggde vi ett hus till en familj efter den stora katastrofen. Den utlösande faktorn var att mamma är från Filippinerna och hjälper mer än gärna "sitt" land.

Jag brukar även ge de hemlösa som säljer Situation mina kuponger på ICA.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Stackars barn, det har inte ens en klocka.

Bilden är för övrigt tagen i ett flyktingläger i dåvarande Zaire 1994.

Funderade länge på om jag ens skulle kommentera det där. Men eftersom att ingen annan gjorde det så gör jag det.

En dislike-knapp har nog aldrig varit mer efterlängtad. Jag är ganska säker på att avsaknaden av ett armbandsur är ett av den pojkens minsta problem. Visst du kanske skojade, men det finns lägen och det finns lägen.
 

Jens

Greedo
Det här med välgörenhet är lite trixigt ibland, man vet inte till vilka el till vem man ska skänka för att så många som möjligt ska kunna få ta del av det.
Jag hoppas att de flesta organisationer tar minsta möjliga för egen del för att kunna hjälpa fler, men ibland läser och hör man om lycksökare även inom denna "bransch" vilket känns trist.
Jag brukar köpa Situation Stockholm som jag dessutom tycker är en bra tidning. Försöker alltid ta mig en liten stund och prata med försäljaren också. Tror försäljarna får 20-30kr för varje såld tidning och jag inbillar mig att mina 5 minuter kan ge dom nåt utöver mina pengar.
Kanske nån annan organisation hade kunnat göra mer med de pengarna, men min "punktinsats" känns mer direkt på nåt vis.

J
 

BOTL

Panerai
Det här med välgörenhet är lite trixigt ibland, man vet inte till vilka el till vem man ska skänka för att så många som möjligt ska kunna få ta del av det.
Jag hoppas att de flesta organisationer tar minsta möjliga för egen del för att kunna hjälpa fler, men ibland läser och hör man om lycksökare även inom denna "bransch" vilket känns trist.
Jag brukar köpa Situation Stockholm som jag dessutom tycker är en bra tidning. Försöker alltid ta mig en liten stund och prata med försäljaren också. Tror försäljarna får 20-30kr för varje såld tidning och jag inbillar mig att mina 5 minuter kan ge dom nåt utöver mina pengar.
Kanske nån annan organisation hade kunnat göra mer med de pengarna, men min "punktinsats" känns mer direkt på nåt vis.

J

Helt rätt Jens, de där fem minutrarna kan inte ersättas med pengar och är lika behövligt. Att se nån och ge dem värde och respekt kan hjälpa många på fötter!!


Ben Bockbrännarbolmers
 

leicaphile

Panerai
Det här med välgörenhet är lite trixigt ibland, man vet inte till vilka el till vem man ska skänka för att så många som möjligt ska kunna få ta del av det.
Jag hoppas att de flesta organisationer tar minsta möjliga för egen del för att kunna hjälpa fler, men ibland läser och hör man om lycksökare även inom denna "bransch" vilket känns trist.

Hoppas det inte är/blir lika illa här som i staterna. Där finns det många "charities" som enligt sig själva tar in pengar för att hjälpa diverse organisationer. När de ringde brukade jag fråga vilken procentandel som gick till "overhead/administration". Det var inte sällan 80-95% (ingen överdrift). Att man kan leva med sig själv när man håller på med sån skit...
 

Jens

Greedo
Hoppas det inte är/blir lika illa här som i staterna. Där finns det många "charities" som enligt sig själva tar in pengar för att hjälpa diverse organisationer. När de ringde brukade jag fråga vilken procentandel som gick till "overhead/administration". Det var inte sällan 80-95% (ingen överdrift). Att man kan leva med sig själv när man håller på med sån skit...
Har för mig att det finns nån lag i Sverige som reglerar det där för organisationer med "90-konto", vet dock inte vad den säger.


J
 

ErikGBG

Audemars
P3 dokumentär om uff-rörelsen är ett bra exempel på där folk skänker massor och i princip noll kommer fram utan ledaren köper istället lyxhus på en ö utanför miami.
 

mega

Rolex
Jag har eget företag och låter firman skänka pengar istället för att jag gör det, eftersom jag då "kan skänka mer". Skänker jag via företaget så blir det inga sociala avgifter, skatter, etc på pengarna. Istället för 500:- privat blir det 1000:- på företaget.
Tänker lite som BOTL, skänker varje gång det går bra.
Blir oftast läkare utan gränser. Kollade för längesedan och dom har väldigt låg overhead. Har för mig att läkarna jobbar tre månader i stöten utan ersättning av läkare utan gränser (kan ha fel, det var längesedan jag kollae detta).
 

BOTL

Panerai
Du har helt rätt mega, vi pratar om människor med en otrolig kunskap som avsäger sig sin inkomst för att hjälpa de som knappt överlever dagen och det enda de behöver från oss är en del av verktygen för att åstadkomma detta.


Ben Bockbrännarbolmers
 

Andrew

Cartier
Funderade länge på om jag ens skulle kommentera det där. Men eftersom att ingen annan gjorde det så gör jag det.

En dislike-knapp har nog aldrig varit mer efterlängtad. Jag är ganska säker på att avsaknaden av ett armbandsur är ett av den pojkens minsta problem. Visst du kanske skojade, men det finns lägen och det finns lägen.

Jag får kryssa mellan representanter från i stort sett alla så kallade välgörenhets- och hjälporganisationer så fort jag rör mig i något som kan liknas vid ett offentligt rum. Dessa asgamar som lever på våra dåliga samveten har jag inte någon respekt för. Därför tycker jag att det är legitimt att vara lite syrlig i tonen när denna typ av ämnen avhandlas. Dessutom är bilden som trådskaparen utgår ifrån som jag nämnde ovan 20 år gammal och därför relativt ointressant i sammanhanget.

Redan Jesus var klok nog att kritiserade välgörenhet i form av bidrag; "När du ger allmosor, låt då inte stöta i basun för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människorna skall prisa dem..." och allt det där. Detta som kan vara värt att ha i åtanke oavsett om du är troende eller inte i en tid när ryggdunkningar ständigt eftersträvas och uttalad godhet premieras.
 

mega

Rolex
Jag får kryssa mellan representanter från i stort sett alla så kallade välgörenhets- och hjälporganisationer så fort jag rör mig i något som kan liknas vid ett offentligt rum. Dessa asgamar som lever på våra dåliga samveten har jag inte någon respekt för. Därför tycker jag att det är legitimt att vara lite syrlig i tonen när denna typ av ämnen avhandlas. Dessutom är bilden som trådskaparen utgår ifrån som jag nämnde ovan 20 år gammal och därför relativt ointressant i sammanhanget.

Redan Jesus var klok nog att kritiserade välgörenhet i form av bidrag; "När du ger allmosor, låt då inte stöta i basun för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människorna skall prisa dem..." och allt det där. Detta som kan vara värt att ha i åtanke oavsett om du är troende eller inte i en tid när ryggdunkningar ständigt eftersträvas och uttalad godhet premieras.

Jag frågar av ren nyfikenhet, men vad är din lösning på problemet (svält, sjukdom, fattigdom etc) ?
Min inställning (från att vara ganska oengagerad) ändrades när jag skaffade barn. På något sätt blir blev allt elände mer verkligt och påtagligt.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Skänker kontinuerligt till Unicef.
Man skulle kunna koppla microsparet via bankapparna direkt till ett konto till någon seriös hjälporganisation.
 

Mangusta

Cartier
Om man är rädd för att pengarna ska försvinna till ett lyxhus i Miami så kan man alltid skänka materiella saker såsom filtar, nallar, kläder, skor och burkmat med mera. Det är mindre risk att det inte kommer fram till de behövande. (Tipset kommer från en stor hjälporganisation som svarade på frågan om man vill hjälpa men inte skänka pengar just pga "svinnet".)
 
Jag har blivit cynisk på äldre dar och har slutat bry mig. Som rik (i jämförelse) har man inget moraliskt ansvar. Välgörenhet har aldrig hjälpt någon ur fattigdom, snarare tvärtom. Det enda som lyfter människor ur elände är eget arbete. Akut katastrofhjälp är väl möjligtvis ett undantag.
Fortsätt ni att köpa klockor utan dåligt samvete.
 

Huntsman

Omega
Jag har väl blivit cynisk med åren, skulle nog nästan hellre bränna mina sedlar i kaminen än skänka till svindlarna i ex. Röda Korset.
(Kanske just RK nu inte är svindlare längre, men historien förskräcker...)
Tiggare i vårt I-land får inte en krona, möjligtvis en macka & kaffe om så vore.

Genom skattsedeln sponsrar jag 2010 & alla andra arbetande svenskar bl.a det svenska u-landsbiståndet med 1.12% av BNI=bruttonationalinkomsten.
Mest i Norden, & dubbelt mot vad ex. Finland bidrar med.

På ett mer personligt plan har jag hellre bidragit till samhället med medlemskap i diverse mer eller mindre ideella organisationer, främst inom krisberedskap.

Har rest en hel del i Sydamerikas fattigaste länder, & där blivit föremål för en del väldigt offensivt tiggeri, scamförsök & rånförsök.

Minns även hur man som kängförsedd ofta blev belägrad av småbarn som försörjde sig som skoputsare. När jag då ibland gav med mig & fick skorna putsade valde jag alltid den minst påstridiga kandidaten, den i klungan minste eller yngste som ofta knappt orkade dra runt sin låda.

En gång valde jag en liten kille som verkade vara max 6-7 år att putsa mina kängor, inte var han väl speciellt bra på det men i den åldern ska du f#n i mig inte heller vara en duktig skoputsare, då ska du ju helst vara hemma & bygga LEGO eller något...

När han var färdig bad han om 1 Dollar, jag gav honom 10, & visst, det kändes bra att se hans glädje just där & då, men nog tänkte jag att världen har minsann sina ruttna punkter...

Man får väl själv avgöra hur man vill bidra, känns det rätt & ger någon liten effekt så kan det ju inte vara fel.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har blivit cynisk på äldre dar och har slutat bry mig. Som rik (i jämförelse) har man inget moraliskt ansvar. Välgörenhet har aldrig hjälpt någon ur fattigdom, snarare tvärtom. Det enda som lyfter människor ur elände är eget arbete. Akut katastrofhjälp är väl möjligtvis ett undantag.
Fortsätt ni att köpa klockor utan dåligt samvete.

Jag är osäker på om jag läst något dummare. Inte den här månaden i alla fall.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Ger inte så mkt pengar förut KS-BCF men brukar städa ur förråden en gång om året och det mesta skänks bort.

Sen två st 6 månaders perioder i Afghanistan kan väl ses som ett bidrag, jag ser det lite så. Vid det tillfället vi gav bort varma kläder inför vintern till en avlägsen by ute på landsbygden kändes som man hjälpte till på ett mer direkt sätt än det generella med att upprätthålla säkerheten eller stödja de afghanska säkerhetsstyrkorna.
 
Jag har blivit cynisk på äldre dar och har slutat bry mig. Som rik (i jämförelse) har man inget moraliskt ansvar. Välgörenhet har aldrig hjälpt någon ur fattigdom, snarare tvärtom. Det enda som lyfter människor ur elände är eget arbete. Akut katastrofhjälp är väl möjligtvis ett undantag.
Fortsätt ni att köpa klockor utan dåligt samvete.


Vet inte om du menar allvar eller är cynisk, menar du allvar tycker jag att de som driver detta forum omedelbart avsluta ditt medlemskap här på klocksnack och bannar dig för alltid.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag råkar ha en driven släkting som tar medicinsk utrustning och åker ner och bygger "små" sjukhus i Afrika bl.a. Den utrustning vi inte "vill" ha "gammal" kommer väl till användning. MEN synd att det inte alltid kommer fram med all utrustning och hjälp. (Tråkigt med stölder i dessa fall)
 

Andrew

Cartier
Jag frågar av ren nyfikenhet, men vad är din lösning på problemet (svält, sjukdom, fattigdom etc) ?
Min inställning (från att vara ganska oengagerad) ändrades när jag skaffade barn. På något sätt blir blev allt elände mer verkligt och påtagligt.

Jag är osäker på om jag läst något dummare. Inte den här månaden i alla fall.

Vet inte om du menar allvar eller är cynisk, menar du allvar tycker jag att de som driver detta forum omedelbart avsluta ditt medlemskap här på klocksnack och bannar dig för alltid.

Nedanstående information från FAO visar utvecklingen under de senaste 20 åren. Därtill kan läggas att på 1970-talet uppskattades 37% av världens befolkning lida av undernäring.
Englishy_SOFI_2013_01.jpg

Det är inte bidrag från privatpersoner eller företag som möjliggjort denna utveckling utan det handlar om gammal hederlig ekonomisk tillväxt.
 
Topp