• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Vad ska jag göra med mina klockdomäner?

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Råkade nyss bli ägare till följande domäner:
glycine.se
jaegerlecoultre.se
vacheronconstantin.se

Frågan är - vad ska jag göra med dem?
Idéer mottages tacksamt. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ge dem gratis till de som äger varumärkena. Är inget större fan av att snylta domäner. Vill de inte ha dem så är väl bästa idén att bara länka dem vidare.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
De kostade 5 spänn styck, så jag testade lite klockmärken för skoj skull.
Lite förhastat såhär i efterhand kanske, kör en combo av det yonsson och Per skriver. :)

Förvisso lär de väl inte bry sig, ungefär som att jag tagit ett aktivt beslut att skita i alla andra klocksnack.xx-domäner.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle förlora en ATF på studs om något av företagen orkar bry sig. Ond tro om något. :)

Exempel på ond tro är om någon registrerat ett domännamn med kännedom om att benämningen som utgör domännamnet tillhör någon annan, i syfte att sälja det. Ond tro kan också vara registrering av domännamn i syfte att störa en konkurrents verksamhet.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Skulle förlora en ATF på studs om något av företagen orkar bry sig. Ond tro om något. :)
Intressant det där.
Funderar på hur det ser ut om någon är snabb med registreringar när två företag går samman - t.ex. som i exemplet Sony och Ericsson.
Jag är lite kluven dock. Ser man inte om sitt eget hus och har framförhållning får man stå sitt eget kast, alternativt skita i det och fokusera på ett spår (läs: domän).
 

Frosse

Cartier
Kontakta företagen och sälj dem? :)
Nu får gärna någon jurist rätta mig om jag har fel men om inte jag missminner mig kan det vara ett brott mot varumärkeslagen om man registrerar ett domännamn som rent varumärkesmässigt ägs av någon annan. Vidare behöver inte företaget inte ens ha ett trademark på sitt namn/varumärke om det på marknaden anses vara väletablerat, vilket de ändå måste anses vara.

Oavsett så skulle du troligtvis inte "överleva" ett civilrättsligt mål mot dessa parter. Är inte precis billigt att vara motpart i ett mål mot dessa företag. Men du kan ju alltid försöka :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Nu får gärna någon jurist rätta mig om jag har fel men om inte jag missminner mig kan det vara ett brott mot varumärkeslagen om man registrerar ett domännamn som rent varumärkesmässigt ägs av någon annan. Vidare behöver inte företaget inte ens ha ett trademark på sitt namn/varumärke om det på marknaden anses vara väletablerat, vilket de ändå måste anses vara.

Oavsett så skulle du troligtvis inte "överleva" ett civilrättsligt mål mot dessa parter. Är inte precis billigt att vara motpart i ett mål mot dessa företag. Men du kan ju alltid försöka :)
Har inga planer på att bestrida något efter upplysningen här inne alltså. Självbevarelsedrift. ;)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Behåller dem och pekar dem vidare till respektive huvud-toppdomäner - sen får vi se vad som händer.

Lovar uppföljning om något händer. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Intressant det där.
Funderar på hur det ser ut om någon är snabb med registreringar när två företag går samman - t.ex. som i exemplet Sony och Ericsson.
Jag är lite kluven dock. Ser man inte om sitt eget hus och har framförhållning får man stå sitt eget kast, alternativt skita i det och fokusera på ett spår (läs: domän).
Då har du inte reggat dem i ond tro och borde därför kunna kränga dem. Ska inte svära på det men känns rimligt. I detta fall förlorar du ATF:en tio gånger av tio om företagen väljer. Möjligtvis att du klarar dig om du döpt ungen till Glycine och byggt en gullig sida åt hen. Typ slut på möjligheterna där.

Fular du och erbjuder dem att köpa dem billigt kanske de hellre väljer det än att slösa tid på skiten. Dock känns det ganska fattigt att fulregga domäner med det i sikte if you ask me.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Då har du inte reggat dem i ond tro och borde därför kunna kränga dem. Ska inte svära på det men känns rimligt. I detta fall förlorar du ATF:en tio gånger av tio om företagen väljer. Möjligtvis att du klarar dig om du döpt ungen till Glycine och byggt en gullig sida åt hen. Typ slut på möjligheterna där.

Fular du och erbjuder dem att köpa dem billigt kanske de hellre väljer det än att slösa tid på skiten. Dock känns det ganska fattigt att fulregga domäner med det i sikte if you ask me.
Pekar dem som sagt, och så får vi se vad som händer. Antagligen ingenting...
Spänningen är dock värd 15 kr! ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Pekar dem som sagt, och så får vi se vad som händer. Antagligen ingenting...
Spänningen är dock värd 15 kr! ;)
Gör du det så händer knappast någonting alls. De hade ju förmodligen reggat dem själv annars. :)

Brukar bli action om man lägger upp konkurrerande verksamhet, affiliate-länkar så de får betala för sin egen trafik eller om du kontaktar dem och erbjuder dem att köpa skiten för mer än självkostnaden.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Gör du det så händer knappast någonting alls. De hade ju förmodligen reggat dem själv annars. :)

Brukar bli action om man lägger upp konkurrerande verksamhet, affiliate-länkar så de får betala för sin egen trafik eller om du kontaktar dem och erbjuder dem att köpa skiten för mer än självkostnaden.
Jag låter bli att peta i bikupan med en pinne, så att säga. ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lebens förslag är ok men det torde ändå tolkas som att du untyttjar deras varumärke för egen vinning. Denna site skulle anses som kommersiell utan problem iom annonserna. Även utan dem så skulle man förmodligen kunna få sura brev hemskickade. :)

Iofs lär det inte kosta något men frågan är väl hur mycket det skulle ge. Personligen skulle jag passa då uppsidan är ganska slim to none.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Lebens förslag är ok men det torde ändå tolkas som att du untyttjar deras varumärke för egen vinning. Denna site skulle anses som kommersiell utan problem iom annonserna. Även utan dem så skulle man förmodligen kunna få sura brev hemskickade. :)

Iofs lär det inte kosta något men frågan är väl hur mycket det skulle ge. Personligen skulle jag passa då uppsidan är ganska slim to none.
Precis. De är 301:ade nu.
Now, we wait (i några år).
 
Topp