Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Vad ska jag göra med mina klockdomäner?

Diskussion i 'Diskussion' startad av daviden, 1 september 2013.

1. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Råkade nyss bli ägare till följande domäner:
    glycine.se
    jaegerlecoultre.se
    vacheronconstantin.se

Frågan är - vad ska jag göra med dem?
    Idéer mottages tacksamt. :)

Camo00 gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kontakta företagen och sälj dem? :)

P-A och Bojke gillar detta.
  3. JayJay

JayJay Biskop

+1

Till TS: Det måste ju ha varit själva idén när du registrerade dem?

4. Per

Per Björklövens finest

Ge dem gratis till de som äger varumärkena. Är inget större fan av att snylta domäner. Vill de inte ha dem så är väl bästa idén att bara länka dem vidare.

5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Du får ju inte använda dem vad jag har förstått?

6. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Skulle kunna bli lite kul bus men då får du antagligen märkesjuristerna på dig.

7. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Bli AD!

ErikGBG och Bojke gillar detta.
  8. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    De kostade 5 spänn styck, så jag testade lite klockmärken för skoj skull.
    Lite förhastat såhär i efterhand kanske, kör en combo av det yonsson och Per skriver. :)

Förvisso lär de väl inte bry sig, ungefär som att jag tagit ett aktivt beslut att skita i alla andra klocksnack.xx-domäner.

9. Per

Per Björklövens finest

Skulle förlora en ATF på studs om något av företagen orkar bry sig. Ond tro om något. :)

10. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Intressant det där.
    Funderar på hur det ser ut om någon är snabb med registreringar när två företag går samman - t.ex. som i exemplet Sony och Ericsson.
    Jag är lite kluven dock. Ser man inte om sitt eget hus och har framförhållning får man stå sitt eget kast, alternativt skita i det och fokusera på ett spår (läs: domän).

11. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Nu får gärna någon jurist rätta mig om jag har fel men om inte jag missminner mig kan det vara ett brott mot varumärkeslagen om man registrerar ett domännamn som rent varumärkesmässigt ägs av någon annan. Vidare behöver inte företaget inte ens ha ett trademark på sitt namn/varumärke om det på marknaden anses vara väletablerat, vilket de ändå måste anses vara.

Oavsett så skulle du troligtvis inte "överleva" ett civilrättsligt mål mot dessa parter. Är inte precis billigt att vara motpart i ett mål mot dessa företag. Men du kan ju alltid försöka :)

12. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Har inga planer på att bestrida något efter upplysningen här inne alltså. Självbevarelsedrift. ;)

Frosse gillar detta.
  13. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Behåller dem och pekar dem vidare till respektive huvud-toppdomäner - sen får vi se vad som händer.

Lovar uppföljning om något händer. :)

14. Per

Per Björklövens finest

Då har du inte reggat dem i ond tro och borde därför kunna kränga dem. Ska inte svära på det men känns rimligt. I detta fall förlorar du ATF:en tio gånger av tio om företagen väljer. Möjligtvis att du klarar dig om du döpt ungen till Glycine och byggt en gullig sida åt hen. Typ slut på möjligheterna där.

Fular du och erbjuder dem att köpa dem billigt kanske de hellre väljer det än att slösa tid på skiten. Dock känns det ganska fattigt att fulregga domäner med det i sikte if you ask me.

15. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Pekar dem som sagt, och så får vi se vad som händer. Antagligen ingenting...
    Spänningen är dock värd 15 kr! ;)

16. Per

Per Björklövens finest

Gör du det så händer knappast någonting alls. De hade ju förmodligen reggat dem själv annars. :)

Brukar bli action om man lägger upp konkurrerande verksamhet, affiliate-länkar så de får betala för sin egen trafik eller om du kontaktar dem och erbjuder dem att köpa skiten för mer än självkostnaden.

17. leben

leben El Patrón

Länka hit?

vikgul, ErikGBG, Bojke och 1 annan gillar detta.
  18. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Jag låter bli att peta i bikupan med en pinne, så att säga. ;)

19. Per

Per Björklövens finest

Lebens förslag är ok men det torde ändå tolkas som att du untyttjar deras varumärke för egen vinning. Denna site skulle anses som kommersiell utan problem iom annonserna. Även utan dem så skulle man förmodligen kunna få sura brev hemskickade. :)

Iofs lär det inte kosta något men frågan är väl hur mycket det skulle ge. Personligen skulle jag passa då uppsidan är ganska slim to none.

20. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Precis. De är 301:ade nu.
    Now, we wait (i några år).

21. bullen

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Av ren nyfikenhet, vart hittar man billiga .se-domäner?

22. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
  23. bullen

bullen Bonde

Från:
    Västerås
    Härligt, blir till att regga några för eventuella framtida projekt. Tackar!

Mårtenssons ur Brookfield