• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Oew

Rolex
Nån som har tips på bra rundor nära Stockholm? Brukar köra Gustavsberg och Värmdö men skulle vilja ha mer variation. Helst nått ställe nära där man kan köra backintervaller!
 

Marckus

Panerai
Nån som har tips på bra rundor nära Stockholm? Brukar köra Gustavsberg och Värmdö men skulle vilja ha mer variation. Helst nått ställe nära där man kan köra backintervaller!
Bäst rundor finns norrut, men vill du köra backe så brukar hakungebacken vara shysst. Kör norrut till täby, ut till vaxholmsvägen, kör av mot svinninge, passera 276 och ta riktning mot åkersberga golfklubb och össebygarns kyrka. På denna väg passerar du hakungebacken, där de flesta kan köra sig trötta på ett bra sätt. Därefter passerar du össebygarns k.a. och håller sedan vänster för att köra förbi ica brottby, angarn, okvista bilprovning, arninge och sedan är du tillbaka där du startade på vaxholmsvägen. Hittar ingen stravafil men plottade lite på eniro. Brukar bli typ 8 mil från stan beroende på intervaller och väg hem
Screen Shot 2016-09-15 at 10.01.18.png
 

Oew

Rolex
Bäst rundor finns norrut, men vill du köra backe så brukar hakungebacken vara shysst. Kör norrut till täby, ut till vaxholmsvägen, kör av mot svinninge, passera 276 och ta riktning mot åkersberga golfklubb och össebygarns kyrka. På denna väg passerar du hakungebacken, där de flesta kan köra sig trötta på ett bra sätt. Därefter passerar du össebygarns k.a. och håller sedan vänster för att köra förbi ica brottby, angarn, okvista bilprovning, arninge och sedan är du tillbaka där du startade på vaxholmsvägen. Hittar ingen stravafil men plottade lite på eniro. Brukar bli typ 8 mil från stan beroende på intervaller och väg hem
Screen Shot 2016-09-15 at 10.01.18.png
Tack ska testa i helgen!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inga andra som har några roliga byggprojekt nu under höst/vinter?

Köpte på mig en kalasram från Happy för en spottstyver. Merida Extreme 907 från -99 med en Cinelli Alter styrstam som bara är så överjordiskt cool :)
Har ingen supercoll på aeroramarnas intåg, men det borde väl vara en av de tidigare varianterna?

Nu är bara frågan om jag ska försöka återställa eller sätta på en nyare växelgrupp. Det var Ultegra original, men en Dura-Ace 7700 från -99 skulle nog sitta fint.
Hade ett par Spinergyfälgar i tanken som var till salu på Blocket och skulle matcha perfekt, men de såldes timmar innan jag köpte ramen.

IMG_20161003_212149.jpg
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Inga andra som har några roliga byggprojekt nu under höst/vinter?

Köpte på mig en kalasram från Happy för en spottstyver. Merida Extreme 907 från -99 med en Cinelli Alter styrstam som bara är så överjordiskt cool :)
Har ingen supercoll på aeroramarnas intåg, men det borde väl vara en av de tidigare varianterna?

Nu är bara frågan om jag ska försöka återställa eller sätta på en nyare växelgrupp. Det var Ultegra original, men en Dura-Ace 7700 från -99 skulle nog sitta fint.
Hade ett par Spinergyfälgar i tanken som var till salu på Blocket och skulle matcha perfekt, men de såldes timmar innan jag köpte ramen.

IMG_20161003_212149.jpg
Ah det var du som knep den :) Den stammen är ju en riktig klassiker som många fixiehipsters dreglar över. Jag hade satt en tidsenlig grupp fast ett modernt styre, de där ergostyrena från runt 2000 är riktiga styggelser. Sen mavic tänker jag på med allt det gula.

Fast egentligen tycker jag du kan smälla på en modern grupp med, tänk en svart 5800 eller en 10 delad rival. Budget, men bra och bättre än vintagegrupperna (förutom dura acen då möjligtvis)
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ah det var du som knep den :) Den stammen är ju en riktig klassiker som många fixiehipsters dreglar över. Jag hade satt en tidsenlig grupp fast ett modernt styre, de där ergostyrena från runt 2000 är riktiga styggelser. Sen mavic tänker jag på med allt det gula

Ja, en femhundring var ju inte så mycket att bråka om :)
Håller koll på några auktioner främst på tyska EBay där det finns ett gäng 7700-grupper i bra skick.
Såg de här på Happy, men detaljerna är ju inte gula nog :D Tror det blir allra bäst med en lite högre fälg...blir bäst matchning så med aeroramen.

27542.jpg
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Tack! En stor nackdel är ju dock att leveranstiden på dessa cyklar är rätt nyckfull. Läst några skräckexempel vad gäller Canyon. Tror ändå att det är fördel att köpa fysiskt.
Gällande canyon så skulle jag inte rekommendera någon som inte är händig att köpa en då det kan vara rätt svårt att få ihop vissa delar. De använder sig av ett ganska lurigt headset som inte är som dom vanliga. Stammen på min kom sådär monterad från fabrik så för att räta på styret(stammen då) är man tvungen att fippla med styrlagret som inte är helt intuitivt.

Däremot om man är händig och har mekat med cyklar är det bara att köra. Ganska oslagbart pris / prestanda.

UPS skötte leveranser riktigt bra, trodde aldrig jag skulle säga det om UPS haha. Jag har köpt 2 canyons för övrigt varav jag skickade tillbaka den ena utan problem.
 
Ingen här på forumet (Ifrån Göteborg) som är duktig på att montera cyklar?
Jag är sugen på att köpa en begagnad Cervélo ram med lite nya Ultegra komponenter osv.
I slutändan blir de ungefär samma pengar som att gå och köpa en ny märkeshoj har jag märkt.

Men cykelfirmorna jag har talat med vill inte montera den åt mig.
Dom förespråkar bara sina egna cyklar och pratar om hur dom är testade och optimerade för att passa perfekt med komponenterna osv.
Vilket jävla skitsnack säger jag bara.....

Om TREK gör en ram och sätter på Ultega-komponenter så är väl för tusan inte den mer "optimerad" för komponenterna än vad en De Rosa ram eller liknande är?
 

Apansson

Torpare
Ingen här på forumet (Ifrån Göteborg) som är duktig på att montera cyklar?
Jag är sugen på att köpa en begagnad Cervélo ram med lite nya Ultegra komponenter osv.
I slutändan blir de ungefär samma pengar som att gå och köpa en ny märkeshoj har jag märkt.

Men cykelfirmorna jag har talat med vill inte montera den åt mig.
Dom förespråkar bara sina egna cyklar och pratar om hur dom är testade och optimerade för att passa perfekt med komponenterna osv.
Vilket jävla skitsnack säger jag bara.....

Om TREK gör en ram och sätter på Ultega-komponenter så är väl för tusan inte den mer "optimerad" för komponenterna än vad en De Rosa ram eller liknande är?
Nej, det är ingen ram som är mer anpassad för någon viss komponent fram och tillbaka. Inte på landsvägssidan i alla fall. Scotts nya Spark RC-mtb är iofs anpassad för SRAM Eagle-drivlina, men det är det enda jag känner till från någon av de vettiga tillverkarna.

Vad gäller ditt ärende så är det nog så, eller det är så, att cykelbutikerna inte vill montera den för att de då åtar sig allt ansvar för cykelns montering, och det vill man gärna inte göra om det är ett märke man själv inte säljer. Blir liksom mekigt om man behöver få tag på någon del eller whatever.
Dessutom vill man ju sälja nya cyklar till kunderna. Ingen gillar näthandeln.
Om du köper komponenterna där så tror jag nog att butikerna kan tänka sig att montera det åt dig, så brukar vi jobba i alla fall.
 
Nej, det är ingen ram som är mer anpassad för någon viss komponent fram och tillbaka. Inte på landsvägssidan i alla fall. Scotts nya Spark RC-mtb är iofs anpassad för SRAM Eagle-drivlina, men det är det enda jag känner till från någon av de vettiga tillverkarna.

Vad gäller ditt ärende så är det nog så, eller det är så, att cykelbutikerna inte vill montera den för att de då åtar sig allt ansvar för cykelns montering, och det vill man gärna inte göra om det är ett märke man själv inte säljer. Blir liksom mekigt om man behöver få tag på någon del eller whatever.
Dessutom vill man ju sälja nya cyklar till kunderna. Ingen gillar näthandeln.
Om du köper komponenterna där så tror jag nog att butikerna kan tänka sig att montera det åt dig, så brukar vi jobba i alla fall.

Men i slutändan skiljer de säkert 15 000:- i pris på delar ifrån utlandet och ifrån en butik i Sverige.
Jag förstår varför butikerna måste ta ut dom extra pengarna. Säger inget om det heller.
Men dom borde väl ändå kunna bygga cykeln åt mig om jag betalar ett timarvode för den tiden det tar att montera?
 

Apansson

Torpare
Men i slutändan skiljer de säkert 15 000:- i pris på delar ifrån utlandet och ifrån en butik i Sverige.
Jag förstår varför butikerna måste ta ut dom extra pengarna. Säger inget om det heller.
Men dom borde väl ändå kunna bygga cykeln åt mig om jag betalar ett timarvode för den tiden det tar att montera?
15000? En Ultegra 6800-grupp kostar typ 9k tror jag. Butikspriserna är nääästan samma som internet på Shimano. Vi har väldigt låga marginaler på dem, typ 15-20%. Vi tar även ut en straffavgift för montering av delar som inte är köpta hos oss.
Nej, för man vill som sagt inte ta på sig ansvaret.
 
15000? En Ultegra 6800-grupp kostar typ 9k tror jag. Butikspriserna är nääästan samma som internet på Shimano. Vi har väldigt låga marginaler på dem, typ 15-20%. Vi tar även ut en straffavgift för montering av delar som inte är köpta hos oss.
Nej, för man vill som sagt inte ta på sig ansvaret.

Totalt. Alltså för ram,hjul,växelpaket, styre, sadelstolpe osv
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Inga andra som har några roliga byggprojekt nu under höst/vinter?

Köpte på mig en kalasram från Happy för en spottstyver. Merida Extreme 907 från -99 med en Cinelli Alter styrstam som bara är så överjordiskt cool :)
Har ingen supercoll på aeroramarnas intåg, men det borde väl vara en av de tidigare varianterna?

Nu är bara frågan om jag ska försöka återställa eller sätta på en nyare växelgrupp. Det var Ultegra original, men en Dura-Ace 7700 från -99 skulle nog sitta fint.
Hade ett par Spinergyfälgar i tanken som var till salu på Blocket och skulle matcha perfekt, men de såldes timmar innan jag köpte ramen.

IMG_20161003_212149.jpg
f24sww.jpg
 

Oew

Rolex
Blir några triathlons på olympisk distans och en 70.3 Ironman (Jönköping). Sen blir det säkert några swimruns också. :)
Kul! Finns det någon bra oly tidigt på säsongen? Tänkte först köra Jönköping, men kände att det blev lite för dyrt med två iron branded lopp på ett år så kör vansbro istället.
 

Mr Chance

Kalmar
Kul! Finns det någon bra oly tidigt på säsongen? Tänkte först köra Jönköping, men kände att det blev lite för dyrt med två iron branded lopp på ett år så kör vansbro istället.
Hm, vet inte. Själv ska jag köra i augusti. Ska nog köra minitri i Kalmar med bror och mor också, lite som en kul grej.
 

Apansson

Torpare
Börjar nästan bli sugen på racer...men väntar nog tills Madone kommer med disc innan man går all-in... Iofs kommer Pinarello Dogma med disc...
 
Topp