• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

chris.f

Cartier
2-Faktor
I slutändan är det cyklisten på cykel som avgör. Visst går det att kompensera med carbonfiber speed....;)
 
Å andra sidan är totalvikten ett rätt...oviktigt mått.


Håller med till stor del, aero vinner över vikt i de flesta sammanhang, är mest vid igångdrag och när det går riktigt mycket uppför man känner skillnad på vikt (men först om det är en väsentlig viktskillnad). Vikt och styvhet i hjul påverkar dock rätt mycket, inte minst i "körglädje".
 

Apansson

Torpare
Farfars gamla Crescent som han antagligen snodde hem från krogen när han var ung, håller på att göra om den till singlespeed.
Ingen som har nåt gammalt bockstyre liggandes? Verkar nästan svårt att få tag på nu förtiden?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Är du i Stockholm - Gamla Stans Cykel. :)
 

Apansson

Torpare
12 watt i fördel mot Tarmac i 40 knyck.. Jag kör Tarmac så har jag något att skylla på.. :D
Fast det lutar åt en Allez Smartweld nästa säsong.. Eller slutet på denna rättare sagt..
Venge är mer aero och så är den snygg! ;)
Varför allez när du har tarmac? Samma cykel fast nedgradera sig till aluram? Den påstådda vibrationsdämpningen i smartweld-ramen är inte så bra :p
 

WBergdahl

Panerai
Venge är mer aero och så är den snygg! ;)
Varför allez när du har tarmac? Samma cykel fast nedgradera sig till aluram? Den påstådda vibrationsdämpningen i smartweld-ramen är inte så bra :p

"Inte så bra" beskriver den inte tillräckligt... Den suger!
Vill du ha det lite mer bekvämt, ta ut lite luft ur däcken, men vad du än gör: BYT INTE NER DIG TILL ALU!
 

Knät

Cartier
"Inte så bra" beskriver den inte tillräckligt... Den suger!
Vill du ha det lite mer bekvämt, ta ut lite luft ur däcken, men vad du än gör: BYT INTE NER DIG TILL ALU!


Vem har sagt att jag vill ha det mer bekvämt? Då hade jag väl plockat ut en Roubaix.. Jag vill ha rå snärtighet och där vinner Smartweldramen mot SL4.. Nya Tarmac 2015 S-works lär väl vara bättre men kostar en hel jävla massa mer pengar..
Notera också att det finns tre olika Smartweldramar.. Den billiga som sitter på Allez Race och som man kan köpa löst. Mellanvarianten (Smartweld SL) som sitter på Allez Expert som är lättare men har samma gaffel (SL4) som den billigare. Sen finns S-Worksen som är samma ram som på Expert men med S-Worksgaffel..

edit: Tro fan att jag ska ha en S-Works om jag ska ha en.. Men allt hänger på färgsättningen.. Men med rätt kontakter så kan det nog anlända en S-Works i Murder Black med loggor som bara har röd outline.. Det hade varit porr..
 

Icaras

Rolex
Scott, specialized, trek. Cannondale är bra cyklar men deras kundtjänst är sådär...
Okej :)

Finns det något vettigt för runt 8k? Jaja, jag kan spara :p men behöver en nu i sommar och samtidigt ha pengar till klockor hehe. Men hybrider är inget att hänga i granen? Tycker att det vore praktiskt att slippa ha en cykel som klarar vanlig stadscykling och lite kullersten samtidigt som man kan använda den i högre tempo på landsväg. Köper jag en vanlig och en racer så kommer en av dem ligga och skräpa ;)
 

Apansson

Torpare
Okej :)

Finns det något vettigt för runt 8k? Jaja, jag kan spara :p men behöver en nu i sommar och samtidigt ha pengar till klockor hehe. Men hybrider är inget att hänga i granen? Tycker att det vore praktiskt att slippa ha en cykel som klarar vanlig stadscykling och lite kullersten samtidigt som man kan använda den i högre tempo på landsväg. Köper jag en vanlig och en racer så kommer en av dem ligga och skräpa ;)

Kanske finns på internet - har inte så bra koll på näthandeln, utan endast på "kvalitetsmärken" som säljs i butik. Jag säger en schysst aluracer med kolfibergaffel med shimano 105 i framförallt reglage och bakväxel, det är det du vill ha. Visst, hybridcykel funkar väl också, men det är inte lika kul att nöta landsväg på. Känner du att du behöver stänkskärmar och pakethållare är det ju hybrid som gäller, eller typ en Specialized Secteur, men de är ganska slut för det här året. Kullersten?! Det blir inte bekvämt på någon aluminiumcykel kan jag säga. :)
 

Knät

Cartier
Vad finns det för "bra" cyklar till motion/vardags för under 10k? Någon som har tips? :)
Testade en Lapierre Shaper 300 och några till innan idag.
Apansson

Kollade du i Kalmar eller Malmö?
Scott Speedster 20 kan jag fixa en lite bättre deal på. Men du vill helst betala över 10k hos mig för då ingår bikefit och fri service cykelns livstid. Nu pratar vi Kalmar ;)
 

Icaras

Rolex
Sportson.. Kolla efter killen med skägg. Dock går jag på semester om en vecka så du får rappa på lite isåfall. Har en S20 hemma, hur lång är du?
Där ser man! Var borta hos er konkurrent Cykelogen och testade några Trek och Lapierre.

Får se om jag hinner sticka in. Fortfarande lite oklart vad det är för cykel jag behöver... Lång? 175 :D
 

Apansson

Torpare
Kan ju tillägga för framtida spekulanter att jag förmodligen kan fixa typ 10% på trek, specialized och scott på racer-sidan. Gillar nån riktig cykling dvs i skogen så finns där scott och specialized!
 

Apansson

Torpare
Apansson vilka aerohjul skulle du rekommendera? Zipp? Enve? Mavic? Lightweight? Kanttråd är väl det som är mest intressant.
Zipp eller Roval. Hur hög profil vill du ha? Naven där är grymt bra.

Kanttråd är enklare och mer praktiskt, lite dyrare och lite tyngre. Tub är meckigt när det blir punka, men du kan ha högre däcktryck om du vill. Dock är de flesta tubdäck idag 22mm breda, men det optimala är faktiskt 25mm. Jag föredrar kanttråd pga att det är enklare, visst du kan spara 100gr i rotationsvikt, men lite praktiskt vill man ändå ha. Proffsen kör ju kanttråd oftast.
 
Topp