• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Var sälja solid guldlänk till herrklocka?

Diogenes

Cartier
Hej KS:are!

Detta är lite OT men kanske ändå inte?! Jag sitter på en guldlänk (18K) som en gång satt på en Pie-Pan. Även om jag kan uppskatta lyster är en solid-bilhandlar-gubb-italiensk-maffia-guldlänk inget för mig. Detta är en ganska rejäl bit (ber om ursäkt för att jag inte har några bilder just nu). Jag undrar om någon på detta eminenta forum besitter vetskap om vart man säljer sitt guld?

Jag har kikat på nätet som hastigast och finner diverse sajter som köper guld men där det seriösa intrycket varierar. Självklart vill jag få betalat för vad guldet är värt och inte riskera bli lurad men har bokstavligen ingen som helst aning vart man skall vända sig. Någon som vet?

Tacksam för svar!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur mycket väger länken? Kanske är mer lönsamt att sälja den t.ex. här som den är. 18k köper annars handlare in för ungefär 200kr per gram. Bara googla så hittar du många företag som köper guld.
 

Diogenes

Cartier
Hur mycket väger länken? Kanske är mer lönsamt att sälja den t.ex. här som den är. 18k köper annars handlare in för ungefär 200kr per gram. Bara googla så hittar du många företag som köper guld.

Tack för ditt svar!

Skulle gissa på att den väger ca 40 g. Jag har googlat runt lite men funderar på vad som är det bästa alternativet. Kanske rent av lägga länken på auktion?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Finns nog många som gärna köper en guldlänk till sin Connie. Om det inte är något fel på länken så hjälper jag dig gärna att hitta ett hem för den, de flesta connies sitter ju på läderrem så det vore tråkigt att se länken smältas. Vad har du för referensnr på länken?
 

Diogenes

Cartier
Finns nog många som gärna köper en guldlänk till sin Connie. Om det inte är något fel på länken så hjälper jag dig gärna att hitta ett hem för den, de flesta connies sitter ju på läderrem så det vore tråkigt att se länken smältas. Vad har du för referensnr på länken?

Tack för det!

Jag ser till att lägga in lite bilder i tråden och är tacksam för all hjälp jag kan få. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Den som såldes på Crafoords Auktioner? ;)
Hade tänkt försökt ropa in den för att göra precis som du föreslår, d.v.s. skippa guldlänken för läder. Lyckades dock missa att de håller sina auktioner på lördagar och inte söndagar - oturligt nog.
 

Diogenes

Cartier
Här följer lite bilder!

Länken är alltså i 18K guld och märkt med lite olika stämplar. Jag var inne hos guldsmeden idag där vi kunde konstatera att länken vägde 44.4g. Hos "Guldexperten i Malmö" och "Guldcentrum.se" ligger guldpriset på 223:-/g vilket skulle motsvara ett pris på 9901:-. Vill någon ha länken till sin klocka så är det bara att säg till!:) Länken är i utmärkt skick!

Mått:
18 mm
15.5 cm i ihopknäppt läge. Låset fungerar utmärkt!

@Donkii @Omen


20160201_134733.jpg

20160201_134803.jpg

20160201_184527.jpg
20160201_134750.jpg
 

Diogenes

Cartier
Var försiktig och läs på om vilket guldföretag du tänkt sälja till, var ganska mycket skriverier för ett tag sedan om fusk och nervärdering när objektet väl kom till företagen.
Okej! Tack för informationen, har du själv erfarenhet och kanske tips vart man i så fall ska vända sig? Det här är helt nytt för mig då jag inte är särskilt "guldig" av mig. Vore roligt om länken gick till någon klockentusiast så kanske jag ska lägga den till försäljning här i köp/sälj!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej! Tack för informationen, har du själv erfarenhet och kanske tips vart man i så fall ska vända sig? Det här är helt nytt för mig då jag inte är särskilt "guldig" av mig. Vore roligt om länken gick till någon klockentusiast så kanske jag ska lägga den till försäljning här i köp/sälj!
Hade varit kul och ha men då måste en guldsmed korta den också...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Okej! Tack för informationen, har du själv erfarenhet och kanske tips vart man i så fall ska vända sig? Det här är helt nytt för mig då jag inte är särskilt "guldig" av mig. Vore roligt om länken gick till någon klockentusiast så kanske jag ska lägga den till försäljning här i köp/sälj!

Läste den här artikeln i pappersform för några veckor sedan. Nu har jag inget större förtroende för aftonbladet som källa, men ändå.

Enligt deras test (skickade samma objekt för värdering till olika aktörer) så blev värderingen väldigt spretig (en sliten guldring 18k utan stenar). Guldbrev har jag för mig var sämst och betalade ut under 100:-/g 18k, pga objektets skick som enligt dem var för dåligt, medan den bästa betalade ut runt 180:- . Tydligten ganska meckigt och dyrt att få objektet returnerat om du inte var nöjd med den nya värderingen.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article22113492.ab?teaser=true
 
B

Banankontakt

Guest
Var försiktig och läs på om vilket guldföretag du tänkt sälja till, var ganska mycket skriverier för ett tag sedan om fusk och nervärdering när objektet väl kom till företagen.

Jag sålde nyss guld till guldbrev.se och vill också varna för detta.

På hemsidan stod att priset var 215 kr/gram för 18 karat. När jag sedan fick beskedet 2 dagar senare var det värderat till 123 kr/gram!
Detta utan att priset aldrig gått under 200 kr/G på hemsidan..

Därtill tillkommer en värderingsavgift (typ 25 kr per gram)..

När jag ringer och säger att då tar jag tillbaka det så kunde de plötsligt höja värdet med 35% utan vidare.

Så jag skulle rekommendera att i första hand försöka sälja den på forumet eller tex Tradera, annars sälja till en butik.
 

paradis

Audemars
Pantbankerna har alltid bästa , dagspris. . Har sålt alltid till dom som skrotguld, ibland fick jag tom. mer om dom kunde putsa upp ock sälja senare.Man ringer till några olika ock frågar , om dagspriset.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Nu var det ett tag sen jag sålde skrotguld men när jag kollade senast låg nog Tavex bäst till. De betalade inte bäst enligt prislistan men har till skillnad från de mindre seriösa inget "finstilt" som sänkte värdet. Sen har Tradera alltid varit en bra kanal att sälja guld. Man bör dock vara etablerad säljare för att få bäst pris.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Den är i alla fall gjord 1969 av Ädelsmycken Aktiebolag i Stockholm.

Vad gäller försäljningen så betalar vi (mindre butik i typ Norrland, men betalar bättre än andra aktörer i närområdet) idag 170 kr/g för 18K, vilket skulle ge ett guldvärde på 7548 för den där.
Men, då får du se vågen då vi väger, och inga märkliga avgifter tillkommer (den märkligaste avgiften är avgiften för att få sina grejer i retur om man inte tar erbjudet pris).
Vi köper dock inte in på distans.
Det har säkert hänt att folk fått mer pengar i handen från skicka-iväg-guld-aktörer än från seriösa butiker, men knappast så ofta...

Du får säkert nån tjuga till per gram i Stockholm på samma villkor.
 

Diogenes

Cartier
Tack för alla er förslag och ert rådgörande, det uppskattas väldigt!

Min ambition och mitt samvete säger mig att den största lyckan vore att få sålt länken till någon på forumet som vill ha den till sin klocka. Vet ni någon som skulle kunna tänka sig vara intresserad så hör gärna av er annars får jag ta de modlösa stegen mot Guldexperten eller Tavex.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Här följer lite bilder!

Länken är alltså i 18K guld och märkt med lite olika stämplar. Jag var inne hos guldsmeden idag där vi kunde konstatera att länken vägde 44.4g. Hos "Guldexperten i Malmö" och "Guldcentrum.se" ligger guldpriset på 223:-/g vilket skulle motsvara ett pris på 9901:-. Vill någon ha länken till sin klocka så är det bara att säg till!:) Länken är i utmärkt skick!

Mått:
18 mm
15.5 cm i ihopknäppt läge. Låset fungerar utmärkt!

@Donkii @Omen


20160201_134733.jpg

20160201_134803.jpg

20160201_184527.jpg
20160201_134750.jpg
Den där länken var riktigt fin! Alldeles för trevlig för att smälta ner anser jag. Hade jag haft en passande guldklocka samt pengar hade jag köpt den rakt av.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Usch ja vad kränkt jag blev Christoffer, precis som man bör i denna tid:p

Mvh
Ola G
Nja, kränkt vet jag inte. Men tycker det är viktigt att hålla forumdelarna rena från försäljning då det förstör diskussionerna. Om någon verkar intresserad av det man visar upp är det ju lätt att bara dra ett pm och fråga. Om vi är hårda på det här, slipper vi nasare och trådar som startas med paketöppningar/"jag vill bara visa min klocka" trådar som enbart skapats för att sälja objekt och sällan tillför någon diskussion/informationsvärde.

Nu skrev jag att det var gränsfall, men det är ju så lätt att skapa en säljespost i köp och sälj, så varför inte...
 
Nja, kränkt vet jag inte. Men tycker det är viktigt att hålla forumdelarna rena från försäljning då det förstör diskussionerna. Om någon verkar intresserad av det man visar upp är det ju lätt att bara dra ett pm och fråga. Om vi är hårda på det här, slipper vi nasare och trådar som startas med paketöppningar/"jag vill bara visa min klocka" trådar som enbart skapats för att sälja objekt och sällan tillför någon diskussion/informationsvärde.

Nu skrev jag att det var gränsfall, men det är ju så lätt att skapa en säljespost i köp och sälj, så varför inte...
Instämmer med föregående talare :);)
 
Topp