• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Vilken är din favoritöl?

WBergdahl

Panerai
uploadfromtaptalk1429303188234.jpg
slår ett slag för lite lokalt öl som är utsökt, pratar vi danska öl var jag på Salt I Köpenhamn i går kväll och drack en riktigt god ekologisk lager, så god att namnet inte stannat kvar [emoji12]
Antar då att ordet "en" inte är sant då? ;)
 

AndyK

Cartier
Blev en sådan här i helgen.
beer_172207.jpg

Jag är ingen älskare av IPA, men denna var helt OK. Inte så hiskeligt besk som många andra IPA.
 

Chagall

Cartier
Founders centennial IPA och Wisby weiss :) bra skit
Bra val! Skulle nog säg dem två normalt. Men detta med favoritöler går i perioder. Såhär i sommartid (nåja) så är Pale Ales trevliga. Gillar "Kärlek" från Mikkeller nu. Tips!

Kvittar...
IPA är helt klart överskattat. Något alla ska dricka bara för att det är inne just nu. Nä, tacka vet jag en bra trappist.
Hahaha! Åh Gud.
 

hedbrg

Panerai
Ja, trappister är ju väldigt trendigt... Just det...

Eller jag kanske missförstår helt och hållet vad du menar.

Trappister är sjukt trendiga, alla som ska vara lite ölkonnässör ska dricka trappist, som för övrigt inte ens är en ölstil utan betyder bara att den är bryggd av munkar godkända av trappistordern.
 

AndyK

Cartier
Trappister är sjukt trendiga, alla som ska vara lite ölkonnässör ska dricka trappist, som för övrigt inte ens är en ölstil utan betyder bara att den är bryggd av munkar godkända av trappistordern.

OK, if you say so. Men där jag bor är det ingen som dricker trappister. Här ska alla dricka IPA (för det är ju det som är det "nya och häftiga").

Sen har du rätt i att trappister inte är en egen ölstil. Dock brygger de flesta trappistkloster samma typ av öl, en blonde, en dubbel, en trippel, plus ytterligare några som kan variera.
Jag föredrar blonde och trippel.
 

AndyK

Cartier
Helt rätt , IPA står för India Pale Ale, men det är inte samma för det även om dom ligger i samma familj. På samma sätt är en APA (american pale ale) inte samma som en IPA.

Jag skrev att den var en IPA för att den var klassad som det på ratebeer.com, och det är ytterst sällan en öl får ligga kvar i fel kategori där. De är snabba med att rätta till om en öl hamnat fel. Men de kan ju också ha fel.

Hur som helst, så gillar jag inte IPA. Jag tycker att de är för beska helt enkelt.
Andra får gärna dricka IPA, men då ska det vara för att man tycker om IPA, inte för att det är "inne" just nu.
 

AndyK

Cartier
Jupp.

Föredrar inte heller IPA. Men kan inte se att det är inne, men det kanske är olika beroende på vart man befinner sig. Dock är små bryggerier inne. Vilket jag gillar. Alltid trevligt att testa nytt o lokalt.

Kolla bara i Systembolagets sortiment. Helt nerlusat av IPA. Belgiska öl får man leta med ljus och lykta efter.

Systembolagets policy är ju att erbjuda det som efterfrågas, så ur den aspekten verkar IPA vara inne.

Håller absolut med om att det är skoj med alla nya små bryggerier som dyker upp, alltid kul att testa nytt.
 

axel_

Breitling
Kolla bara i Systembolagets sortiment. Helt nerlusat av IPA. Belgiska öl får man leta med ljus och lykta efter.

Systembolagets policy är ju att erbjuda det som efterfrågas, så ur den aspekten verkar IPA vara inne.

Håller absolut med om att det är skoj med alla nya små bryggerier som dyker upp, alltid kul att testa nytt.


Om du ska ha ens lite koll på vad som sker trendmässigt i ölkretsar, genom systembolaget, så bör man nog enbart kolla på dom sk "exklusiva nyheterna".. Enligt mitt tycke ligger nog ordinarie sortiment lätt 1 år efter trenderna som man ser ute på pub eller från bryggare.. Men orka vara så "trendig" hela tiden ;)
 

AndyK

Cartier
Om du ska ha ens lite koll på vad som sker trendmässigt i ölkretsar, genom systembolaget, så bör man nog enbart kolla på dom sk "exklusiva nyheterna".. Enligt mitt tycke ligger nog ordinarie sortiment lätt 1 år efter trenderna som man ser ute på pub eller från bryggare.. Men orka vara så "trendig" hela tiden ;)

Jag personligen bryr mig inte det minsta om vad som är trendigt eller inte när det gäller öl. Tycker jag om en öl, så tycker jag om den, oavsett vad det är för stil, och tycker jag inte om den, så tycker jag inte om den.

Dock har jag märkt väldigt många av de öl som jag brukade köpa på Systembolaget har förpassats till beställningssortimentet, till förmån för en massa öl som jag inte uppskattar det minsta.
Hade de bara varit att de öl jag gillar hamnat i beställningssortimentet hade det inte varit några större problem för jag beställer ganska ofta, det som stör mig mest är att många har fått kollikrav. Inte speciellt ofta jag är sugen på att beställa 24 flaskor åt gången. :mad:
 

Tarkovski

Omega
Modus Hoperandi och Gambrinus köper jag helst på Systembolaget. Poppels DIPA är också en favorit som jag köper vid bättre tillfällen. I Örebros Öl- och Whiskymässa smakade jag en jättegod öl från Närke Kulturbryggeri, förmodligen deras bocköl.
 

paradis

Audemars
Dom flesta från, Tjeckien .Dom har vunnit många priser Internationelt, med sina sorter .Helt fantastisk öl .
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Har ADHD och ändrar mediciner, så alkoholig öl är ingen option för tillfälligt! Öl är ju ändå ett måste!!!!
Så denna är nr 1 nu!
63BF0161-9BA3-4577-AB7B-4BB518B540C6.jpeg


Och så bra att den kommer att ha en given plats i kylen även när jag kan bredda urvalet igen!
 
Topp