Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Vinterskor

Diskussion i 'Lifestyle' startad av alexndr, 17 september 2013.

1. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Ett nöt jag försökt knäcka ett par säsonger nu men inte riktigt lyckats med; Hur gör man med vinterskor? Behöver man känna sig som en idiot (ha lågskor i 10cm snö) eller som en mulle (skor i storleksordningen slalompjäxor)?

Vet att det finns många modemedvetna människor här som säkert har några bra idéer. Hur gör ni?

2. Nexus

Nexus Präst

Ett par Chelsea Boots kanske kan falla dig på läppen ?
    Finns diverse modeller och färger, men se se i grund och botten ut som något i den här stilen : [​IMG]

Lunkan gillar detta.
  3. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Chelsea Boots eller anpassade ökenkängor! En varm sula i också

4. Roxen

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    RM Williams med gossig innersula är det bästa tycker jag, finns att finna på internet något billigare än i Sverige...

ErikGBG, Wii och k0ltrasten gillar detta.
  5. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Beror väl på syftet ?
    Efter diverse kängor av ovan modell samt lite snyggare varianter från Rokin osv frös jag alltid om fötterna oavsett.
    Kanske är jag som har dålig cirkulation.

slutade med att jag köpte ett par sådana här, kanske inte så snygga om man bär kostym och liknande till jobbet men varma iaf.

80s gillar detta.
  6. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag räknas nog inte till de stilmedvetna direkt, men jag gillar att känna mig snygg och torr om fötterna. Jag löser det genom att äga många olika skor för olika scenario - allt från flipflops till snowboard-boots (bästa som finns för snöskottning).
    Är det tre dm blötsnö ute så blir det kängor om jag inte ska på opera. Väljer hellre underklädd än blöt om fötterna nio ggr av tio... :)

Räven gillar detta.
  7. danne10

danne10 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har beställt ett par Crockett&Jones Islay, passar till både kostymen och jeans..

// Danne

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

salmonia, Fabian, Wii och 3 andra gillar detta.
  8. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Dessa funkar både på Ica och Stureplan. Gärna en snygg kostym med matchande Cashmererock.

Hugii, Depp-Erik, StarMan och 3 andra gillar detta.
  9. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Känns lite som jag. Får kolla upp dem..

10. Wollen

Wollen Barfly

Måste du dra av dig dem så dör alla inom 10 m2 radie dock... :)
    Helt ovärderliga under vinterfisket!

Fixoflex, alexndr och cheepo63 gillar detta.
  11. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Finns hur många varianter som helst av snygga kängor som är vintersäkrade. En personlig favorit när det är mycket snö är Trickers med commandosula:

Fabian, Wii och Erikd gillar detta.
  12. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    När det är riktigt ruskigt kör jag mina Sorel. Grym kvalitet, säkert haft de i 7 år.
    Hur de matchar min IWC är tveksamt men vafan, varma!
    (lånade bilder) :pirate: :woot:

Bojke, Watch out, Compiss och 1 annan gillar detta.
  13. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Har ett par likadana, varmare kängor får man leta eftet. Dock inget man vill lufsa runt i hela dagen.

80s gillar detta.
  14. ZQT

ZQT The Banker

Personligen tycker jag RM är skräp eftersom du får C&J för samma pris...

Gavve gillar detta.
  15. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Nja, inte om du beställer RM direkt från Australien. Vill minnas att mina kostade (inkl. frakt och skokräm) strax över 2000 kr (2-3 år sedan). Dessutom får du snyggaste Chelsea Bootsen (wholecut!!!!) med RM.

16. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Maro gillar detta.
  17. Roxen

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Intämmer till fullo! :)

18. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Kör dessa, otroligt sköna, vissa skrattar åt de men va fan, jag skrattar åt folk som fryser.

Bramserud, 80s, Watch out och 3 andra gillar detta.
  19. POO

POO Präst

Intressant. Är det bara ogrundat tyckande eller du har kanske faktiskt något att komma med?

Personligen tycker jag skor utan snörning och med släta underreden är kassa som vinterskor eftersom det är svårt med extrastrumpor och de är hala. Men det beror ju lite på vad men lägger i begreppet "vinterskor".

Kolla på en riktig känga med dainite eller comandosula från något hyfsat erkänt märke.

20. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Air force 1 duckboot.

Räven, Stråkarn, Icaras och 5 andra gillar detta.
  21. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ecco goretex, hur svårt kan det vara? Man klär sig efter vädret?

JL72 och jabla gillar detta.
  22. Erikd

Erikd Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Ohh det här problemet har jag själv brottats med tre år i rad nu och hoppas att jag hittat svaret på denna fråga!

Vi tar det från början. Köpte för 2 år sen ett par RM Williams Garderner beställd med extra bred slät gummisula. Perfekt sko så länge det inte finns någon snö eller något annat att halka på. Är lite av mina favoriter nu på hösten men inget för de värsta vinterdagarna.

Förra året så blev det ett par bruna mocka Chukkas från Il Gergo med Dainitesula. Visst det är bättre grepp än den släta sulan på mina RM-boots men fortfarande inte så roligt att gå omkring när det snöat ordentligt eller är riktigt halt. Sen vet jag inte om jag sliter onormalt mycket på mina sulor eller ej men de är väldigt slitna för att bara vara ett år gamla tycker jag.

I år tänkte jag försöka lösa problemet med ett par Tricker's Malton MTO i mörkbrunt Grain-skinn och commando-sula. Intrycket än så länge är att de inte skulle skämmas på en skogsvandring men inte heller på en runda på stan. Tror detta blir min slutgiltiga lösning på alla halkproblem under vintern!

Ursäkta för sunkiga bilder tagna med mobilen.

M.L. gillar detta.
  23. danne10

danne10 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    dom har jag också, grymt sköna vintersneakers :)

joh.jonsson gillar detta.
  24. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Håller i stort sett med dig. RM Williams med deras gummisula är en perfekt höstsko, och commandosulan är passande vid mycket snö. Däremot har jag aldrig upplevt att Dainitesulan skulle vara särskilt halkig.

Snygga Trickers by the way.:)

Erikd gillar detta.
  25. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Vet ärligt inte om jag någonsin sett ett par chelseaboots som inte varit wholecuts..?

26. Barclay

Barclay Torpare

Ett par Redwings bör finnas i var mans skogarderob, allra helst när det kommer till vinterkängor. Blir dessutom bara snyggare med åren med hjälp av lite minkolja. Rekommenderas varmt!

M.L. gillar detta.
  27. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

galet snygga!
    visst får man betala runt 4-5k för sådana? dock kvalitet utöver det vanliga

salmonia gillar detta.
  28. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Den som vill undvika att se ut som en vilsen fjällvandrare om vintern bör leta efter kängor med följande kriterier:

-Är gjorda av tåligt skinn. Scotch Grain, Shell Cordovan, även mocka då mocka rengörs lätt.
    -Är sydda med en slitstark rand, gärna av Norvegese-typ
    -Är utrustade med gummisula. Dainite funkar utmärkt, kommando kan se lite klumpigt ut (speciellt inomhus)

Utöver detta gäller bara att rengöra skorna efter hårt väder så att salt och smuts inte får ligga kvar och torka ut och förstöra skinnet. Orkar inte leta upp namn på modeller, men nästan varje tillverkare av rang har bra modeller i sitt sortiment.

M.L. gillar detta.
  29. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Faktum är att på de flesta Chelsea Boots består ovanlädret av två läderstycken, till skillnad från RM Williams som görs av ett läderstycke (wholecut). Sömmen under "stretchbiten" avslöjar att det handlar om två stycken.

Reize gillar detta.
  30. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till