• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Vinterskor

ZQT

The Banker
2-Faktor
Intressant. Är det bara ogrundat tyckande eller du har kanske faktiskt något att komma med?

Personligen tycker jag skor utan snörning och med släta underreden är kassa som vinterskor eftersom det är svårt med extrastrumpor och de är hala. Men det beror ju lite på vad men lägger i begreppet "vinterskor".

Kolla på en riktig känga med dainite eller comandosula från något hyfsat erkänt märke.

Har haft båda. Chelsea 5 med dainite var som att jämföra seiko med Patek
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Den som vill undvika att se ut som en vilsen fjällvandrare om vintern bör leta efter kängor med följande kriterier:

-Är gjorda av tåligt skinn. Scotch Grain, Shell Cordovan, även mocka då mocka rengörs lätt.
-Är sydda med en slitstark rand, gärna av Norvegese-typ
-Är utrustade med gummisula. Dainite funkar utmärkt, kommando kan se lite klumpigt ut (speciellt inomhus)

Utöver detta gäller bara att rengöra skorna efter hårt väder så att salt och smuts inte får ligga kvar och torka ut och förstöra skinnet. Orkar inte leta upp namn på modeller, men nästan varje tillverkare av rang har bra modeller i sitt sortiment.

Så sant. Mocka är fan så mycket enklare att rengöra än vanligt läder. Även om man skulle kunna tro att det är tvärtom.
 
Jag brukar köra dom här på vinterhalvåret. Men jag befinner mig i tropiskt klimat Nov-Apr

Hav_Brazil_Grey01_zpse989fd25.jpg

Andra brukar köra den här kombon..
skor_106531878_zps446723cd.jpg


Sådärja man närmar sig 100 poster :)
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Ohh det här problemet har jag själv brottats med tre år i rad nu och hoppas att jag hittat svaret på denna fråga!

Vi tar det från början. Köpte för 2 år sen ett par RM Williams Garderner beställd med extra bred slät gummisula. Perfekt sko så länge det inte finns någon snö eller något annat att halka på. Är lite av mina favoriter nu på hösten men inget för de värsta vinterdagarna.


Förra året så blev det ett par bruna mocka Chukkas från Il Gergo med Dainitesula. Visst det är bättre grepp än den släta sulan på mina RM-boots men fortfarande inte så roligt att gå omkring när det snöat ordentligt eller är riktigt halt. Sen vet jag inte om jag sliter onormalt mycket på mina sulor eller ej men de är väldigt slitna för att bara vara ett år gamla tycker jag.


I år tänkte jag försöka lösa problemet med ett par Tricker's Malton MTO i mörkbrunt Grain-skinn och commando-sula. Intrycket än så länge är att de inte skulle skämmas på en skogsvandring men inte heller på en runda på stan. Tror detta blir min slutgiltiga lösning på alla halkproblem under vintern!


Ursäkta för sunkiga bilder tagna med mobilen.


Haru provat Yngsjöbrodden?
 

DrDre

Patek
Jag köpte ett par Loake Litchfield nyligen. Tyckte någon mellannivå (kostade väl runt 2 000- 2 500, kommer inte ihåg exakt) kunde vara lämplig på skor som ska släpas genom snö och slask. Körde med ett par andra Loake förra vintern med Commando sula. Den sulan har ju problemet att att den samlar på sig enormt mycket av grus/småsten som kilas fast i mönstret, och det kan dessutom sitta rätt hårt, så när man kommer in får man börja med att peta loss småsten etc.

 

coal

Omega
2-Faktor
Sett att ni surrat om Crockett ett par gånger, kvalité utav bara fan. Har själv tre olika RM och dom blir ju mjukare med åren.. Men inte lika kvalitetsnivå.. Allen Edmonds är helt ok, tycker dock att mitt par aldrig ger med sig och mjuknar.. Kanske jag som är dålig på att använda dom. Men på http://www.grafford.se/ kan man se en jäkla massa modeller och dom har utförsäljning på massvis av Crockett, om någon skulle vara sugen :) ha en fin dag.
 
Topp