Nu är ju visserligen Klockia AD för bland annat Longines så vilken gråhandlare är det du syftar på?
Hade ingen koll, vilket jag påpekade högre upp i tråden. Syftar väl på näthandel med kraftigt dumpade priser då.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu är ju visserligen Klockia AD för bland annat Longines så vilken gråhandlare är det du syftar på?
Misstänkte detta. Ville bara att det skulle förtydligats eftersom Dennis är en riktigt trevlig prick.Sorry, jag var lite otydlig i min post . Det var tanten givetvis som stod för predikan. Urmakaren var väldigt trevlig det lilla som jag pratade med honom
Såg det och var lite snabb på tangenterna. Har bara bra erfarenheter av Klockia och tyckte att kritiken var obefogad. Dumpade priser är väl enbart trevligt för konsumenterna. Har man nu utgifter för personal och lokalhyra etc så får man väl se till att addera och kommunicera andra mervärden för kunden, inte gnälla på var de väljer att spendera sina pengar.Hade ingen koll, vilket jag påpekade högre upp i tråden. Syftar väl på näthandel med kraftigt dumpade priser då.
Inte av urmakaren va?
Eftersom den här tråden ändå kommer att spåra totalt går jag OT. Guskleto, vad hände med ditt inköp? Har jag missat den tråden helt eller har du fortfarande beslutsångest?
+1 på den. Hon är väldigt rolig den damenSorry, jag var lite otydlig i min post . Det var tanten givetvis som stod för predikan. Urmakaren var väldigt trevlig det lilla som jag pratade med honom
Då får du genast lägga upp paketöppning...seså, bumsJag har köpt nytt
Snarare som att klaga på vädret men vägra säga vart man är någonstans.Det här oskicket med att klaga på en uris men inte berätta vem det är, borde upphöra. Det blir bara som att klaga på vädret. Bättre ägna tid åt sakfrågan, t ex "kortning av länk" och lämna urisen åt sidan. Me think.
Haha, precis eller "fy vilken äcklig ärtsoppa jag fick till lunch idag.." o s vSnarare som att klaga på vädret men vägra säga vart man är någonstans.
-Fyyy vad här regnar.
-Surt, var är du?
-Det vill jag inte säga eftersom staden riskerar att å dåligt rykte då.
Jag tycker urmakaren kunde skött det bättre men det är otroligt hur det skall vara en självklarhet att köpa på nätet om man tjänar ett par tusenlappar men man tycker samtidigt att det skall vara en självklarhet att det skall finnas urmakare och klockbutiker med bra utbud och service på svensk mark.
Be Klockia korta länken eller betala de pris begär...eller så köper man av AD och så skall du se att de där 2000kr ganska snabbt är intjänade i den service man får tillbaka.
Rätt risigt att handla av gråhandlare om varan finns att få tag på hos svensk AD. Iofs larvigt beteende av AD att hålla på och bli så upprörd på dig också.
Jag förstår inte, varför skulle det vara risigt? Vad spelar det Klockia för roll vilken butik klockan är blivit köpt i? Typ som att Audi i Hammarby Sjöstad skulle lacka på att jag köpt bilen någon annanstans och nu ville göra en service hos dom...
Jag förstår inte, varför skulle det vara risigt? Vad spelar det Klockia för roll vilken butik klockan är blivit köpt i? Typ som att Audi i Hammarby Sjöstad skulle lacka på att jag köpt bilen någon annanstans och nu ville göra en service hos dom...
håller med. Dock så är ju inte klockia gråhandlare som sagt. Så i mina ögon är det som om man köpt den på vilken annan AD som helst. Men hade det varit en gråhandlare så håller jag med till 120%.Kunde inte hålla med mer, även om han var sur så har man ingen rättighet att få klockan servad, kortad osv.. Troligen ville AD straffa köparen genom att lägga på den extra kostnad det hade inneburit att köpa via honom.
Hade jag varit AD så hade jag vägrat att hjälpa gråköpare men även förklarat varför. Dock på ett sansat sätt.
håller med. Dock så är ju inte klockia gråhandlare som sagt. Så i mina ögon är det som om man köpt den på vilken annan AD som helst. Men hade det varit en gråhandlare så håller jag med till 120%.
Ett totalt idiotiskt beteende av urmakaren. Tror han verkligen att TS kommer börja handla till fullpris där nu?
Nej, istället för att tjäna 200-300kr för 5 minuters jobb (och kanske fler affärer) kommer han tjäna exakt 0kr för all framtid.
Generellt är det hål i huvudet att istället för att framhålla sina egna fördelar prata skit om andra handlare om man tänkt bedriva en framgångsrik verksamhet under längre tid.
Kanske inte värt besväret att korta länk för 150 kr om du inte sålt klockan. Jag hade tackat nej till kund om jag inte var jäkligt svulten.
japp, klockia var det. nä det är ju som på en macka dom tjänar inte alls mycket på soppan, utan på försäljning i affären. 100 kr för ett par minuters jobb tycker jag är ganska skäligt. easy money och en nöjd kund kanske kommer in och för annat i framtiden. Men jag är så ny i allt detta så jag kanske tänker fel?Var den köpt via klockia? Rent generellt är inte urmakeri hos AD en vinstmaskin utan snarare som en delidisk i mataffären. Man får in extra kunder som man kan sälja till, men makeriet går inte mycket pluss.
Problemet med det resonemanget är ju bara att det inte endast är gråhandlarkonsumenterna som straffas, utan hela begagnatmarknaden skulle stå utan handlare som var villiga att hjälpa till. Och även om klockan är köpt hos svensk AD kanske den byter landsända vid en försäljning så då är det ju lite magstarkt att få ett nej när man står i butiken och behöver hjälp.
Självklart ska handlarna ta betalt, ordentligt om de vill, men att inte hjälpa till överhuvudtaget skulle nog på sikt riskera rött i bokföringen. Åtminstone breddar man inte den potentiella kundkretsen.
Varför inte ha två olika prislistor, det löser problemet. Alla får hjälp och man kan som handlare själv värdera hur stor differens man ska ha mellan "inhouse-kunder" och övriga.
Då får du genast lägga upp paketöppning...seså, bums
japp, klockia var det. nä det är ju som på en macka dom tjänar inte alls mycket på soppan, utan på försäljning i affären. 100 kr för ett par minuters jobb tycker jag är ganska skäligt. easy money och en nöjd kund kanske kommer in och för annat i framtiden. Men jag är så ny i allt detta så jag kanske tänker fel?