• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Otrevliga Urmakare

richard1991

Cartier
Hade ingen koll, vilket jag påpekade högre upp i tråden. Syftar väl på näthandel med kraftigt dumpade priser då.
Såg det och var lite snabb på tangenterna. Har bara bra erfarenheter av Klockia och tyckte att kritiken var obefogad. Dumpade priser är väl enbart trevligt för konsumenterna. Har man nu utgifter för personal och lokalhyra etc så får man väl se till att addera och kommunicera andra mervärden för kunden, inte gnälla på var de väljer att spendera sina pengar.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det här oskicket med att klaga på en uris men inte berätta vem det är, borde upphöra. Det blir bara som att klaga på vädret. Bättre ägna tid åt sakfrågan, t ex "kortning av länk" och lämna urisen åt sidan. Me think.
 

POO

Panerai
I ärlighetens namn så är jag tveksam till att ett telefonsamtal öht räcker upp till rekvisiten för att ens starta en eller för att anonymt börja hänga ut folk anonymt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här oskicket med att klaga på en uris men inte berätta vem det är, borde upphöra. Det blir bara som att klaga på vädret. Bättre ägna tid åt sakfrågan, t ex "kortning av länk" och lämna urisen åt sidan. Me think.
Snarare som att klaga på vädret men vägra säga vart man är någonstans. :D
-Fyyy vad här regnar.
-Surt, var är du?
-Det vill jag inte säga eftersom staden riskerar att få dåligt rykte då.
:D :facepalm::banghead:
 

klemens

Omega
Tycker personligen att Bo Berggren är riktiga tomtar varit dör flertalet gånger bla pga service på min Hublot o köp av hornback band.Alltid fått trevligt bemötande tills jag skulle sälja min mammas Hublot o köparen ville kolla fall klockan var äkta!
Då ville dom inte göra ett äkthetsbevis mot betalning för att klockan inte var såld hos dom!
Sämsta bemötande jag fått på mina snart 31 år
 

Whedda

Rolex
Jag tycker urmakaren kunde skött det bättre men det är otroligt hur det skall vara en självklarhet att köpa på nätet om man tjänar ett par tusenlappar men man tycker samtidigt att det skall vara en självklarhet att det skall finnas urmakare och klockbutiker med bra utbud och service på svensk mark.

Be Klockia korta länken eller betala de pris begär...eller så köper man av AD och så skall du se att de där 2000kr ganska snabbt är intjänade i den service man får tillbaka.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag tycker urmakaren kunde skött det bättre men det är otroligt hur det skall vara en självklarhet att köpa på nätet om man tjänar ett par tusenlappar men man tycker samtidigt att det skall vara en självklarhet att det skall finnas urmakare och klockbutiker med bra utbud och service på svensk mark.

Be Klockia korta länken eller betala de pris begär...eller så köper man av AD och så skall du se att de där 2000kr ganska snabbt är intjänade i den service man får tillbaka.

Kunde inte hålla med mer, även om han var sur så har man ingen rättighet att få klockan servad, kortad osv.. Troligen ville AD straffa köparen genom att lägga på den extra kostnad det hade inneburit att köpa via honom.

Hade jag varit AD så hade jag vägrat att hjälpa gråköpare men även förklarat varför. Dock på ett sansat sätt.
 

manekin

Omega
Rätt risigt att handla av gråhandlare om varan finns att få tag på hos svensk AD. Iofs larvigt beteende av AD att hålla på och bli så upprörd på dig också.

Jag förstår inte, varför skulle det vara risigt? Vad spelar det Klockia för roll vilken butik klockan är blivit köpt i? Typ som att Audi i Hammarby Sjöstad skulle lacka på att jag köpt bilen någon annanstans och nu ville göra en service hos dom...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag förstår inte, varför skulle det vara risigt? Vad spelar det Klockia för roll vilken butik klockan är blivit köpt i? Typ som att Audi i Hammarby Sjöstad skulle lacka på att jag köpt bilen någon annanstans och nu ville göra en service hos dom...

Kanske inte värt besväret att korta länk för 150 kr om du inte sålt klockan. Jag hade tackat nej till kund om jag inte var jäkligt svulten.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
När jag köpt min första tag så ramlade jag in 1 år senare hos samme AD jag köpt av och kortade länken ytterligare fritt då tjerringen skulle ha klockan.

After sales u Know :)
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag förstår inte, varför skulle det vara risigt? Vad spelar det Klockia för roll vilken butik klockan är blivit köpt i? Typ som att Audi i Hammarby Sjöstad skulle lacka på att jag köpt bilen någon annanstans och nu ville göra en service hos dom...

landmine.jpg
 

Cryssarn

Rolex
Kunde inte hålla med mer, även om han var sur så har man ingen rättighet att få klockan servad, kortad osv.. Troligen ville AD straffa köparen genom att lägga på den extra kostnad det hade inneburit att köpa via honom.

Hade jag varit AD så hade jag vägrat att hjälpa gråköpare men även förklarat varför. Dock på ett sansat sätt.
håller med. Dock så är ju inte klockia gråhandlare som sagt. Så i mina ögon är det som om man köpt den på vilken annan AD som helst. Men hade det varit en gråhandlare så håller jag med till 120%.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
håller med. Dock så är ju inte klockia gråhandlare som sagt. Så i mina ögon är det som om man köpt den på vilken annan AD som helst. Men hade det varit en gråhandlare så håller jag med till 120%.

Var den köpt via klockia? Rent generellt är inte urmakeri hos AD en vinstmaskin utan snarare som en delidisk i mataffären. Man får in extra kunder som man kan sälja till, men makeriet går inte mycket pluss.

Nu kommer säkert snillen som hävdar att det finns massor av urmakare som överlever.. De överlever för de inte har de krav på utbildning, maskiner och delar som krävs för AD. Sedan sitter de sällan på a-lägen..
 

Whedda

Rolex
Ett totalt idiotiskt beteende av urmakaren. Tror han verkligen att TS kommer börja handla till fullpris där nu?
Nej, istället för att tjäna 200-300kr för 5 minuters jobb (och kanske fler affärer) kommer han tjäna exakt 0kr för all framtid.

Generellt är det hål i huvudet att istället för att framhålla sina egna fördelar prata skit om andra handlare om man tänkt bedriva en framgångsrik verksamhet under längre tid.

Tror du på riktigt att TS skulle börja handla klockor där pga att han får länken kortad för 200-300kr. Särskilt efter TS första inlägg där han förklarade hur självklart det är att köpa online om det är 2000kr billigare.

Jag säger inte att urmakaren gjorde rätt men inte fan var det en kund med ambition att köpa.
 

V

Cartier
Kanske inte värt besväret att korta länk för 150 kr om du inte sålt klockan. Jag hade tackat nej till kund om jag inte var jäkligt svulten.

Problemet med det resonemanget är ju bara att det inte endast är gråhandlarkonsumenterna som straffas, utan hela begagnatmarknaden skulle stå utan handlare som var villiga att hjälpa till. Och även om klockan är köpt hos svensk AD kanske den byter landsända vid en försäljning så då är det ju lite magstarkt att få ett nej när man står i butiken och behöver hjälp.

Självklart ska handlarna ta betalt, ordentligt om de vill, men att inte hjälpa till överhuvudtaget skulle nog på sikt riskera rött i bokföringen. Åtminstone breddar man inte den potentiella kundkretsen.

Varför inte ha två olika prislistor, det löser problemet. Alla får hjälp och man kan som handlare själv värdera hur stor differens man ska ha mellan "inhouse-kunder" och övriga.
 

Cryssarn

Rolex
Var den köpt via klockia? Rent generellt är inte urmakeri hos AD en vinstmaskin utan snarare som en delidisk i mataffären. Man får in extra kunder som man kan sälja till, men makeriet går inte mycket pluss.
japp, klockia var det. nä det är ju som på en macka dom tjänar inte alls mycket på soppan, utan på försäljning i affären. 100 kr för ett par minuters jobb tycker jag är ganska skäligt. easy money och en nöjd kund kanske kommer in och för annat i framtiden. Men jag är så ny i allt detta så jag kanske tänker fel?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Problemet med det resonemanget är ju bara att det inte endast är gråhandlarkonsumenterna som straffas, utan hela begagnatmarknaden skulle stå utan handlare som var villiga att hjälpa till. Och även om klockan är köpt hos svensk AD kanske den byter landsända vid en försäljning så då är det ju lite magstarkt att få ett nej när man står i butiken och behöver hjälp.

Självklart ska handlarna ta betalt, ordentligt om de vill, men att inte hjälpa till överhuvudtaget skulle nog på sikt riskera rött i bokföringen. Åtminstone breddar man inte den potentiella kundkretsen.

Varför inte ha två olika prislistor, det löser problemet. Alla får hjälp och man kan som handlare själv värdera hur stor differens man ska ha mellan "inhouse-kunder" och övriga.

Jag ville bara belysa att man inte kan ställa krav. Det du skriver om två listor är inte fel även om det brukar innebära gratis för de som köpt klockan hos dem.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
japp, klockia var det. nä det är ju som på en macka dom tjänar inte alls mycket på soppan, utan på försäljning i affären. 100 kr för ett par minuters jobb tycker jag är ganska skäligt. easy money och en nöjd kund kanske kommer in och för annat i framtiden. Men jag är så ny i allt detta så jag kanske tänker fel?

Det är så små pengar i sammanhanget även om jag respekterar din åsikt.
 

POO

Panerai
Internethandel är en komplex fråga i allmänhet men att en vuxen hen gnäller för att denne upplevt någon otrevlig i telefon är inte ens en ickefråga och att jag engagerar mig såhär mycket retar mig själv.
 
Topp