• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Otrevliga Urmakare

BadkarsPiraten

Vacheron
Problemet är ju att många butiker inte ens försöker anpassa sig till förutsättningarna som råder. Om någon säljare vägrar diskutera priset på en klocka samtidigt som de vet att den går att köpa för 40% mindre någon annanstans, så hjälper det inte att gnälla på systemet. De måste anpassa sig eller erbjuda ett stort mervärde i form av något annat, annars får de inte sålt något.

Kolla på Kia. De säljer skitbilar, men har kompenserat detta med ett bra pris och grymma garantier. Dessa garantier kommer i förlängningen att tvinga andra tillverkare att utöka sina garantier. Eller kolla på skivbranschen. Ska man sälja cd-skivor idag så behöver man erbjuda ett mervärde. Coola förpackningar, extraspår, ett fik i anslutning till butiken eller något annat.

Klockbranschen måste anpassa sig, det räcker inte att man står och gnäller bakom disken.

Exakt!
Vad erbjuder internet handel som inte butiken gör?
Vad ska butiken göra för att matcha det?

Måste finnas anledningar till varför internet handeln är populär, varför kan inte butikerna följa samma spår?
Kallas utveckling.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Problemet är ju att många butiker inte ens försöker anpassa sig till förutsättningarna som råder. Om någon säljare vägrar diskutera priset på en klocka samtidigt som de vet att den går att köpa för 40% mindre någon annanstans, så hjälper det inte att gnälla på systemet. De måste anpassa sig eller erbjuda ett stort mervärde i form av något annat, annars får de inte sålt något.

Kolla på Kia. De säljer skitbilar, men har kompenserat detta med ett bra pris och grymma garantier. Dessa garantier kommer i förlängningen att tvinga andra tillverkare att utöka sina garantier. Eller kolla på skivbranschen. Ska man sälja cd-skivor idag så behöver man erbjuda ett mervärde. Coola förpackningar, extraspår, ett fik i anslutning till butiken eller något annat.

Klockbranschen måste anpassa sig, det räcker inte att man står och gnäller bakom disken.

+1
Precis som att centrumhandeln måste anpassa sig för att hantera köpcentrum, man kan inte gnälla bakom disken där heller.

Jag köper gärna av en AD, även till ett något högre pris, men någonstans går gränsen. Jag köper inte en seiko skx007 för 4k om den finns för 1,3k på nätet.
Motsvarande funderingar är applicerbara i samband med inköp av kvalitetsskor. Jag älskar känslan av att gå in på Olles skomakeri i Lund och inse att hav vet precis vilka skor jag har köpt av honom.
 

mouqvist

Rolex
Fast det beror väll helt på priset och vilken klocka man pratar om, kostar den + 15k ja då hade jag nog köpt hos ad men om skillnaden är 4k vs 2k eller 6k vs 4k är det en betydelsefull skillnad (om inget prut går få till)

Precis som jag tänker, för mig handlar det om en procentuell skillnad i pris. Köper hellre en dyrare klocka hos AD om jag måste pröjsa ett par tusenlappar extra.

Sen ska man inte glömma att vi som flippar en del får ett problem när vi ska sälja vidare varor köpta i fysiska affärer. Mitt värsta scenario var en Mudman köpt på Step-in i Stockholm för 2800 (kunde bara pruta typ 150:- på den) och som jag sålde vidare efter några månader för strax över 1200:- om jag kommer rätt ihåg (fick bud under 800:- )
Problemet är att de säljs för halva priset på svenska internetbolag och troligen ännu billigare utomlands. Då blir det dilemma, jag vill gärna hjälpa de svenska återförsäljarna utan att göra extremt dåliga affärer för min egen skull.
En dyrare klocka (Breitling eller Omega) kan köpas för under 70% av nypriset i Sverige, hur ska man tänka då...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Precis som jag tänker, för mig handlar det om en procentuell skillnad i pris. Köper hellre en dyrare klocka hos AD om jag måste pröjsa ett par tusenlappar extra.

Sen ska man inte glömma att vi som flippar en del får ett problem när vi ska sälja vidare varor köpta i fysiska affärer. Mitt värsta scenario var en Mudman köpt på Step-in i Stockholm för 2800 (kunde bara pruta typ 150:- på den) och som jag sålde vidare efter några månader för strax över 1200:- om jag kommer rätt ihåg (fick bud under 800:- )
Problemet är att de säljs för halva priset på svenska internetbolag och troligen ännu billigare utomlands. Då blir det dilemma, jag vill gärna hjälpa de svenska återförsäljarna utan att göra extremt dåliga affärer för min egen skull.
En dyrare klocka (Breitling eller Omega) kan köpas för under 70% av nypriset i Sverige, hur ska man tänka då...

En öl i Prag kostar 10 kr på krogen i Sverige 69kr, hur ska man tänka då?
 

Mille79

Trollungen
En AD som representerar varumärket ska absolut inte på några som helst villkor behandla kunder olika. Det är trots allt varumärket dom står bakom och jag tror inte att Omega eller Rolex har i sin policy att behandla kunder olika beroende på om klockan är köpt där eller inte.

Är det Lasse som ÄGER sin Lasse Livs AB, ja då är det en annan sak...då får man vara så dumdristig som Spencer är och neka kunder
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tror inte Spencer66 förespråkar nekande, men att en AD/urmakare skall ha sitt fria val att neka kunder.

Sista jag satt hos Rob sa de att de inte bryr sig om ursprunget av en klocka, utan strävar hellre efter nöjd kund och bra service.
Den filosofin köper jag.

Jag för min del premierar gärna en urmakare som är serviceminded och ständigt ger gott bemötande.
Köpte ex min Ingy hos Jarl Sandin, bara för att de vart så otroligt serviceinriktade, hade egentligen ingen avsikt köpa IWC, men ville köpa nått av Jarl, så det fick bli den.
Sen skall jag inte starta ang Rob, de har från första mötet imponerat på mig. Kommer förmodligen hålla mig till tillverkare som går att förvärva från Rob, då de ger mig allt och lite till man kan förvänta sig av en AD.

Sen på andra ändan av skalan, kan jag nämna Klockmäster Hanson, de har en del duktig och proffsig personal, men även en del som är mkt svår att ha att göra med. Ständigt denna förmaning och predikan. Frågan man om priser och dyl. brukar svaret vara att "denna klocka förtjänas att köpas till fullpris", säkert helt sant, men som vanlig löntagare väljer jag en AD som hjälper mig lite med några procent.

Vet inte vart jag vill komma riktigt.
Alla är vi ju olika, men för mig personligen är det värt rätt mkt med en god relation till sin AD.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att gå on topic. Vilken urmakare är det som är otrevlig? Har det outats i tråden eller har vi ännu en tråd där någon är anonymt sur på någon annan lika anonym? Med andra ord en tråd vars informationsvärde är noll.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Enkelt. Man dricker sitt öl i Prag. Problemet är bara att om du inte bor där, måste du resa dit. Kostar ca 2t t o r. Säg att du dricker 10 öl. D v s 210 kr per öl. Fast Karlsbron är ju fin ;)

Vem har sagt att man måste åka till Prag för att dricka öl? Jag bor i Sverige har väl en Svensk medellön och utifrån den lönebilden så ligger väl antagligen mina utgifter för mat, boende och övrig konsumtion inom rikets konsumentprisindex.

Tjänar du till ditt levebröd i Tjeckien så är nog inte 10kr för en öl ett klipp.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vem har sagt att man måste åka till Prag för att dricka öl? Jag bor i Sverige har väl en Svensk medellön och utifrån den lönebilden så ligger väl antagligen mina utgifter för mat, boende och övrig konsumtion inom rikets konsumentprisindex.

Tjänar du till ditt levebröd i Tjeckien så är nog inte 10kr för en öl ett klipp.
Suck. Ursäkta. Försökte bara vara lite rolig.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Så jävla pinsamt att gnälla på en sådan liten sak som ett dåligt bemötande för en länkkortning och inte vågar skriva i vilken butik..

Inför nolltolerans mot gnälltrådar där man inte outar butiken direkt = lås tråden.

Så lås denna tråd nu.

PS TS köp en jävla skruvmejsel..
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Av respekt så vill jag inte outa aktuell butik, Det jag är intresserad av är om ni varit med om något liknande, Vad är egentligen ett rimligt pris att betala för kortning av en länk och är det fler än jag som handlat från klockia?

Respekt skall förtjänas, och den här butiken har knappast förtjänat någon respekt!
Att inte outa här, är inte rätt...
 
Topp