• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Otrevliga Urmakare

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På detta ställe skall huvuden rulla!
Vi är juryn, åklagaren, domaren och bödeln!

Nu är det ju inte riktigt så dramatiskt. Det handlar bara om perspektivet att vi helt enkelt öppet delar med oss av våra erfarenheter. Både bra och dåliga. Något som inte gjorts av TS i denna tråd. Vilket gör att tråden känns pointless.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir så trött på detta. Folk snackar om jantelagen i Sverige, men denna konflikträdsla är 100 gånger värre. Gäller inte bara mot butiker utan även mot enskilda medlemmar. Har man blivit dåligt bemött kan man lätt hjälpa någon annan från att hamna i samma knipa genom att sakligt lyfta det som hänt.

Tycker man inte att det var en biggie så finns det ingen anledning att starta en tråd. Fattar inte hur svårt det kan vara.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Min svärfar fick betala 80kr i arbetskostnad när han köpte ett nytt Hirschband på Magnussons i Göteborg. Låter ju helt vansinnigt att ta betalt för det. Har bara hört bra om dem annars.
 

V

Cartier
För att sätta det på uret såklart.

Jag kanske är konstig men jag förstår verkligen inte varför det skulle vara gratis?

Det tar tid, det involverar en viss risk att repa klockan och det har inte föregåtts av ett inköp i någon större prisklass att tala om. Om det dessutom även innebär att flytta spännet tycker jag att det till och med var billigt.

Lite som att köpa klädselöverdrag hos bilhandlaren och tycka att det borde ingå att de trär den över sätena.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Jag kanske är konstig men jag förstår verkligen inte varför det skulle vara gratis?

Det tar tid, det involverar en viss risk att repa klockan och det har inte föregåtts av ett inköp i någon större prisklass att tala om. Om det dessutom även innebär att flytta spännet tycker jag att det till och med var billigt.

Lite som att köpa klädselöverdrag hos bilhandlaren och tycka att det borde ingå att de trär den över sätena.

Så det skulle inte ingå i köpet att få ett band för 800kr på plats. Maximalt tre minuters jobb. Jag tycker det är bedrövligt.
 

V

Cartier
Så det skulle inte ingå i köpet att få ett band för 800kr på plats. Maximalt tre minuters jobb. Jag tycker det är bedrövligt.

Nej, det finns inget som säger att det "ska" ingå i jobbet. Det tar tre minuter att montera bilklädseln...begär du att säljaren ska göra det med?

Om något går fel vid monteringen...klockan repad eller bandet skadat, är allt ok då eftersom urmakaren gjorde det gratis eller hade du begärt ersättning?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jag kanske är konstig men jag förstår verkligen inte varför det skulle vara gratis?

Det tar tid, det involverar en viss risk att repa klockan och det har inte föregåtts av ett inköp i någon större prisklass att tala om. Om det dessutom även innebär att flytta spännet tycker jag att det till och med var billigt.

Lite som att köpa klädselöverdrag hos bilhandlaren och tycka att det borde ingå att de trär den över sätena.


Instämmer! Ser inte varför det skulle vara gratis. Magnussons är ju i tjäna-pengar-till-sitt-leverne-branschen så att säga. 80 kr är till och med billigt! Visst kan man ju hävda att denna tjänst bör ingå i själva prispålägget på bandet men så behöver det inte vara.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nej, det finns inget som säger att det "ska" ingå i jobbet. Det tar tre minuter att montera bilklädseln...begär du att säljaren ska göra det med?

Om något går fel vid monteringen...klockan repad eller bandet skadat, är allt ok då eftersom urmakaren gjorde det gratis eller hade du begärt ersättning?

om en urmakare inte kan byta ett band utan att riskera att repa boetten så ska han kanske inte fortsätta sin yrkesbana... självklart ska de sätta på bandet kostnadsfritt om du köpt bandet i affären!
 

V

Cartier
om en urmakare inte kan byta ett band utan att riskera att repa boetten så ska han kanske inte fortsätta sin yrkesbana... självklart ska de sätta på bandet kostnadsfritt om du köpt bandet i affären!

Vi tycker olika. Skulle aldrig begära att någon jag gör affärer med ska utföra gratis arbeten för att jag har handlat något oavsett omfattningen.

Skulle inte begära att elektrikern drog en sladd, rörmokaren drog ett rör, flyttfirman tog med en extra fåtölj om det så bara tog 3 minuter.

Sen angående kompetens vs. eventuell skada så händer olyckor. Är ganska säker att till och med urmakarna på Patek vid något tillfälle gjort en ding eller glömt att fästa boetten ordentligt innan service. Det gör de knappast inkompetenta.
 

V

Cartier
För att förtydliga har jag absolut inget motsatt en urmakare bjuder på ett bandbyte...det är en snygg service och något som ger köpet ett mervärde. Jag tror också att man långsiktigt tjänar på det rent affärsmässigt.

Men...

...det är en jäkla skillnad mot att det "ska" vara gratis och att om man inte utför gratistjänster får man kunder som gnäller på ett forum, det för mig är ofattbart.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vi tycker olika. Skulle aldrig begära att någon jag gör affärer med ska utföra gratis arbeten för att jag har handlat något oavsett omfattningen.

Skulle inte begära att elektrikern drog en sladd, rörmokaren drog ett rör, flyttfirman tog med en extra fåtölj om det så bara tog 3 minuter.

Sen angående kompetens vs. eventuell skada så händer olyckor. Är ganska säker att till och med urmakarna på Patek vid något tillfälle gjort en ding eller glömt att fästa boetten ordentligt innan service. Det gör de knappast inkompetenta.

folk begär inte att jag ska hålla upp dörren för dem eller plocka upp något de tappat, men jag gör det för det är allmänt hyfs och en trevlig gest.

men visst, vi kan vara överens om att vara oense.
 

V

Cartier
folk begär inte att jag ska hålla upp dörren för dem eller plocka upp något de tappat, men jag gör det för det är allmänt hyfs och en trevlig gest.

men visst, vi kan vara överens om att vara oense.

Det var en ovanligt märklig jämförelse. Vad har vardagligt hyfs med att driva en affärsrörelse att göra? Det blir svårt att diskutera det här om vi ska jämföra allmän uppfostran mot hur man driver ett företag. Jag har blivit uppfostrad till att alltid bjuda om jag kan till de som har mindre. Det betyder inte att jag i mitt yrkesverksamma liv ger bort gratis tjänster och varor.
 

V

Cartier
Nästa gång han ska ha nytt band kommer det levereras av en tysk handlare på nätet för halva priset och bytas av mig. Då har ju Magnussons förlorat en kund för att de har dålig/snål service.

Om alla vill ha gratis minskar chansen att handlare överlever. Då kan du nästa gång du behöver service skicka klockan till en tysk näthandlare för att du var för snål/hade 90-talistinställning.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Nästa gång han ska ha nytt band kommer det levereras av en tysk handlare på nätet för halva priset och bytas av mig. Då har ju Magnussons förlorat en kund för att de har dålig/snål service.


Må så vara. Men vi måste skilja på om det är "rätt" att ta betalt för bandbyte och om det är ett bra beslut affärsmässigt. Som V tidigare har nämnt är det säkert affärsmässigt smartare på lång sikt att erbjuda gratis bandbyte vid köp av band. Men Magnussons har definitivt "rätt" att ta betalt för bytet. I min mening har de inte förtjänat att attackeras på ett klockforum för att de har tagit betalt för en tjänst som de har utfört, speciellt när priset är så lågt.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Om alla vill ha gratis minskar chansen att handlare överlever. Då kan du nästa gång du behöver service skicka klockan till en tysk näthandlare för att du var för snål/hade 90-talistinställning.

Service är ju knappast samma sak, då är det ju själva servicen som är produkten. De tar ju inte extra betalt för att sätta på boettlocket igen. Jag servar mina klockor utan gnäll hos AD.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Må så vara. Men vi måste skilja på om det är "rätt" att ta betalt för bandbyte och om det är ett bra beslut affärsmässigt. Som V tidigare har nämnt är det säkert affärsmässigt smartare på lång sikt att erbjuda gratis bandbyte vid köp av band. Men Magnussons har definitivt "rätt" att ta betalt för bytet. I min mening har de inte förtjänat att attackeras på ett klockforum för att de har tagit betalt för en tjänst som de har utfört, speciellt när priset är så lågt.

självklart kan jag som kund inte "kräva" att handlaren ska byta band kostnadsfritt. Men skulle jag behöva betala för det efter ha köpt ett band förr 800 spänn så är det sista gången jag köper band hos den handlaren.
Har aldrig behövt betala för ett bandbyte, säkerligen beroende på att priset för detta redan är inkluderat i bandpriset, vilket är en elegantare lösning. Urmakaren får betalt för sitt arbete samtidigt som jag upplever ett mervärde.
 
C

China

Guest
om en urmakare inte kan byta ett band utan att riskera att repa boetten så ska han kanske inte fortsätta sin yrkesbana... självklart ska de sätta på bandet kostnadsfritt om du köpt bandet i affären!

Varför är det självklart, arbetar du själv gratis? Man kan ha olika åsikter om prissättning för varor och tjänster, men i slutänden är det kundens val.
 
Topp