• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

>>>>>>>>>>OTv<<<<<<<<<<

John R

Panerai
Avsnitt 9

[video]http://vimeo.com/52781921[/video]

Rolexlotteriet i GBG kör en GTG. The PET- message och en music award?

Tack Stefan G för ett skönt och proffsigt inslag!


Enjoy!


/ John R
 

Josef B

Bestraffaren
Tack för ett trevligt avsnitt! Har inte sett några avsnitt sedan midsommar, så det är skönt att se att det håller höga kvalité än :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Bra jobbat John!

Tycker det va särskilt kul med inslaget från Rolexlotteriet, Stefan, du verkar som en go gôbbe! :mrgreen:
 

Ricrob

Patek
Snyggt jobbat John, som vanligt!

Äntligen fick jag svaret på varför jag flippar så mycket! Vattuman = ombytlig, hahaha!

Jag måste bara få förklara hur och vad som hände vid trycktestningen av min Ploprof hos Rob E, så att alla förstår.

Maskinen är alltså gjord för att kunna trycka klockor till 1220 meter och det går till så att en given volym vatten finns tillgänglig i ett givet utrymme. Klockan sänks ner i behållaren och får då ej ta med sig några luftbubblor ner, och vattnet måste "svämma över" så att det absolut inte finns luft kvar i behållaren. Vid trycktester på dessa djup, så kommer kvarbliven luft i behållaren att komprimeras av vattnet, som då helt enkelt tar slut och testet stannar av i förtid, vilket också såklart händer om klockan inte är tät, så att vatten trycks in i klockan. Det här är med andra ord en skarp övning, som vid otät klocka ger blött urverk och inte en sådan test där man omvänt trycker klockan med luft först, för att sedan sänka ner den i vatten och se om det bubblar ur klockan för att se om den var otät, vilket inte kommer blöta ner klockan invändigt eftersom den snabbt tas upp innan övertrycket tar slut.

Därför blev jag såklart lite nervös när maskinen slog på halt vid 1059 m först, då jag trodde att vatten tryckts i klockan! :shock: Det visade sig som tur var att det kommit in lite luft, förmodligen runt kronan/kronskyddet, vilket mannen med kavaj påvisade. Jag vet tyvärr inte vem han är och vad hans titel på Rob E är men det kanske Spencer kan fylla i?

Nytt test gjordes och mindre luft följde med ner och nu kom trycket upp i 1190 m, vilket är helt ok men jag hade siktet inställt på 1220 m för att ha lite marginal! ;) Kavajmannen berättade att man ska ta av ringen vid dessa test, pga att luft alltid finns mellan ring och boett, vilket komprimerades och räckte för att vattnet i maskinen skulle ta slut och testet likaså, så ringen togs alltså INTE bort på min klocka och kavajmannen sa att den lätt skulle klara maskinens kapacitet om den ha tagits bort. Kondenstest gjordes efteråt och det fanns inte en tillstymmelse till kondens i klockan och således hade den hållit helt tätt. For the record så får det faktiskt finnas kondens men dimman måste försvinna inom en viss tid för att testet ska godkännas.

Så gick det till och kul var det!

Lägger upp detta som en egen tråd tror jag minsann.. :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
John R skrev:
Avsnitt 9

[video]http://vimeo.com/52781921[/video]

Rolexlotteriet i GBG kör en GTG. The PET- message och en music award?

Tack Stefan G för ett skönt och proffsigt inslag!


Enjoy!


/ John R
Ha ha tack för veckans bild!
Helt missat. Sexig röst där. ;)
 
Topp