• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljes OVANLIG BLÅ SUBMARINER

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DrDre

Patek
Tro mig, Imorgon åker den in, jag handla den på blocket i god tro att detta var nått lite speciellt och betalade även där efter, jag gillar klockor absolut, men fördjuper mig inte speciellt mkt.

Har ju på mailkonversation att den är beställt så här från AD, och om AD menar att den inte är det, vad säger Blocket (den är köpt på Finn.no som är norges svar på blocket) regler om att man sålt något som original besätllt från AD fast det inte är det, har man rätt att få pengar tillbaka från säljaren?

Det är nog inte alls otroligt att den köptes i det utförandet (om det är ett Tudor insert). På den tiden, för 20 år sedan, var Rolex inte alls så anala som man är nu. Så om man känner klockfirman och ber dem byta urtavla så kan det mkt väl vara så att de på den tiden kan gått med på det.

Vad jag vet säkert är att på den tiden kunde man beställa delar löst (dvs utan att visa klockan) och bara hämta ut dem utan att lämna något i retur (min bror som jobbade i Oslo köpte ett bezelinsert till en GMT åt mig på den tiden) och därifrån är det ju inte något långt steg att be urmakaren montera i delarna om man är kompisar. Däremot kan vi nog vara rätt säkra på att den inte så ut så när den lämnade fabriken.
 

16610

Patek
2-Faktor
Å shit! Jag trodde jag kunde lite om rolex men jösses ni är galna. Jag trodde först den var helt falsk. Det finns en legend/ historia? Var hittar ni all info? Sry för kladd men jag vill veta allt om rolex...
 

morrism

Audemars
Important Collectors' Watches, Pocket Watches & Clocks
Geneva, 15th & 16th March
"Deep Blue" Rolex Oyster Perpetual Date, "Submariner" 660ft/200m, Superlative Chronometer Officially Certified, case No. 5481111, Ref. 1680. Made for the Asian market in 1976. Fine center-seconds, self-winding, water-resistant to 660ft/200m, stainless steel wristwatch with date, blue bezel and blue dial, with a stainless steel "Flush-Fit" Oyster bracelet.

källa: http://forums.watchuseek.com/f23/blue-ss-submariner-723566.html
 

max

Dancing Queen
han menar ju att den är beställt i dubbel blue, självklart ska den vara det från fabrik då?
Kan du inte försöka få tag på någon mer erfaren hos handlaren som sålde klockan från början, än flickorna du pratade med när du va där för att undersöka saken?
Du kan ju även prata med säljaren, men om jag läser din uppackningstråd rätt så skrev han inte rakt ut att den var fabriksbeställd utan snarare att han inte verkade ha så stor koll på dess historia?

Sorry för kladd, men när det gäller specialare så är det väldigt viktigt att få fram vad det egentligen är och att vara korrekt i objektsbeskrivningen så att inte någon köper i tron om att det är en helt original från fabrik när det inte är det (vet inte om det är så i detta fall utan menar att vi gärna vill gräva och få fram ursprunget för att underlätta en trygg och smidig affär för både dig och köpare)
 

SESC

Omega
Kan du inte försöka få tag på någon mer erfaren hos handlaren som sålde klockan från början, än flickorna du pratade med när du va där för att undersöka saken?
Du kan ju även prata med säljaren, men om jag läser din uppackningstråd rätt så skrev han inte rakt ut att den var fabriksbeställd utan snarare att han inte verkade ha så stor koll på dess historia?

Sorry för kladd, men när det gäller specialare så är det väldigt viktigt att få fram vad det egentligen är och att vara korrekt i objektsbeskrivningen så att inte någon köper i tron om att det är en helt original från fabrik när det inte är det (vet inte om det är så i detta fall utan menar att vi gärna vill gräva och få fram ursprunget för att underlätta en trygg och smidig affär för både dig och köpare)

absolut ska jag det, ska ta med box och cert dit så ska jag be dom gräva lite, känns som om dom borde ha nått typ av register. time will tell, hoppas jag hinner inom butiken imorgon.
 
  • Like
Reactions: max

Ricrob

Patek
Ska bli spännande att följa detta! Hur snygg som helst är den iaf, mycket snyggare än std 16610 och nästa lika snygg som 16613! ;)

Fan va surt om det visar sig att den är kosher, många och långa näsor blir det.. Fast det lär inte hända när de som uttalat sig här har uttalat sig.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ska bli spännande att följa detta! Hur snygg som helst är den iaf, mycket snyggare än std 16610 och nästa lika snygg som 16613! ;)

Fan va surt om det visar sig att den är kosher, många och långa näsor blir det.. Fast det lär inte hända när de som uttalat sig här har uttalat sig.


Lessen Rob, chansen att denna skall bara kosher är lika stor som att de tävlar med ernhörningar på Solvalla
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Lessen Rob, chansen att denna skall bara kosher är lika stor som att de tävlar med ernhörningar på Solvalla

Så du säger alltså att det finns en liiiiten chans ändå...?

_not_up_to_standards__regal_rarity_by_silentmatten-d4v0rwp.png
 

DrDre

Patek
"Mycket väsen för lite ull sa bonden som rakade grisen". Det är helt enkelt bara en vanlig stålsubmariner där man bytt tavlan och bezelinsertet. Det enda frågetecknet är väl när det skedde. Var det i samband med det ursprungliga köpet eller skedde det senare? Och egentligen spelar det ju ingen roll.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
"Mycket väsen för lite ull sa bonden som rakade grisen". Det är helt enkelt bara en vanlig stålsubmariner där man bytt tavlan och bezelinsertet. Det enda frågetecknet är väl när det skedde. Var det i samband med det ursprungliga köpet eller skedde det senare? Och egentligen spelar det ju ingen roll.

Inte? Kanske finns någon tomte därute som tror han gör ett klipp men allt han får är en Franken..
 

DrDre

Patek
Inte? Kanske finns någon tomte därute som tror han gör ett klipp men allt han får är en Franken..

Ska man skydda alla "tomtar" som köper franken rolex, ja, då får vi nog sluta våra heltidsjobb. Och anmäla till arbetsförmedlingen att vi vill nyanställa 20 000 personer.

Ska jag vara ärlig så blir jag inte särskilt upprörd av den här historien. Vad som förmodligen har hänt är att ngn har köpt en klocka han trott varit unik men att det egentligen är en helt vanlig Submariner. Om han betalat ungefär vad han begär, så har han betalat ett par tusenlappar för mycket. Det är allt och det får man väl se som läropengar att bokföra under kontot "Köp inte unika Rolexklockor om man inte verkligen behärskar området." Och det finns nog de som har betydligt större belopp att sätta på det kontot än en 5 tusing som i det här fallet. Klockan i nuvarande utförande (om delarna är original) borde väl vara värd ungefär som en vanlig stål-sub. Han kan sälja delarna och köpa nya som matchar.

Nu syftar jag inte alls på annonsören, men det finns ju ett ordspråk som säger "en dåre och hans pengar skiljs snabbt åt". Och om man ska köpa unika rolexar så kan den skillmässan gå väldigt fort. Jag vill absolut inte raljera över den här affären och tycker inte att den är rolig, men vad som har hänt är att han betalat några tusenlappar för mycket (och en lite havldålig klockaffär har vi nog alla gjort). Och ska man handla unika rolexar utan att ha superkoll, så får man nog se det som att man kom väldigt billigt undan och det kunde gått så in i helsike mycket värre.
 

poormans

Rolex
enklaste sättet att snabbt kolla om den har ngt värde i det utförandet den är i nu är att be en rolexurmakare öppna den, är det en så kallad "special order" dvs att den lämnat moderskeppet i det utförandet så finns serie nr i boettlocket som på de flesta omani dials, arabic dials, milsubbar, mfl

men chansen att det är en special order i det utförandet är mkt liten, antagligen bara ett vanligt AD conversion job som de flesta 1675 TT, 1680 TT, eller 16013 i helstål, har sett mängder av klockor både med boxar och cert som plockats ihop av AD's under de glada 80 och 90 talet då AD's fick sälja klockorna som kunden ville ha dem, bara delarna passade ihop


cheers
christian
 

Andsan

Rolex
Jag googlade lite och fann en modellbeteckning 16610-003, om det kan hjälpa. Enklast är väl kanske att mejla Rolex och hoppas att de kan ge ett svar som rätar ut detta frågetecken till ett utropstecken.

/Anders
 

OlofB

Breitling
Så denna är också till salu Schranke ;-) Vilken debatt det blev.
När jag såg den på Instagram på dig tyckte jag att den var cool. Det verkar i särskilt kreddigt i sammanhanget.
Hur går det för dig, någon som förbarmat sig eller har du fått veta mer.
Hade gärna köpt din Datejust II men jag vill ha den med blåa tavlan, och ja den finns i orginal...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp