• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OVANLIG Longines ultra-chron cronometer diver anlände idag , ultra ovanlig eller skum ??

Andsan

Rolex
Det är rätt cal på urverket och samma cal finns med Chronometer på rotorn, dock är det första gången jag ser den rotorn i din referens.

Den verkar vara unik. Guldrotorn ( 18k ) finns bara vad jag vet på Chronometerklassade urverk. Jag tror allt står rätt till och grattis till uret.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den verkar vara unik. Guldrotorn ( 18k ) finns bara vad jag vet på Chronometerklassade urverk. Jag tror allt står rätt till och grattis till uret.

Tackar tackar , har som sagt mailat Longines och inväntar deras svar. Hoppas ju självklart att detta är en fullträff och att jag hittat en unik klocka. Men samtidigt hoppas jag inte förmycket. Är det inte the real thing så gör det inte jätte mycket. Då kommer den bara flippas antagligen. Vill ju att allt ska vara 100% rätt [emoji2]
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
En riktig fining. Grattis.

Generellt så är Longines 70-tals dykare ingen dussinvara och självfallet då än mindre i kronometerutförande.
:)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fått svar från Longines , dom ville ha klockan på plats för att kunna göra en korrekt undersökning och utredning på om det nu gjordes ref 7970 med chronometer i tavlan. Skulle de stämma och allt står rätt till skulle jag få ett gratis certifikat på att klockan är äkta, å de kan ju vara nice [emoji12]
Så den får nog resa till Saint-Imier för examinering på måndag !
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Fått svar från Longines , dom ville ha klockan på plats för att kunna göra en korrekt undersökning och utredning på om det nu gjordes ref 7970 med chronometer i tavlan. Skulle de stämma och allt står rätt till skulle jag få ett gratis certifikat på att klockan är äkta, å de kan ju vara nice [emoji12]
Så den får nog resa till Saint-Imier för examinering på måndag !

Kul!! Behöver du låna ett par putsfillingar på resan så hojta till :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Fått svar från Longines , dom ville ha klockan på plats för att kunna göra en korrekt undersökning och utredning på om det nu gjordes ref 7970 med chronometer i tavlan. Skulle de stämma och allt står rätt till skulle jag få ett gratis certifikat på att klockan är äkta, å de kan ju vara nice [emoji12]
Så den får nog resa till Saint-Imier för examinering på måndag !

Håller tummarna för att allt stämmer :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Måste säga att kundservicen på Longines verkar vara fantastisk!

Hoppas allt är i sin ordning!

Jätte trevliga och bra bemötande , snabba på svar och tar allt på allvar !
Mitt svar jag fick på email:

Headline: Longines Ultra-Chron 7970-2 authentic?


Our answer
Dear Mr J,

Further to your request, we are pleased to provide the information contained in Longines' handwritten registers.

Originally, the serial number 14'929'688 identifies a wristwatch in steel bearing the reference 7970. It is fitted with a Longines mechanical self-winding movement, caliber Ultra-Chron 431. It was produced in 1968.

The inscription "Chronometer" on the dial refers to a watch that has obtained an official rating-certificate. In Switzerland, official rating-certificates are issued only by the observatories at Geneva and Neuchâtel, and by the SWISS Institutes for Official Watch Time-keeping Tests. It's entirely possible in the case of your time-keeper, but unfortunately we don't keep any archives on this.

You will understand that we cannot certify the authenticity of your watch without having it in our hands.

If you would like a firm authentication, you may send us your timepiece for examination by our watchmakers in Saint-Imier. In that case, please send it through our official distributor in your country, whose contact details can be found under http://www.longines.com/customer-services/europe/se.

Please include a covering letter with your parcel stating your name and address as well as a copy of this e-mail, to facilitate forwarding to Switzerland, and make sure that your shipment is duly secured. Provided the watch proves to be authentic, you will then receive a Certificate of Authenticity free of charge. Shipping costs and possible customs and import duties however remain at your charge.

We hope this information will be of help to you and remain at your entire disposal for any further information you may need.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Ja det hade varit väldigt roligt ! Men vintage klockor är luriga så jag tar allt med en nypa salt tills jag har allt svart på vitt [emoji1]

Ja absolut, vintage är fullt med överraskningar.

Men jag har svårt att tänka mig att någon utanför Longines skulle ha gjort de "onödiga" ändringarna då klockan redan är så pass bra.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Huvudet väger inte så jättemycket, man tror de ska väga mycket mer....
ImageUploadedByTapatalk1427124795.810694.jpg


Sen kom Meshet intrillandes idag med FET seat belt clasp mekanism [emoji12]
Väger mer än klockan [emoji109]
ImageUploadedByTapatalk1427125074.059771.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125084.159012.jpg


Sen den farliga combon med rätt attityd [emoji41][emoji83]
ImageUploadedByTapatalk1427125144.464021.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125163.349578.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125172.652264.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125187.271925.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125195.639310.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125264.126751.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125275.363165.jpg


Försök till dagsljus fotning ...
ImageUploadedByTapatalk1427125354.708064.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125363.374357.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125374.258823.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125383.343487.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427125392.244651.jpg


Åh handledsskott
ImageUploadedByTapatalk1427125541.980048.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur gick det med denna?
Ujj , på Longines konstaterade dom att allt va korrekt och jag fick ett certifikat på klockan.
Dom erbjöd sig också att byta ut visare, polera etc för dom tyckte klockan va sliten, till de nätta priset av 12k haha

VEM betalar 12k för att förstöra en klocka :eek:

Självklart behöll jag klockan i dess originalutförande, gjorde dock en service på den.
Sen låg den bara i min låda bland annat skrot som aldrig fick ngn handledstid, tills jag sålde den !
 
Topp