• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ovanliga ur på forumet ?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Min omega speedmaster. Har aldrig sett någon annan och de hade inte ens någon att fota i Moonwatch Only boken utan den är bara omnämnd i boken.
IMG_20150519_132456.jpg

Skulle vara kul med lite info om den där.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Sorry Hans, du har bra grejjer - men inte den där. Visst, en kult-faktor finns, men jag får rysningar i kroppen. Vilken styggelse... ;)

Min omega speedmaster. Har aldrig sett någon annan och de hade inte ens någon att fota i Moonwatch Only boken utan den är bara omnämnd i boken.
IMG_20150519_132456.jpg
Den här ger mig också rysningar i kroppen, men enbart på grund av dess skönhet.

Lite skönheten och odjuret på samma sida.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Sorry Hans, du har bra grejjer - men inte den där. Visst, en kult-faktor finns, men jag får rysningar i kroppen. Vilken styggelse... ;)

Alltså, snacka om missförstådd! Denna fantastiska skapelse har varit borta sedan november, och jag är sjukt taggad på att få tillbaka den. Pingar dig då det blir bildtråd i vintage så du får njuta litet...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Alltså, snacka om missförstådd! Denna fantastiska skapelse har varit borta sedan november, och jag är sjukt taggad på att få tillbaka den. Pingar dig då det blir bildtråd i vintage så du får njuta litet...
Ha, ha. Den ser ju ut som en öst-tysk test-tv-bild från 60-talet även om tavlan säger Manhattan. Men visst, jag är ju inte äldre än att jag kan ändra mig. Får du tillbaka den och knäpper ett par klock-porriga bilder så skall jag försöka njuta och ge dig några likes.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Vad finns det för ovanliga ur här på forumet ? De behöver inte vara dyra, utan bara mer ovanliga..
Visst är Rolex nutida modeller fina (har själv en datejust) men det kryllar ju av bilder på dem här, och likaså de andra vanligaste schweiziska märkena. Posta gärna bilder med, tiden får utvisa om det blir något av denna tråd.
Väl mött klockfantaster :)


Vad har du tänkt dig? Många svurfunna ur är ju välkända i våra kretsar, eller är det typ en horologisk freakshow du tänkt dig?

Annars finns ju vintagedelen, där mycket är långt från mainstream… :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad har du tänkt dig? Många svurfunna ur är ju välkända i våra kretsar, eller är det typ en horologisk freakshow du tänkt dig?

Annars finns ju vintagedelen, där mycket är långt från mainstream… :)


I samma stund som du skrev horologisk freakshow så insåg jag att en bild på denna är absolut nödvändig. Om inte annat så vet jag att Hans_Delsbo längtar efter en bild på den.... ;)



Denna borde väl också kvala in som "udda".

 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Som alla andra som har vintage intresse så finns det väl inget direkt vanligt i samlingen, men här är i a f tre väldigt ovanliga...

Zenith de Luxe. Snarlik Zenith Captain men den enda kända i det här utförandet.



Breitling Premier 778. Jag såg en likadan för några år sedan men trots ett regelbundet googlande har jag aldrig sett en annan igen.



Movado Super Sub Sea. Känd men svårfunnen modell och än mer ovanlig med denna kronografsekund.



Go fredag :)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Skulle vara kul med lite info om den där.

Den har referens DD 145.022 (DD 145.0022) där DD står för att den har gulddetaljer.

Finns ett inlägg om en likande här:
http://www.fratellowatches.com/white-dial-omega-speedmaster/

Där omnämns min version med:
"there are also versions around with ‘Professional’ on the dial. The white dial Omega Speedmaster we’ve here for you today is without the ‘Professional’ wording on the dial."
Versionen ovan verkar vara från 1985 och troddes först vara gjord för den tyska marknaden. Men min såldes till Sverige 1983 så de behöver nog forska lite mer

Så här står det i Moonwatch Only :

"This virtually unknown model is a variant to the bicolor steel and gold watches of the 1980s. It was made at the suggestion of the Omega German distributor. The series seems to have started out with a white dial inscribed with professional. The inscription was later dropped as in the example here"

Ropades in på kaplans.
 
Topp