• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ovanliga ur på Klocksnack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Detta skulle kunna platsa i tråden om våra samlingar men jag vill vinkla den lite mer mot ovanliga klockor.

När jag hade min blåtavlade tvåtons Rolex Sub 16613 kände jag det att den var sjutton så fin och satt perfekt på armen, MEN det var definitivt inget jag var ensam om. Kanske någon i och för sig observerade att man hade en snygg Rolle på armen, men det var ändå ingen som kommenterade det. Var detta då JAG? Egentligen inte. Tittar man på vad jag samlat på mig under de senaste 8 åren så kännetecknas det snarare av udda klockor. Inte mainstream. Klockor som jag kan njuta av själv och som jag då vet inte sitter på var mans arm.

Nackdelen med det är ju naturligtvis svårigheten vid eventuell avyttring. Det är svårt att hitta köpare. Därför blir man en samlare.

Nu tänkte jag med denna trådstart, att vi kunde ha ett ställe att lägga upp våra kort på mer udda klockor. Jag tänkte presentera mina (åter igen, kanske lite tjatigt) för att höra om det finns fler på forumet. Då får ni gärna lägga upp bilder på era tvillingar.

Men lägg också upp bilder på era ovanliga ur, så får vi sedan se om det finns fler.

Egentligen började det med Breitling. En tvåtons Chrono Cockpit som på den tiden, tillverkades mellan 2005-2010, var lillebror till Chronomaten. Den är vattentät till 100 m och har inte skruvade kronografknappar. Chronomat klarar 300m och har skruvade knappar, den var då 43,7 mm och Chrono Cockpiten mer moderata 39 mm. Det var då jag inte trodde att jag kunde ha stora klockor.

Men båda var utrustade med Breitlings B13-verk som baserades på ETA Valjoux 7750. Senare ersattes Chrono Cockpit med Chrono Galactic

Chronomater finns det gott om på forumet men finns det någon mer tvåtons blå Chrono Cockpit?

DSC_0346.jpg


Att jag sedan har några vintage Breitlings också är väl inte obekant. Navitimer finns det flera, så där är man inte så unik, men det vore kul att se om någon har en generation 1 från mitten av 50-talet. Min är från 1966. De två andra är 40-talare, både kronografen och dressaren i roseguld.

DSC_0279.jpg


Hoppar vi sedan till våra senaste erövringar, har både frugan och jag samlat på oss klockor från Jaeger LeCultre. Hennes är väl inte direkt ovanlig då det är en Reverso, det ovanliga är väl kanske att det nog inte finns så många dammodeller här. I ärlighetens namn så är hon ju inte medlem men det är ändå inte så många av våra respektive som delar vårt intresse, så jag tycker det kvalar in i alla fall. Det är alltså en Reverso Duetto i guld.

Min egen är ju den nya Master Calendar i stål med meteorittavlan. Enligt Ernesto, borde det vara den första Svensksålda.

Jaeger.jpg


Sjöö Sandström härnäst. Tillsammans har vi fyra men det är väl två som sticker ut speciellt. Om vi börjar med UTC Extreme Black Gold I, med solid guldring, så är det inte en limiterad utgåva men ändå tillverkad i begränsat antal, nämligen ca 20 st. Faktiskt finns det en på NK just nu. Den andra är en TONNEAU med en mycket sällsynt urtavla. Tonneau’n gjordes i ca 500 exemplar.

Extreme Gold I.jpg

image.jpg


Tar vi min Zenith El Primero Defy Classic, så tror jag att här finns det hatkärlek. Det är egentligen en fantastisk klocka. Ett monster på 46,5 mm som ändå är så underbar i sitt detaljarbete. El Primeroverket är svårslaget och man fascineras av att sitta och titta på verkets 36000 svängningar i den öppna urtavlan.

image2.jpg


Bulgarisamlingen är främst min frus och de mest udda består av två B.Zero1, en i stål och med pärlemotavla.Ref nr. BZ 22 S, 22 mm, safirglas, integrerat läderband, viklås, och en i guld 18K, med mörkgråtavla och guldindex/visare. Sedan kompletterade hon även med den automatiska Assioma, Cal 220 TEEG, Ref nr. AA 44 S, Verk nr. 389526, 34,5 x 35 mm, stål, med vit pärlemourtavla och 40 diamanter.

4b-DSC_0163.JPG

DSC_0164.JPG


Frugan tycker om glitter så hon följde upp med en Chopard , Happy Diamonds, Ref nr. 20/4191/21, ett damur på 24 mm, 18K med en massa briljanter och rubiner.

Chopard.jpg

Lite mer vintage har vi också:
Omega Seamaster, Omega Genéve och så en Favre-Leuba

DSC_0295.jpg


Men nu får jag sluta.

Nu får ni lägga upp lite bilder på era ovanliga ur………
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är ingen hemlighet, att vi är många som gillar samma sorters klockor! Helst när det kommer till Rolex, AP, PP, Omega, Breitling, Tudor osv.

Fast jag vet att det även finns många här på forumet som helt har sin stil och går sin egen väg när det kommer till klocksamlandet, och det är ju skit kul!

Så det jag tänkte med den här tråden, är att man vågar sticka ut våra hakor, och säga att jag är förmodligen ensam om denna klocka här på forumet!

Visst, finns säkert några som sitter på unika och ovanliga tavlor till klockorna, men klockan i sig kan ju vara ganska så vanlig. Ett bra exempel på detta, är min Rolex Date 15010, klockan i sig är inte ovanlig, däremot så verkar tavlan vara det har jag fått höra/förstått!

Så regeln är ganska enkel, det ska vara hela klockan som vi ska vara ensamma om att äga...

Jag börjar med att säga att min Breitling World 80840 är det enda exemplaret här på forumet.

dsc_5467-jpg.828116
dsc_5471-jpg.828118



Den andra, eller rättare sagt tre, som jag inte har sett från någon annan här på forumet är mina Mats Wilander klockor.

dsc_5810-jpg.274352



Jag påstår att klockan jag fick av min mor av märket ALMO, när jag började i ettan 72-73 är den enda av sitt slag här på forumet.

dsc_8256-jpg.127042



Klockan jag har fått ärva efter min Morfar med no name, tror jag att jag är ensam om.

9477.JPG


Denna finns det många av, men då är det stål, min Super Ocean är 18k, så den är jag nog ensam om att äga här på forumet, men någon får mer än gärna bevisa motsatsen :D.

1a273775-f613-4e5c-b776-3d2c78d01ff7-jpeg.780813



Sist men inte minst, så får jag säga att denna BUBBLARE kan vara unik här på forumet, visst, den finns i flertalet versioner, min den versionen jag äger kan var den enda av sitt slag just nu. Vet att @Omen här på forumet hade en, men eftersom han så tråkigt inte postar här längre så är det svårt att veta ifall han har sin kvar! Men fram tills dess, så är jag den enda ägaren av KING MIDAS.


dsc_3433-jpg.206630

dsc_3378-jpg.206615

dsc_3318-jpg.206600



Så våga stick ut hakan klockbröder och systrar, OVER AND OUT!

Mvh // Affe
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Skoj tråd :)

Har inte mycket att komma med men jag är ganska säker på att min Seiko DEN974 är ganska ensam här på forumet. En 2,9mm tjock skönhet som tillverkades under en kort period mellan 1980-1981.
B4630036-CF1D-4730-941A-70EE5E0A091E.jpeg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Förklara gärna skillnaden, för mig ser era trådstarter ut att fylla samma syfte. Tyckte därmed att det var roligare om Tie får hänga på

Kom igen, varför måste jag behöva förklara mig, vad spelar det för roll om TIE och jag hade haft en varsin tråd, håller med dig att dom är nära besläktade, men dom har olika syften då TIE frågar om ovanliga ur och jag sticker ut hakan och frågar om du är ensam ägare...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp