• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Overzize.

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
historiskt sett?
ska man resonera så ,är ju fickur det enda som är bärbart
trist tjat detta ,,om att allt över 36mm är vulgärt:meh:
Historiskt sett ja, visst har vi blivit lite fetare och längre men så mycket har inte hänt på 100 år. Har du ett ur där måttet bandhorn till bandhorn är lika brett som handleden? Fickursspåret är irrelevant mer än att de verken bidrog till oversizetrenden (Panerai).
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad är de för tjafs att oversize är ute ?
Min vintage Omega 38mm utan krona är så inne att dom som är ute fattar inte ens vad som hände
image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
tror faktiskt att du förstår vad jag försökte säga.
sen att du inte håller med mej ,det är helt ok.
Förstår faktiskt inte varför du märker ord. Min fråga var helt enkelt om du verkligen tycker att gränsen går precis vid bandhornspets till bandhornspets = handledens bredd. Detta är ett stort ur, tror inte jag sett någon förutom monsterryssen i vintageavdelningen på forumet som kommer upp i dessa dimensioner.
 

PCB

Audemars
Förstår faktiskt inte varför du märker ord. Min fråga var helt enkelt om du verkligen tycker att gränsen går precis vid bandhornspets till bandhornspets = handledens bredd. Detta är ett stort ur, tror inte jag sett någon förutom monsterryssen i vintageavdelningen på forumet som kommer upp i dessa dimensioner.

märker ord?
för andra gången:
menar att , klockans totala längd inkluderat bandhorn ska vara MINDRE än handledens bredd som en tumregel .
håller du inte med om detta??

sedan vad boetten mäter är av underordnad betydelse. EX. oris aquis 43mm boett, mäter 50mm lug/lug
longines hydroconqest 41mm boett, mäter ca 52mm lug/lug

som kuriosa kan jag nämna att bägge uren sitter (i mitt tycke ) bra på mej, med min handledsbredd på ca 58mm
detta trots att omkretsen endast är ca 170mm
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där med storlek är såklart en vanesak, när jag fick hem min JLC tyckte jag den var stor med sina 42mm, nu tycker jag den sitter helt perfekt och hade inte velat att den var mindre.

Tredygnsregeln funkar i princip alltid, tre dygn med samma klocka så har man vant sig vid storleken.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vilken sida har du vaknat på idag?
En bra sida :)

Det jag skrev ovan kvarstår som fakta, med det sagt kan jag erkänna att jag själv har exakt en klocka på under 36 mm och den mäter 31 mm. Sedan har jag en kavalkad av stora klockor: en på 38,5 mm, en på 39 mm två på 41 mm (dykare) en på 44 mm och en på 45 mm (dykare).

Jag tyr mig mest till ett specifikt märke (som de flesta här vet). Dock kan detta märke ej leva på varumärket i sig eller påhittade stordåd genomförda av italienska militären under andra världskriget *host* panerai *host*. Så det tillverkar mest det marknaden vill ha, vilket är lite större klockor numera. Det är synd då mitt favoritmärke gjorde, vid den tiden, världens tunnaste klocka med automatiskt urverk ett tag under 60-talet.

Med allt detta sagt kan jag dock förlåta att t ex dykarklockor och klockor som G-shock är lite större eftersom dessa är mer verktyg som skall tåla lite hårdare tag och miljöer än "vanliga" klockor.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
En bra sida :)

Det jag skrev ovan kvarstår som fakta, med det sagt kan jag erkänna att jag själv har exakt en klocka på under 36 mm och den mäter 31 mm. Sedan har jag en kavalkad av stora klockor: en på 38,5 mm, en på 39 mm två på 41 mm (dykare) en på 44 mm och en på 45 mm (dykare).

Jag tyr mig mest till ett specifikt märke (som de flesta här vet). Dock kan detta märke ej leva på varumärket i sig eller påhittade stordåd genomförda av italienska militären under andra världskriget *host* panerai *host*. Så det tillverkar mest det marknaden vill ha, vilket är lite större klockor numera. Det är synd då mitt favoritmärke gjorde, vid den tiden, världens tunnaste klocka med automatiskt urverk ett tag under 60-talet.

Med allt detta sagt kan jag dock förlåta att t ex dykarklockor och klockor som G-shock är lite större eftersom dessa är mer verktyg som skall tåla lite hårdare tag och miljöer än "vanliga" klockor.

Om det är fakta så tillhör i princip alla kategorin "skräptillverkare"?
Är det någon som bara tillverkar klockor upp till 36mm?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med allt detta sagt kan jag dock förlåta att t ex dykarklockor och klockor som G-shock är lite större eftersom dessa är mer verktyg som skall tåla lite hårdare tag och miljöer än "vanliga" klockor.
Sen får man ju fundera lite på varför en specifik klocka är stor, när det gäller vissa G-Shocks, tonfisken och några till så är det ju för att klockan har dubbla boetter som extra skydd. När det däremot gäller exempelvis Corum är det ju för att de tycker det är fräckt.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag anser så länge klockan är snygg spelar storleken ingen roll. Dock uppstår väl ett smaktyckes problem när en för stor klocka bärs på en tanig arm och liten klocka på en timmerstock. Dvs mm är inte referens ramen för mig om klockan är fin eller inte. Finns många 30- 32 mm som är i harmoni i mina ögon och likaså även klockor över 36 mm, men som sagt handleden är ofta problemet och inte uret!

image.jpeg
image.jpeg

En stor klocka jag önskar att jag kunde bära upp är IWC Big Pilot med sina 46 & 48 mm tycker dom är super tjusiga och verkligen ingen skräptillverkare i mina ögon. Dock fixar inte min handled denna vackra pjäs men mina ögon gör det ;)

Bilder lånade www
 
  • Like
Reactions: PCB
Topp