• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Owg?!

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum

mace

Cartier
2-Faktor
Har flera klockor, men egentligen bara en som jag använder, och den sitter på året runt - inga tema/säsongsklockor för mig alltså.

Varför? För att det är bekvämt att inte behöva byta, slippa ställa om (nej, jag har aldrig varit förtjust i idén med winders). Men det störta skälet är nog att jag gillar hur den nöts tillsammans med mig (prettovarning).

Kan man hänga här ändå? Självklart. Är det inte urinvånaren som har en aston? Han behöver ju ingen annan bil, men klart som fan att han kan få hänga lite på bilsajter ändå! :)
 
Sedan kanske vissa satsar på kvalitet och INTE kvantitet...

Är man mer klockintresserad om man har 2-3 Seiko och Citizen och Omega än om man har satsat alla sina kulor på typ EN Patek?....
 
Intresset sitter ju inte i plånboken.

Helt rätt, och inte heller i antalet klockor -det var bara en liknelse för att visa att alla satsar inte på kvantitet och sedan så är vi ett brett spektrum av folk här, vissa är runt 20 och studerar och vissa är äldre välbetalda män på höga positioner så självklart är inte förutsättningarna samma för alla och det viktigaste är ju att vi alla delar ett intresse och har ett kanonforum att göra det på....
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Helt rätt, och inte heller i antalet klockor -det var bara en liknelse för att visa att alla satsar inte på kvantitet och sedan så är vi ett brett spektrum av folk här, vissa är runt 20 och studerar och vissa är äldre välbetalda män på höga positioner så självklart är inte förutsättningarna samma för alla och det viktigaste är ju att vi alla delar ett intresse och har ett kanonforum att göra det på....


Precis, men såklart man kan utvidga sitt intresse mer om man har ett fetare läder.
Sen handlar det ju mycket om prioriteringar, men som du säger är det en härlig gemenskap där alla delar intresset för klockor som just är svårt att få utlopp för i verkliga livet då man fan aldrig stöter på någon som har lika stort intresse som en själv.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har tre, fyra klockor men jag använder nästan bara en. Skulle utan problem kunna tänka mig sälja resten om jag behövde pengarna.
 

Archie

Cartier
Gissar att du bara har ett par fötter oxå, men att du har fler än ett par skor :rolleyes:

Precis, dålig ursäkt. Det finns dessutom de som bär klockor på båda händer, samtidigt. samt de som bär 2 klockor på samma arm (sett bilder på Hunter S Thompson och Che Guevara t.ex. med vardera 2st rolexar på samma arm=)
 

Jonaz

Rolex
Jobbar mot att bli en owg. Med förbehåll. Första riktiga klockan, min Tag 2000 chrono, kommer jag att behålla till min son. Jag får inget för den och kul för mig att kunna ge bort den med orden "-den här har jag haft i stjärten 30år..." ( typ) Min Monaco jag fick av hustrun på 40-årsdagen kommer inte att flippas... Sen har jag egentligen bara min super avenger och heritage chronon kvar... Kan man slå ihop dem till en herrejösses-klocka är jag nog hemma...


iPhone | Tapatalk
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, jag tolkade det som en som har en dyr klocka åt gången men tröttnar efter en månad och byter modell, troligen en Rolex. Sen är det dags att byta igen om någon månad.

Nej för fan!

Det där är att devalvera flippandets ädla konst. Seriöst flippande handlar om att på rent pundarmanér köpa precis alla klockor man ser som ligger inom ens preferensramar och man vill testa. Sen när man testar så känner man direkt om det är en klocka som ska stanna i lådan (typ en av sju) eller om den ska ut. Och då ska den bort snabbt. Fundamentet i denna process är det totala kaoset, de tvära kasten och de oväntade uppackningarna av nya klockor man knappt vet att man köpt.

Att kontinuerligt byta ut en klocka mot en annan utan att vare sig ha klocklådekaos eller utöka samlingen är inte alls samma sak. Gör man så är man bara en OWG som har svårt att bestämma sig. :D
 
Nej för fan!

Det där är att devalvera flippandets ädla konst. Seriöst flippande handlar om att på rent pundarmanér köpa precis alla klockor man ser som ligger inom ens preferensramar och man vill testa. Sen när man testar så känner man direkt om det är en klocka som ska stanna i lådan (typ en av sju) eller om den ska ut. Och då ska den bort snabbt. Fundamentet i denna process är det totala kaoset, de tvära kasten och de oväntade uppackningarna av nya klockor man knappt vet att man köpt.

Att kontinuerligt byta ut en klocka mot en annan utan att vare sig ha klocklådekaos eller utöka samlingen är inte alls samma sak. Gör man så är man bara en OWG som har svårt att bestämma sig. :D

Denke har ALLTID en klocka på väg till sig hos posten, 365 dagar om året....
 
U

urinvånaren

Guest
Nej för fan!

Det där är att devalvera flippandets ädla konst. Seriöst flippande handlar om att på rent pundarmanér köpa precis alla klockor man ser som ligger inom ens preferensramar och man vill testa. Sen när man testar så känner man direkt om det är en klocka som ska stanna i lådan (typ en av sju) eller om den ska ut. Och då ska den bort snabbt. Fundamentet i denna process är det totala kaoset, de tvära kasten och de oväntade uppackningarna av nya klockor man knappt vet att man köpt.

Att kontinuerligt byta ut en klocka mot en annan utan att vare sig ha klocklådekaos eller utöka samlingen är inte alls samma sak. Gör man så är man bara en OWG som har svårt att bestämma sig. :D


Du är en mycket speciell man Denke, och det både oroar och roar mig samtidigt:)
Själv kan jag inte göra mig av med någonting jag köpt in i klockväg, utan jag måste hålla kvar allt som en jäkla hamster!
Kanske skulle jag oroa mig för mitt eget beteende istället nu när jag tänker efter?...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du är en mycket speciell man Denke, och det både oroar och roar mig samtidigt:)
Själv kan jag inte göra mig av med någonting jag köpt in i klockväg, utan jag måste hålla kvar allt som en jäkla hamster!
Kanske skulle jag oroa mig för mitt eget beteende istället nu när jag tänker efter?...

Ja, ni verkar väldigt störd. :D
 

Sond

Patek
Jag har oftast en klocka i max tre dagar. Ofta byter jag varje dag. Kan byta efter jobbet eller innan en middag. Men jag skulle vilja hitta "den" klockan som hängde med nästan hela tiden.

Skulle jag tvingas välja en klocka skulle det nog bli en Explorer 1 eller en sub.

Men jag har kommit fram till att mindre än tre klockor kommer jag inte att ha(om man nu inte blir ruinerad) En Speedy, en dykare och en kostymklocka.

Men än så länge finner jag en stor njutning i att ha många olika klockor att rulla runt på.
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Jag har haft olika klockor över tid, ibland flera samtidigt. Lägger ingen specifik värdering vid det i sig. Men sedan ett år tillbaka har jag bara en klocka. Men det hindrar ju inte att man är intresserad av utbytet här på forumet eller nyheter på mässor eller vad som ligger på köp/sälj.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
OWG reporting in! Har haft min 16710 varje dag i nästan exakt ett år, innan dess hade jag en 3717 varje dag i lite över 3 år. Kommer bli TWG snart, dock! Och kanske en till efter det, och en till...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har amitionen att vara en OWG, och har fakriskt sålt av en del för att kunna bli det, men det är banne mig svårt att hitta bara EN klocka som passar allt.
Är dock helt inne på at försöka få till det...
 
men det är banne mig svårt att hitta bara EN klocka som passar allt.

Nej...

2B46EAD6-7126-478D-A80E-297E4B21060F-3269-00000467F021DF25_zps16fee53d.jpg
 
Topp