• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster perpetual istället för sub?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Intressant, hur ter sig Rolex bristfälliga AR enligt JayJay Johansson?
Om du gillar att inte kunna se vad klockan är så köp en safir-Rolex.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Bodén

Panerai
Submariner är Rolex mest sålda modell. Sen att du inte rör dig i kretsar IRL där Rolex förekommer är en annan sak. Faktum är att subben snarare utstrålar "jag har köpt den för att det är en Rolex" snarare än "denna klocka har jag köpt för att den är grym". Det gör ju dock såklart inte klockan dålig.

Du har förstås en poäng, men jag tycker att man är ute på hal is om man börjar fundera på klockan man vill ha utifrån hur den uppfattas av omgivningen. Att Sub är vanlig beror förstås på en mängd parametrar, men i grund och botten är den (som du ju också nämner) en väldigt bra, ikonisk klocka med lång och rolig historia. Angående vad klockan utstrålar så anser jag att det främst har att göra med vad personen som bär klockan utstrålar. Man märker ganska snabbt om någon har köpt en Sub för att flasha.

Numera är det ju fasen nästan ett rebelliskt beteende att köpa en SubC eftersom det av många klockfantaster ses på med rynkad näsa. Ständigt får man höra hur tråkigt det är. Skitsamma, man köper den klocka man vill ha, så är bestämt! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har förstås en poäng, men jag tycker att man är ute på hal is om man börjar fundera på klockan man vill ha utifrån hur den uppfattas av omgivningen.
Jag hävdar motsatsen, nämligen att folk är väldigt noga vad de vill utstråla när de väljer klocka.

Numera är det ju fasen nästan ett rebelliskt beteende att köpa en SubC eftersom det av många klockfantaster ses på med rynkad näsa.
Knappas rebelliskt, bara tråkigt.
 

Bodén

Panerai
Jag hävdar motsatsen, nämligen att folk är väldigt noga vad de vill utstråla när de väljer klocka.

Att det ÄR så tvivlar jag inte på, men att man själv SKA göra det tycker jag är trams. Liksom det är trams att undvika en klocka bara för att andra använder den som enbart en statussymbol.

Knappas rebelliskt, bara tråkigt.

Som jag sa, man vinner inte speciellt mycket respekt av klocksnobbar vid köp av SubC.
 

Frourez

Omega
Ute på hal is men för mig är majoriteten av svart Sub bärare välklädda på Ica 5 min innan stängning. Tråkigt, stelt och bryr sig mycket om utstrålningen.
 

Bodén

Panerai
Ute på hal is men för mig är majoriteten av svart Sub bärare välklädda på Ica 5 min innan stängning. Tråkigt, stelt och bryr sig mycket om utstrålningen.

Poängen är ju att man ska skita fullständigt i vad ANDRA som bär klockan utstrålar. Köp det du vill ha och njut av det. Jag tycker Sub är den absolut vackraste och mest ikoniska sportklocka som existerar. Varför andra köper den rör mig inte i ryggen.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Submariner är Rolex mest sålda modell. Sen att du inte rör dig i kretsar IRL där Rolex förekommer är en annan sak. Faktum är att subben snarare utstrålar "jag har köpt den för att det är en Rolex" snarare än "denna klocka har jag köpt för att den är grym". Det gör ju dock såklart inte klockan dålig.

Sätter min but på att att Submariner inte är Rolex mest sålda modell, det måste utan tvekan vara DJ!!
 

Allan77

Breitling
Intressant diskussion.
Efter två Panerai tänkte jag köpa en Rolex.
En svart sub är ju det "smarta" men tråkiga valet tycker jag. Var ute på krogen förra helgen i centrala Sthlm och var och varannan handled pryddes av en svart sub.
Jag är inne på en Daytona stål med svart urtavla eller en YM med blå urtavla. Skiljer lite i pris tyvärr...
 
Topp