Laddar...
Nymans Ur 1851

Kaplans Auktioner
  1. Välkommen till Klocksnack, Gäst!

På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

/Ledningen
    Stäng notis
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Avslutad Oyster Watch Co Tudor

Diskussion i 'Handla - Säljes, bytes' startad av Joshua3, 4 juni 2014.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Oyster Watch CO

Det står Tudor Oyster Shock Resisting på den...
    34mm
    Nytt Hirch läderband i svart
    Årtal okänt, men jag har år 1959 som referens, men jag tycker 1940 och 1950 talet kan stämma vilket som (nån som har mer info?)

Servicehistorik: Okänd
    Tavla: Se bilder
    Boett: Överlag fin
    Krona: Skruvad
    Verk: Se bilder, har ingen info, går att dra upp fint med kronan

Kopplingen till Rolex har debatterats i denna annons, jag avsäger mig rätten att hävda något kring det märket, men läs gärna på. Enligt sökningar jag gjort så köpte Rolex upp Oyster Watch Co eller så var det endel av Rolex koncernen. Det är i alla fall en klocka med intressant historisk koppling. Som påpekats verkar en skruv saknas tydligen

1900kr

[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

Gummo gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Lite oklart hur ett Tudormärkt ur från 1959 Skulle vara pre-Rolex?

vikgul, Vintage92, Aquaracer2 och 9 andra gillar detta.
  3. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Givetvis , men alla är inte så smarta du vet, eller har full koll...

4. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är det dem du försöker sälja till?

Jens, per nordström, Wii och 6 andra gillar detta.
  5. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Absolut... Ni bara tjatar för ni är avis på min Tintin bil

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Förstår inte vad du menar med kommentaren ovan men din beskrivning känns inte korrekt?

CaptainOats gillar detta.
  7. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Du får gärna skriva vad du menar du med? Och arga inlägg är det väl bättre man tar i PM, eller hur...

Oyster watch co är pre-Rolex dvs. Det hette så innan Rolex köpte dem, vet ej år..?
    Jag har inte ljugit om nåt eller vilselett nån?

8. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Jag tror att det Aurum försökte påpeka var att det känns lite oklart vad det här egentligen är för klocka. Är det en Tudor?

Joshua3 gillar detta.
  9. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Det är bara trist med påhopp och dumförklaring.... Tar istället tacksamt mot en vänlig korrigering i PM så ändrar jag så alla blir glada.... :)

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Arga kommentarer? Skärp dig. Det är dock inte första gången du felaktigt beskriver varor. Läs på och bättra dig. Hur kan något vara tidigare än Rolex om den är tillverkad år 1959? Vad jag kan se är det inte ens en Rolex utan en Tudor? Vad du sedan har för källa på informationen om Oyster Watch Company vet jag inte heller. Du som handlar med ur borde även se att det saknas en skruv på verket?

Omen, yonsson, ZQT och 1 annan gillar detta.
  11. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Det är ju det somr det oklara det är en "pre Rolex" :)

12. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Men det står ju Tudor på tavla och verk? Eller är det något sorts ihopplock?

Jag vill att den här annonsen förtydligas.

13. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Det står ju att du är "jättearg" :) jo visst kan jag läsa på, men jag hänger på klocksnack just för att lära mig mer... Jag har bara haft klockintresse sen 2012-2013 ( alla är väl nybörjare ) jag "handlar inte med klockor" är bara glad amatör, och precis som många andra vill testa olika ur...

14. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Tack, det är konstruktiv kritik. Jag har ingen aning... Jag har bara själv haft den några veckor, för mina 19cm armar är den för liten, inget annat än det, så la jag ut den här, tar tacksamt emot info och hjälp kring den... Men självklart tar jag säljansvar och vill nån köpa den så får ju den personen göra research den med...

15. par

par Friends of KS

Det du menar med pre Rolex är att det är en Tudor från tiden innan Rolex köpte upp dem, korrekt? Tror ni missförstår varann?

Joshua3 gillar detta.
  16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Håll dig till fakta i annonserna.

17. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Jag uppskattar att folk här är seriösa och vill ha så mycket info som möjligt osv. Men jag tycker ibland man måste va lite mer tollerant, jag är ingen urmakare eller expert, jag handlar en klocka på 2 saker : 1. Design 2. Pris .... Övrigt lär man sig om efter hand.... Jag gör bara så gott jag kan...

18. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Har dragit mig för att kommentera, men...
    Lägg av! Ta ansvar om du ska fortsätta med ditt månglande

frere, OSKEEER, ZQT och 3 andra gillar detta.
  19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Rolex har aldrig köpt upp Tudor vad jag vet?

vikgul gillar detta.
  20. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Yes sir, nu stå det inte pre-rolex nå mer

21. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Frågor om vintageklockor tar man förslagsvis i forumets vintagedel. I köp & sälj gör man bäst i att presentera fakta.

22. par

par Friends of KS

Nej men det var så han menade?

23. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ingen aning, därför jag ställde en fråga till TS.

24. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
  25. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Oyster watch Co was a division of Rolex.

snillen spekulerar:
    "I looked around and could not find anything. All I find is that Hans Wilsdorf was at dinner one night having a hard time getting a oyster open and at that time thought he would like a water proof watch case like that.
    Oyster watch Co was a division of Rolex. At that time until the 50's the cases and movements were contracted out. Rolex did not make any of it.
    In the beginning it was called Wilsdorf and Davis."

Tudors are watches made by Rolex. In fact the founder of Rolex, Hans Wilsdorf, is also the founder of Tudor.
    In 1905 Wilsdorf set up his own company in England and began producing high quality watches. It was in 1908 that he began the Rolex brand. He ran the business in England for about fifteen years and then moved to Geneva in 1920.
    Hans Wilsdorf first opened Tudor watches in 1946. The brand name Tudor was chosen because Wilsdorf wanted to pay tribute to the Tudor period of England.
    The most important difference between Rolex and Tudor was already inherent in the 1940's when the first Tudor Oyster reached the market: Inside the screwed-in Oyster case, there was not a Rolex manufactured movement, but a movement supplied by Ebauches SA, ETA. The Rolex company still places value today on the fact that the modified automatic calibers by ETA are "especially made for Tudor."
    The best sales argument for Tudor was always their direct connection to Rolex. Conceived right from the beginning as the "second" brand, Tudor is more moderately priced than its bigger, more famous brother. Genuine Tudor watches are sold through official Rolex retailers but are currently not available in the United States. It continues to be sold in Europe, Asia and Canada.
    Tudor watches were used by the French Navy for its divers, with the first Tudor Submariners being purchased in the late 1960’s. Additionally the same model was used by the US Navy for its UDT and Navy Seals.
    The most well known celebrity used by Tudor for advertising their Hydronaut is Tiger Woods. The ad features an image of Tiger teeing off and implies that the Hydronaut is as tough as a tiger.
    Even with an aristocratic name of its own, a Tudor is still a Rolex.

26. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

As far as I have heard, Rolex bought the oyster watch company and used their case - crown design for the Rolex Oyster. The Oyster watch company was their own company not Rolex until Rolex bought them.

27. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Mystiken tätnar, är det en Pre-Rolex eller kanske rentav en Rolex?, eller är det en Tudor... Men vad ni än gör ungdommar, ha en vattentät klocka när ni nästa gång steppar in på Oyster Bar på Grand Central i New York... och äter Oysters

Go natt :)

28. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Detta är säljavdelningen, visa lite respekt och var källkritisk. Läs iaf igenom materialet innan du drar några tveksamma slutsatser. Håll dig till erkänd fakta.

_jonte, Joshua3, vikgul och 6 andra gillar detta.
  29. hedbrg

hedbrg Borgare

image.jpg

Sjobedan, slimjim, ZQT och 1 annan gillar detta.
  30. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Edit: Tvåa bollen...

Sjöö Sandström Royal Straps