• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På besök hos Rob Engström...

Whedda

Rolex
Svängde förbi Rob Engström för att hämta upp min Daytona som varit på värdering och fick chansen att klämma på lite godbitar...

Patek 5167R


Kan förstå varför Spencer66 slog till på en sån här. Bland det mest imponerande jag sett live!


Tudor 7016/0 vs Patek 5227G - Vintage sport vs modern dress...


En gruppbild med i runda slängar 650-700tkr på brickan...


Summeringen efter besöket var...

1. En aquanaut i roséguld är top 3 coolaste klockorna man kan äga men fyller ingen riktig funktion mer än att vara just SVINCOOL. Gummibandet gör den lite för sportig för att vara en ren dressklocka och guldet lite känsligt för att vara ren sport. För mig den kanske 3:e eller 4:e klockan man köper i den prisklassen men all respekt till de som vågat. Ni är tveklöst lite coolare än den genomsnittlige Patekägaren. ;)

2. Suget efter en Calatrava steg i höjden efter att ha sett den nya 5227. Enligt mig den mest lyckade Calatravan på många år tillsammans med 5196 och 5296 till ett lite lägre pris. En design som med stor chans är lika rätt nu som när barnbarnen växt upp och definitionen av Patek. Samtidigt mycket pengar för en ren dressklocka.

3. Rob Engström är i min mening tveklöst Sveriges bästa återförsäljare av klockor. Både i såväl service som utbud.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Måste tyda på extremt dålig smak men moderna Calatravor gör inget för mig. Går det att träna sig till bättre stil så jag börjar att gilla den? :(

Grymma klockor dock! Vattennöten i rosé är som bekant en ren käftsmäll. Helt galen..
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag måste nog klämma på den där pateken nån gång. Alla ni som gjort det hyllar den så känslan måste vara där.
För när jag ser den på bild så reagerar jag på de lätta fasningarna på boetten som liksom bryter den mjuka formen ack så lite. Jag upplever det som en imperfektion, framför allt på bilder rakt framifrån. Hur upplevs det IRL?
 

Portofino

Panerai
Svängde förbi Rob Engström för att hämta upp min Daytona som varit på värdering och fick chansen att klämma på lite godbitar...

Patek 5167R


Kan förstå varför Spencer66 slog till på en sån här. Bland det mest imponerande jag sett live!


Tudor 7016/0 vs Patek 5227G - Vintage sport vs modern dress...


En gruppbild med i runda slängar 650-700tkr på brickan...


Summeringen efter besöket var...

1. En aquanaut i roséguld är top 3 coolaste klockorna man kan äga men fyller ingen riktig funktion mer än att vara just SVINCOOL. Gummibandet gör den lite för sportig för att vara en ren dressklocka och guldet lite känsligt för att vara ren sport. För mig den kanske 3:e eller 4:e klockan man köper i den prisklassen men all respekt till de som vågat. Ni är tveklöst lite coolare än den genomsnittlige Patekägaren. ;)

2. Suget efter en Calatrava steg i höjden efter att ha sett den nya 5227. Enligt mig den mest lyckade Calatravan på många år tillsammans med 5196 och 5296 till ett lite lägre pris. En design som med stor chans är lika rätt nu som när barnbarnen växt upp och definitionen av Patek. Samtidigt mycket pengar för en ren dressklocka.

3. Rob Engström är i min mening tveklöst Sveriges bästa återförsäljare av klockor. Både i såväl service som utbud.

Jag trodde att aquanauten i rosé var ett säkert kort i din samling? Den gör sig fin på uteserveringarna i Antibes ;-)
 

Whedda

Rolex
Måste tyda på extremt dålig smak men moderna Calatravor gör inget för mig. Går det att träna sig till bättre stil så jag börjar att gilla den? :(

Grymma klockor dock!

Tror vi alla är överens om att det inte är något fel på din smak... ;)

För mig är Patek Calatrava (såklart även komplikationsuren men då snackar vi helt andra pengar) och skulle jag få välja en ren dressklocka har jag svårt att se någon annan tillverkare som skulle kännas mer naturlig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För mig är Patek Calatrava (såklart även komplikationsuren men då snackar vi helt andra pengar) och skulle jag få välja en ren dressklocka har jag svårt att se någon annan tillverkare som skulle kännas mer naturlig.
Äldre är lite av mallen på en dressklocka och är fantastiska. De någorlunda moderna känns mer som misslyckade försök att göra något redan perfekt bättre. Nu ska sägas att jag inte klämt på någon så åsikten är helt byggd på bilder på webben..
 

cab

Audemars
2-Faktor
Lite samma problem med aquanauten i stål tycker jag. Sportklocka som är lite för känslig för sportaktiviteter/bad osv men inte heller tillräckligt dressig för kvällen.. Skulle nog kunna se mig äga en inom några år den är jäkligt cool, helst den äldre 5065 jumbo.
 

Whedda

Rolex
Äldre är lite av mallen på en dressklocka och är fantastiska. De någorlunda moderna känns mer som misslyckade försök att göra något redan perfekt bättre. Nu ska sägas att jag inte klämt på någon så åsikten är helt byggd på bilder på webben..

Förstår din tanke men för mig måste det vara mer än en average Seamaster med Patek på tavlan då premiumet är ganska markant.

Jag är sjukt svag för de modeller med lite mer kött på luggar och boett, svärdvisare, stick-index och gärna subsekund. Helst runt 37mm i Rödguld. Lika snyggt till svart som brunt band...Vitguld är coolare men dör lite för mig på bruna band och även om det är kul med något som ser ut som stål men är i guld så ser guld på dessa klockor snäppet bättre ut IMHO..
 

Whedda

Rolex
Lite samma problem med aquanauten i stål tycker jag. Sportklocka som är lite för känslig för sportaktiviteter/bad osv men inte heller tillräckligt dressig för kvällen.. Skulle nog kunna se mig äga en inom några år den är jäkligt cool, helst den äldre 5065 jumbo.

Håller helt med. Fin klocka men i stål blir kompromissen lite större då den saknar guldaspekten och framför allt färgkombinationen av brunt och roséguld. Som du säger är det fortfarande ett verk som är klart känsligare än t ex en Rolex Sub och inte en sportklocka för mig. Snarare en dressklocka med sportig look.
 

Whedda

Rolex
Jag måste nog klämma på den där pateken nån gång. Alla ni som gjort det hyllar den så känslan måste vara där.
För när jag ser den på bild så reagerar jag på de lätta fasningarna på boetten som liksom bryter den mjuka formen ack så lite. Jag upplever det som en imperfektion, framför allt på bilder rakt framifrån. Hur upplevs det IRL?

Inget jag tänkte på men du är inte den första som nämnt det. Storleksmässigt är den perfektion. 40mm men tunn och fin och med en form som gör att den sitter bättre än t ex Nautilusen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
RoséAquan är fantastisk... Helt grym! :hungry:

Men Calatravans urtavla verkar vara lite för krämig för versionen i WG? Svårt att se på bilderna och med helt nytt WG med plast runt. Det jag tänker är att urtavlan blir en nyans mörkare än caset vilket inte känns helt symmetriskt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
RoséAquan är fantastisk... Helt grym! :hungry:

Men Calatravans urtavla verkar vara lite för krämig för versionen i WG? Svårt att se på bilderna och med helt nytt WG med plast runt. Det jag tänker är att urtavlan blir en nyans mörkare än caset vilket inte känns helt symmetriskt.

Symmetriskt? Vitguldsur skall inte ha vita tavlor. Beiga eller på annat sätt brutna är mycket trevligare.
 

JesperO

Rolex
tack för trevliga bilder:
din daytona är ju kungen...nuff said!
jag är ingen fan av vattennöten - den är svincool visst, men jag får inte till det. (därför fortsätter jag kalla den vattennöt - för mig är det ett perfekt namn)
Calatravan är ju bara definitionen av dressklocka - i det helrätta utförandet vitguld så klart.
Och din tudor gjorde ju inte heller bort sig i det sammanhanget - mockanatot flyger liksom lite kaxigt ovetandes över alla andra med fullgott självförtroende, med vetskapen att värde och pengar inte är samma sak.
 

Whedda

Rolex
Är det bara jag som hade valt din Daytona före rose-aquanauten? :hungry: Men helst skulle man väl vilja ha båda två ;)

Nä det är nog inte bara du ;) Jag själv tycker ju att en vintage Daytona är lite mer mångsidig och lättburen samt glider under radarn mer än Rosé-aquanauten men definitivt inte i närheten av lika cool. Sen kan man ju diskutera hur vida en standardchrono från slutet av sextiotalet med manuellt verk och skruv krona är värd så mycket med det är så att säga upp till var och en.

Sen skall jag vara ärlig och säga att det fortfarande är ett signifikativt glapp mellan dem i pris...
 
Topp