Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

På förekommen anledning - Sunburst

Diskussion i 'Diskussion' startad av hedbrg, 5 maj 2015.

?

Vad heter det egentligen?

1. Sunray

1 röst(er)
    1,3%
  2. Sunbeam

3 röst(er)
    3,8%
  3. Amazing hyper radial lines woow

19 röst(er)
    23,8%
  4. Vet ej

4 röst(er)
    5,0%
  5. Bryr mig inte, Rolex äger

10 röst(er)
    12,5%
  6. Håll käften, det heter visst sunburst

43 röst(er)
    53,8%
  1. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

Åberopar ordning!
    Hur ska vi ha det gällande sunburst?

Det verkar rätt vanligt att man kallar nedanstående taveltyp för sunburst, vilket i min mening blir helt galet.

När man pratar sunburst är det vanligen den här typen av lack man menar, en radiell övertoning från en färg till en annan. Visas även på seikon nedan.

För att skapa någon ordning tycker jag att vi på mest demokratiska sätt beslutar oss för en gemensam benämning på det som på KS ofta kallas sunburst men inte riktigt är sunburst.
    Vänligen svara i enkät och lämna tankar i tråden.

john b, Oskiva, Fixoflex och 1 annan gillar detta.
  2. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Soulglo' heter det.

3. Kairo

Kairo Friends of KS

Det sistnämnda, gvs... ;)

4. Picke79

Picke79 Friends of KS

För att förenkla det dagliga känns "Amazing hyper radial lines woow" som det bästa alternativet så man enkelt kan skilja på Sunburst (som på seikon) och Amazing hyper radial lines woow på Rolex i första inlägget.

hedbrg gillar detta.
  5. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

Inom fotografi pratar man gärna starburst annars, skulle kanske kunna va något?

6. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Bra där! Inte fan heter det sunburst i alla fall!

Sunburst är precid det du visar på den fin-fina Les Paulen (gitarren alltså för dom som inte är insatta...) eller Seikon.
    Jag röstade på "Amazing hyper..." för det är snyggt på klockor, det där, vad de nu heter...

Grafton, Jaggis, Anders W och 2 andra gillar detta.
  7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Sunblast?

8. naggge

naggge Friends of KS

Varför ska vi hitta på ett nytt ord när sunburst är ett vedertaget uttryck både i Sverige och internationellt?

paradis, eriksson850, Aurum och 2 andra gillar detta.
  9. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

För att det är fel.
    Precis som folk som går runt och kallar stora skruvar för bultar.

Jorden var vedertaget platt under en period med, hade det varit bättre att hålla fast vid det?

Grafton, Erik F, Divemaster och 4 andra gillar detta.
  10. otisred

otisred Bonde

Från:
    Stockholm
    Bra tråd. Detta ska följas.

11. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Bra liknelse där. Bra. :)

hedbrg gillar detta.
  12. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

För övrigt verkar starburst vara ganska vedertaget med när jag googlar runt.
    Har begreppen blandats ihop genom åren bara?

Fixoflex gillar detta.
  13. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bling burst?

14. OskarK

OskarK Friends of KS

Kommer nog fortsätta kalla det sunburst. Känns som att det används både här och tex på TRF.

15. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

Bakåtsträvare!

Seikosthlm, Bodén och Oskiva gillar detta.
  16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Om du nu på allvar tycker att majoriteten har fel, vilket bara det säger en del om dig, kan du inte motivera det då?

17. richard1991

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Inte för att jag bryr mig, men... Har du läst TS första inlägget i tråden? :S

Seikosthlm gillar detta.
  18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Yes, har du?

19. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

De är ju de ja gjort? Sunburst är, som jag ser det, en radiell övertoning mellan två färger. Det som är på rolexen är något annat. Ett äpple är aldrig ett päron.
    Frågor?

Edit: Kanske fel ordval i inlägget du citerade av mig. Fel är inte riktigt vad jag menade i det sammanhanget, jag skapade tråden för en diskussion, jag är villig att tänka om. Visa mig att världen är platt!

Grafton och Fixoflex gillar detta.
  20. OskarK

OskarK Friends of KS

Må så vara. Svårt att lära gamla hundar att sitta ;)

21. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Och detta resonemang bygger du på?

22. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

I grund och botten på les pauls. Saker som jobbar emot min tes är dock bland annat homonymer, de finns ju trots allt olika saker som delar samma namn (läs får får får?).
    Även att solen är en stjärna så att starburst och sunburst skulle vara olika saker är lite motsägelsefullt.
    Trots det så tycker jag att varianten som rolexen i exemplet har åker lite renommésnålskjuts på benämningen av lackering som gitarren fastställt.

Framförallt tycker jag det är bra att kunna skilja på äpplen och päron. Om man vill veta om seikon inte bara har en övertoning utan även strålar utåt från centrum så är det väl käckt om det finns en benämning så vederbörande vet vad en pratar om.

Fixoflex och Aurum gillar detta.
  23. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Så bara för att guitarrer har en viss termologi bör urtavlor ha densamma? Låter långsökt då båda effekterna kan tolkas som naturfenomenet sunburst. På de aktuella urtavlorna skapas den med ytfinish som är omöjlig på en trä guitarr som då istället får färgtonas. Tonade urtavlor heter iaf på rolexspråk degradee eller vinjette.

hedbrg gillar detta.
  24. Chuck

Chuck Friends of KS

Ingen aning vad det korrekta ordet är men tycker sunburst låter häftigast. Det tyckte Carlssons ur med när de presenterade rollen på första bilden för mig :p

25. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

Mina googleskills räckte tydligen inte nog långt för degradee eller vinjette. Då känns det klart bättre att kalla urvarianten sunburst.

26. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Det heter sunburst. Inte för att tavlan är lackerad i sunburst utan för att mönstret på tavlan antar ett sunburst-mönster i bra ljus (tex solsken)

Såhär ser sunburst ut irl (inte klockan)

ImageUploadedByTapatalk1430895160.839048.jpg

plattfot, Guskleto, Knight och 1 annan gillar detta.
  27. naggge

naggge Friends of KS

Vignette:
    https://www.google.se/search?q=vignette dial&safe=off&espv=2&biw=1288&bih=917&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=yLRJVdn4FsqgsAGM0IHgCg&ved=0CAYQ_AUoAQ

Degradee:
    https://www.google.se/search?q=degradee dial&safe=off&es_sm=93&biw=1288&bih=917&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=9LRJVfnnPMyksgGq9IDIAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ

Sunburst:
    https://www.google.se/search?q=sunburst dial&safe=off&espv=2&biw=1288&bih=917&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=zrRJVZHkGMiNsgHw7oGgDw&ved=0CAYQ_AUoAQ

Edit: Prova sen att lägga till "Rolex" mellan sökorden så blir det ännu tydligare.

28. hedbrg
    Trådstartare

hedbrg Borgare

29. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
  30. naggge

naggge Friends of KS

Vet ej! har själv dålig koll på dessa uttryck men vignette är väl det som är vanligast förekommande.

Mårtenssons ur Brookfield