• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På riktigt NOS 16014 eller bara SNICK-SNACK?

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Hej!

Tänkte att det här kunde hjälpa mig i jakten efter en DJ i riktigt bra skick. Hittade denna som påstås vara NOS, New Old Stock, aldrig använd i princip. Stämmer det/Går det att se? Kan även vara bra för referens för framtida köp av DJs av andra forum-medlemmar antar jag.

Är den här NOS verkligen tror ni?
2i9rnth.jpg

2yv8fax.jpg

x4qkbs.jpg

2le5dmv.jpg


bgnwg5.jpg

29z97h2.jpg

29y2osx.jpg


Och är den värd pengarna? Inklusive box vill säljaren ha 25'000:- inkl. frakt(efter vissa förhandlingar), med tanke på att den är "NOS".

Tack på förhand,
Rille
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag vågar inte uttala mig om den på riktigt är NOS eller inte. Men hur är det med service och så? Har den bara legat så är den nog rätt torr, och för mig är 25k då för mycket. Men jag premierar inte NOS något nämnvärt. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker boetten ser bra ut men är ingen expert. Be att få en bild där länkens stretch syns, den bör ju vara tight och fin om den aldrig är använd.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Den ser fin ut, men det är svårt att avgöra om den är nos utifrån bilderna.
Begär att få närbilder på boettsidorna där du ser lugholesen, baksidan och länken.
Om den är nos och full set tycker jag 25k är rimligt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Svårt att se på bilderna, särskilt boettens finnish, som kan berätta en del om nyskick eller ej. Länken är i varje fall nyare än klockan och helt troligt ändlänkarna också.

Den ser fin ut, men helt troligt inte "new old stock".

Kan man få högupplöst? Gärna bandhornens fram och baksida.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Den ser fin ut, men det är svårt att avgöra om den är nos utifrån bilderna.
Begär att få närbilder på boettsidorna där du ser lugholesen, baksidan och länken.
Om den är nos och full set tycker jag 25k är rimligt.
Håller helt med, ok pengar för full set. Folk begär ju 25K för lösa oservade klockor nuförtiden.
Är det något som hänt med lumen på minutvisaren?
/j
 
Senast ändrad:

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Det ingår bara Rolex box(matchande med 16014) och äkthetsbevis från handlaren tyvärr... Kanske 25k är lite i överkant.
Det här är tyvärr alla bilder som finns...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Berätta, varför inte originallänk? Vad tar du det på?
/j
Sex fasta länkbitar klockan sex, inte sju, som det är på de tidsenliga länkarna. ... Jag kan ha fel, för all del, men tror inte det. De senare jubilelänkarna går att korta mer. De första jubilelänkarna (som kom i slutet/mellan av 70-talet) hade sju fasta länkbitar och sedan segment om två bitar som gick att ta bort, utöver den enda länken vid låset. Det gör att på de nyare jubile kan man korta till sju bitar och de äldre åtta bitar.

Dessutom sticker ändlänkarna ut mer ovanför bandhornen, vilket de gör på nyare 555, som är lite "högre" än de första. Tog ett antal innan jag klurade ut detta... Dito om 558, även om referensnumren är samma... Har provat mig fram med såväl nyare som äldre länkar av samma sort/ref. Finns liknande avseende 78360/558.

För övrigt är fotografierna i svart-vitt, vilket inte underlättar möjligheten att avgöra skicket. "Tells" avseende om det är NOS eller ej går att hänföra till strukturen på ovansidan av bandhornen, utsidan av länkens lås; den borstade strukturen, de slipade vinklarna på insidan av bandhornen, samt undersidan. Men inget av detta visas. Avsiktligt, eller ej.

Tycker också att man kan ana släpp av lysmassa klockan 14 och klockan 16. Men det är som sagt väldigt svårt att se, givet bilderna.

mvh A
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Sex fasta länkbitar klockan sex, inte sju, som det är på de tidsenliga länkarna. ... Jag kan ha fel, för all del, men tror inte det. De senare jubilelänkarna går att korta mer. De första jubilelänkarna (som kom i slutet/mellan av 70-talet) hade sju fasta länkbitar och sedan segment om två bitar som gick att ta bort, utöver den enda länken vid låset. Det gör att på de nyare jubile kan man korta till sju bitar och de äldre åtta bitar.

Dessutom sticker ändlänkarna ut mer ovanför bandhornen, vilket de gör på nyare 555, som är lite "högre" än de första. Tog ett antal innan jag klurade ut detta... Dito om 558, även om referensnumren är samma... Har provat mig fram med såväl nyare som äldre länkar av samma sort/ref. Finns liknande avseende 78360/558.

För övrigt är fotografierna i svart-vitt, vilket inte underlättar möjligheten att avgöra skicket. "Tells" avseende om det är NOS eller ej går att hänföra till strukturen på ovansidan av bandhornen, utsidan av länkens lås; den borstade strukturen, de slipade vinklarna på insidan av bandhornen, samt undersidan. Men inget av detta visas. Avsiktligt, eller ej.

Tycker också att man kan ana släpp av lysmassa klockan 14 och klockan 16. Men det är som sagt väldigt svårt att se, givet bilderna.

mvh A
Wow, grym info om länkarna. Försökte jämföra lite med bilder jag har på min 16013 men hittade inget direkt som avslöjade.
Skicket kräver som sagt bättre bilder.
/j
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hittat handlaren och klockan, med bättre bilder:

Saknas lysmassa klockan 10, 11, 14, 16.

Det står att klockan är från 1980. Då hade definitivt inte den nyare kortare jubilelänken kommit.

Boetten är i riktigt fint skick. Har svårt att avgöra om strukturen är orginal, eller väldigt väl återställd.

Bortsett bristerna i tavlan så framstår klockan som fräsch och jag tycker att priset reflekterar EJ NOS.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Wow, grym info om länkarna. Försökte jämföra lite med bilder jag har på min 16013 men hittade inget direkt som avslöjade.
Skicket kräver som sagt bättre bilder.
/j
Klockan är sökbar på chrono24: "Rolex new old stock". Där går det att öka förstoringen. Har en jubilelänk från 1982 i min hand just nu. Den har sju fasta länkbitar...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Sex fasta länkbitar klockan sex, inte sju, som det är på de tidsenliga länkarna. ... Jag kan ha fel, för all del, men tror inte det. De senare jubilelänkarna går att korta mer. De första jubilelänkarna (som kom i slutet/mellan av 70-talet) hade sju fasta länkbitar och sedan segment om två bitar som gick att ta bort, utöver den enda länken vid låset. Det gör att på de nyare jubile kan man korta till sju bitar och de äldre åtta bitar.

Dessutom sticker ändlänkarna ut mer ovanför bandhornen, vilket de gör på nyare 555, som är lite "högre" än de första. Tog ett antal innan jag klurade ut detta... Dito om 558, även om referensnumren är samma... Har provat mig fram med såväl nyare som äldre länkar av samma sort/ref. Finns liknande avseende 78360/558.

För övrigt är fotografierna i svart-vitt, vilket inte underlättar möjligheten att avgöra skicket. "Tells" avseende om det är NOS eller ej går att hänföra till strukturen på ovansidan av bandhornen, utsidan av länkens lås; den borstade strukturen, de slipade vinklarna på insidan av bandhornen, samt undersidan. Men inget av detta visas. Avsiktligt, eller ej.

Tycker också att man kan ana släpp av lysmassa klockan 14 och klockan 16. Men det är som sagt väldigt svårt att se, givet bilderna.

mvh A

Cred till dig Acce! Tack
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Finns tyvärr inte så mycket bättre bilder, man kan såklart zooma på de som finns.
Tycker 25k inte är orimligt men kanske en tusing högt eller så. Kanske ett pris man får betala för att köpa från handlare.
 
Topp