• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Påverkar användningen servicebehovet?

Sond

Patek
Diskussionerna om service lär väl aldrig ta slut... Men jag har en fundering som jag inte får riktigt kläm på.

Tillverkarna rekommenderar ju ofta ca. 5 år som serviceintervall. Sedan kan vi diskutera i det oändliga om man ska följa det eller köra tills klockan stannar eller får kraftiga gångavvikelser.

Men om vi tar följande exempel:
Två personer köper varsin Speedy, DJ eller Reverso. Den ena har den dagligen(på armen eller i winder) och den andra använder den 2-6 dagar per månad. Hur ser servicebehovet ut då för dessa två? Att bara använda sin klocka några dagar per månad borde ju innebära att servicebehovet minskar kraftigt? Tidigare sa man att oljan inte klarade mer än 5 år, stämmer det idag också?

Ryck loss nu. Låt lördagskvällens drycker släppa era hämningar så att ni kreativt och kunskapsrikt ger mig vägledning..;) Skål kosmonauter..:)
 

Archie

Cartier
Diskussionerna om service lär väl aldrig ta slut... Men jag har en fundering som jag inte får riktigt kläm på.

Tillverkarna rekommenderar ju ofta ca. 5 år som serviceintervall. Sedan kan vi diskutera i det oändliga om man ska följa det eller köra tills klockan stannar eller får kraftiga gångavvikelser.

Men om vi tar följande exempel:
Två personer köper varsin Speedy, DJ eller Reverso. Den ena har den dagligen(på armen eller i winder) och den andra använder den 2-6 dagar per månad. Hur ser servicebehovet ut då för dessa två? Att bara använda sin klocka några dagar per månad borde ju innebära att servicebehovet minskar kraftigt? Tidigare sa man att oljan inte klarade mer än 5 år, stämmer det idag också?

Ryck loss nu. Låt lördagskvällens drycker släppa era hämningar så att ni kreativt och kunskapsrikt ger mig vägledning..;) Skål kosmonauter..:)



är det verkligen så att tillverkare rekommenderar 5 år som serviceintervall? vad är källan på det? Står det i instruktionsböckerna eller?
 

Sond

Patek
eller så är det alla urmakare som startat den myten för att tjäna massa pengar....

Men seriöst så ligger väl serviceintervallen på ca 5 år för de flesta uren? Omegas co.axial ska ju bl.a. innebära en förlängning till intervall på 7 eller 8 år om jag kommer ihåg rätt. Det ses som en inovation. Nu är jag iofs ute på lite svag is då jag inte är en teknikfreak vad gäller klockor så det går utmärkt att korrigera eller rätta mig..:D
 

pederr

Cartier
Har fattat det som att oljans smörjande egenskaper försämras över tiden, oavsett antal gång timmar. Är väl oljan taskig så blir det förstås mer slitage desto mer det snurrar.
 

Archie

Cartier
Men seriöst så ligger väl serviceintervallen på ca 5 år för de flesta uren? Omegas co.axial ska ju bl.a. innebära en förlängning till intervall på 7 eller 8 år om jag kommer ihåg rätt. Det ses som en inovation. Nu är jag iofs ute på lite svag is då jag inte är en teknikfreak vad gäller klockor så det går utmärkt att korrigera eller rätta mig..:D



jag vet inte... jag servar aldrig mina ur och har heller aldrig haft problem med dem. jag har aldrig sett några uppgifter direkt från källan att de ska servas var 5e år.... så jag går snarare efter devisen "if it aint broke, dont fix it".... så länge klockan går precis som den ska och allt är normalt så får det fortsätta så....har klockor som inte servats på 40 år som funkar perfa...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
jag vet inte... jag servar aldrig mina ur och har heller aldrig haft problem med dem. jag har aldrig sett några uppgifter direkt från källan att de ska servas var 5e år.... så jag går snarare efter devisen "if it aint broke, dont fix it".... så länge klockan går precis som den ska och allt är normalt så får det fortsätta så....har klockor som inte servats på 40 år som funkar perfa...

Du är nu min nemesis.....hade jag råd så skulle jag serva mina klockor minst 1ggr/år....
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
jag vet inte... jag servar aldrig mina ur och har heller aldrig haft problem med dem. jag har aldrig sett några uppgifter direkt från källan att de ska servas var 5e år.... så jag går snarare efter devisen "if it aint broke, dont fix it".... så länge klockan går precis som den ska och allt är normalt så får det fortsätta så....har klockor som inte servats på 40 år som funkar perfa...
Använder du samma devis när det gäller bilen också? Vet inte vad du har för klockor men i tex Rolex-instruktionsböcker så står det klart och tydligt att dom rekommenderar 5-år mellan varje service. Dessutom finns det ju andra faktorer än gången som påverkas, tex vattentäthet.
 
C

China

Guest
För att göra en lång historia kort, så är de flesta tillverkares rekommenderade serviceintervall inte optimala för att hålla ett mekaniskt urverk i toppskick utan slitage. Det handlar snarare om en medelväg, då arbetskostnaden för en rengöring/rundsmörjning är ganska hög, och att man som kompromiss får byta lite utslitna delar vid längre serviceintervall.

Smörjmedlen har oftast ett "bäst före datum" på ca 2 år, och friktionen är heller inte så stor på alla kontaktytor i ett urverk. T.ex. är friktion juvel mot juvel i praktiken ganska försumbar. Däremot så är det inte alla gånger så lyckat när smörjmedel torkat in, eller när friktionen med tiden ökar på kontaktytorna på olika metallkomponenter. Sett till smörjmedlen så skulle nog egentligen rekommendationerna på service från olika tillverkare ligga betydligt tätare, men som sagt det handlar om en avvägning. Som en kuriositet så är heller inte mineralolja optimalt sett till friktionen, snarare animaliska oljor, men det är inte så praktiskt då de härsknar ganska fort.

jag vet inte... jag servar aldrig mina ur och har heller aldrig haft problem med dem. jag har aldrig sett några uppgifter direkt från källan att de ska servas var 5e år.... så jag går snarare efter devisen "if it aint broke, dont fix it".... så länge klockan går precis som den ska och allt är normalt så får det fortsätta så....har klockor som inte servats på 40 år som funkar perfa...

Nja, ska du inte dra den om rödluvan och vargen också?;)

Ta inte illa upp Archie, men att ett urverk som inte servats på 40 år skulle fungera perfekt, eller prestera som ett nyligen servat, det är en omöjlighet av en rad olika skäl. Däremot så kan äldre urverk fortfarande ticka och gå ett tag, fast dom inte håller tiden eller mår särskilt bra när det kommer till kritan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt urmakaren på Bergströms i GBG, så bör man komma in vart femte år med sin Rolex och kolla hur den går. Går den då bra, så kan man vänta med att serva den i 1-2 år till. Blev extremt chockad när han sade det eftersom det som sagt är oljan som är knäckefrågan. Man vill ju byta oljan INNAN slitaget börjar och då spelar det ju ingen roll om klockan går bra efter 5 år ifall oljan bara fungerar som den ska i fem år.

I GS spring drive instruktionsboken står det "overhault every 3-4 years". Läser man vidare så står det att man då kontrollerar oljor och mekaniskt slitage. Man kan alltså tolka det som att det innebär att de inte nödvändigtvis byter oljor varje gång de kollar urverket. Misstänker att första servicen är den viktigaste precis som på motorer för att ta bort små fragmentbitar och att klockan därefter klarar sig längre mellan underhållen. Just spring drive-urverken slits ju dock mindre eftersom de inte har en vanlig balans och "escapement" (vad det nu heter på svenska).
 

Archie

Cartier
Använder du samma devis när det gäller bilen också? Vet inte vad du har för klockor men i tex Rolex-instruktionsböcker så står det klart och tydligt att dom rekommenderar 5-år mellan varje service. Dessutom finns det ju andra faktorer än gången som påverkas, tex vattentäthet.


nu har inte jag någon bil då va men, jag vet inte om liknelsen är så bra. Jag kan lika gärna kontra med: servar du din stavmixer/dammsugare/microvågsugn vart femte år också?
 

Sond

Patek
Det jag funderar på är om det vore möjligt att addera lite olja var annat år? I bilar byter man olja, man plockar inte ned motorn. Och i slitytor på gamla konstruktioner fanns ju de berömda smörjnipplarna.

Men ska man sammanfatta detta som att det hänger på oljan? Och den åldras oavsett hur mycket den används? Eller..?
 

Archie

Cartier
För att göra en lång historia kort, så är de flesta tillverkares rekommenderade serviceintervall inte optimala för att hålla ett mekaniskt urverk i toppskick utan slitage. Det handlar snarare om en medelväg, då arbetskostnaden för en rengöring/rundsmörjning är ganska hög, och att man som kompromiss får byta lite utslitna delar vid längre serviceintervall.

Smörjmedlen har oftast ett "bäst före datum" på ca 2 år, och friktionen är heller inte så stor på alla kontaktytor i ett urverk. T.ex. är friktion juvel mot juvel i praktiken ganska försumbar. Däremot så är det inte alla gånger så lyckat när smörjmedel torkat in, eller när friktionen med tiden ökar på kontaktytorna på olika metallkomponenter. Sett till smörjmedlen så skulle nog egentligen rekommendationerna på service från olika tillverkare ligga betydligt tätare, men som sagt det handlar om en avvägning. Som en kuriositet så är heller inte mineralolja optimalt sett till friktionen, snarare animaliska oljor, men det är inte så praktiskt då de härsknar ganska fort.



Nja, ska du inte dra den om rödluvan och vargen också?;)

Ta inte illa upp Archie, men att ett urverk som inte servats på 40 år skulle fungera perfekt, eller prestera som ett nyligen servat, det är en omöjlighet av en rad olika skäl. Däremot så kan äldre urverk fortfarande ticka och gå ett tag, fast dom inte håller tiden eller mår särskilt bra när det kommer till kritan.


Ja det är garanterat 20 iaf... då jag ägt en klocka i 20 och aldrig servat... jag tvivlar på att morfar som ägde den innan servade den när han ägde den, men det kanske han gjorde.

jag tvivlar inte på att det säkert är bra att serva då och då, däremot tvivlar jag på att det är det mest kostnadseffektiva du kan göra för dina stålar...och att det överdrivs att man måste göra det såpass ofta. säg att det kostar 6 lök att serva en speedmaster. vilket är nästan 25% av nypriset... vem hade servat bilen om det kostat 25% av nypriset. 4 servningar och du kan köpa en ny speedmaster istället....
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Användning påverkar helt klart servicebehovet. Och jag har som många andra försökt förstå vad som kan vara en bra medelväg. Liknelserna i tråden är både roliga, intressanta, korrekta och felaktiga, tycker jag. En bil, som servas årligen till en kostnad på 10-25% av inköpskostnaden skulle nog få köpa. En bil som endast kräver service vart femte år, skulle nog intressera en och annan. En bil servas inte bara för att den ska "gå", utan också av säkerhetsskäl. Få klockor riskerar vara orsak till olycka om de inte servas.

En mixer eller mikrovågsugn eller damsugare är nog numera en konsumtionsvara för många och tänker man på en klocka som en konsumtionsvara, så definierar det förmodligen också hur man ser på service.

Alla liknelser bjuder på perspektiv, men ingen är bra nog som jämförelse.

Mina egna observationer är att tio års dagligt (verkligen) kan vara för länge att vänta med service på en klocka, men det kan också gå bra. Användandet spelar roll.

Det är också mer än verket som behöver ses över, som trycktäthet.

Jag har med lupp och verktyg försökt förstå vad jag ska titta efter på slitna verk, men det är svårt att avgöra då det inte handlar om solklart slitage. Det är helt klart enklare att se slitaget på träningscykeln... Där krävs ingen lupp... Av detta har jag lärt mig att urmakarens erfarenhet (inte oväntat) är viktig. Mycket tid vid bänken ska inte underskattas.

Jag har också pratat med de urmakare jag har lärt känna och utifrån deras erfarenheter, hur de har servat mina klockor samt de råd jag får och har fått, så resonerade jag mig fram till följande med två av dem:

-Trycktest,med ev packningsbyte vart annat år för klockor som jag utsätter för vatten.
-Översyn (kolla läget) på rotor vart tredje till fjärde år på klockor som används hårt och ofta.
-Service vart femte till åttonde år, beroende på användande. Och det sistnämnda för mig som roterar klockor regelbundet och därför inte använder någon enstaka klocka hela tiden.
-Ok att låta klockorna ligga stilla, men dra upp dem minst en gång per månad.

Hade för övrigt en tjugo år gammal, men oanvänd klocka inne på service vid ett tillfälle. Den gick med en till två sekunders avvikelse och verket var förstås som nytt. Men packningarna hade börjat bli torra och oljan kring bland annat rotortappen hade förlorat sin viskositet, så det hade gått fint att använda klockan, men slitaget hade satt in omgående, med en renovering snarare än service inom några år som alternativ. Jag valde service.

Mvh A
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
nu har inte jag någon bil då va men, jag vet inte om liknelsen är så bra. Jag kan lika gärna kontra med: servar du din stavmixer/dammsugare/microvågsugn vart femte år också?
Anledningen till att jag valde just bil är att många medlemmar har klockor till ett liknande värde av vad deras bil är värd. Med tanke på att det kostar i stort sett lika mycket att serva en bil som är värd 15k som en för 300k vilket sessutom bör göras årligen så vet jag inte hur du får det till att en service av bilen motsvarar 50-100k?! Dessutom var ditt argument att du aldrig hört något från någon tillverkare om att man skulle serva sina klockor vilket Rolex som sagt skriver i klartext i sina manualer så har du uppernbarligen fel, något du aldrig kommenterade överhuvudtaget.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Analogin med bilservice håller inte. För det mesta bestäms serviceintervallindikayorn för en bil av när motoroljan behöver bytas. En motorolja har många uppgifter som en klockolja inte har. T ex ta hand om sot och andra förbränningsrester. En motorolja spenderar en stor del av sitt liv vid temperaturer kring 100. Tumregelmässigt så halveras livslängden för var tionde grad som temperaturen ökar. En motor har mellan fyra och tio liter olja och en klocka har någon milliliter. Osv. Kemiskt så påminner additiven om varann men inte basoljan. En motorolja får ju inte kosta vad som helst med tanke på hur mycket som förbrukas. Gissningsvis så kostar en liter klockolja ca dubbelt så mycket som en motorolja i tillverkning plus råmaterial. Sen har de olika branscherna olika påslag.

Jag har inte studerat klockoljor särskilt ingående men som påpekats tidigare i tråden så kommer oljan ta slut (oxidera) eller försvinna från den smorda kontakten förr eller senare. Vid denna punkt ökar friktion och slitage. Kanske klocktillverkarnas rekommendationer är kopplat till länder som är lite varmare än Sverige då temperaturen påverkar både oxidation och att oljan lämnar kontakten (viskositeten sjunker kraftigt med ökande temperatur och flyktighet påverkas också av temperatur)


/ P som jobbar med produktutveckling i smörjoljebranschen.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Analogin med bilservice håller inte. För det mesta bestäms serviceintervallindikayorn för en bil av när motoroljan behöver bytas. En motorolja har många uppgifter som en klockolja inte har. T ex ta hand om sot och andra förbränningsrester. En motorolja spenderar en stor del av sitt liv vid temperaturer kring 100. Tumregelmässigt så halveras livslängden för var tionde grad som temperaturen ökar. En motor har mellan fyra och tio liter olja och en klocka har någon milliliter. Osv. Kemiskt så påminner additiven om varann men inte basoljan. En motorolja får ju inte kosta vad som helst med tanke på hur mycket som förbrukas. Gissningsvis så kostar en liter klockolja ca dubbelt så mycket som en motorolja i tillverkning plus råmaterial. Sen har de olika branscherna olika påslag.

Jag har inte studerat klockoljor särskilt ingående men som påpekats tidigare i tråden så kommer oljan ta slut (oxidera) eller försvinna från den smorda kontakten förr eller senare. Vid denna punkt ökar friktion och slitage. Kanske klocktillverkarnas rekommendationer är kopplat till länder som är lite varmare än Sverige då temperaturen påverkar både oxidation och att oljan lämnar kontakten (viskositeten sjunker kraftigt med ökande temperatur och flyktighet påverkas också av temperatur)


/ P som jobbar med produktutveckling i smörjoljebranschen.
Nu var det inte riktigt så jag menade med min liknelse, mer värdet på klockan/bilen, har själv läst en del maskinteknik på högskola så hur en motor och dess smörjolja fungerar är jag fullt införståd med, i mitt jobb är jag dessutom indirekt ansvarig för ett gäng stora dieselmotorer.
 

bullen

Cartier
En viktig sak att ha med i beräkningarna är väl hur mkt det skulle kosta att laga ev fel som skulle kunna uppstå under alla år utan service, kontra priset för själva servicarna. Min spontana känsla är att det nog överlag skulle vara mer ekonomiskt att bara åtgärda eventuella fel istället för att göra för många servicear, men det viss säkert dom där ute med större kunskap än mej så rätta mej gärna isf.

Får mej osökt att tänka på försäkringar och försäkringsbolag. Kan det t.o.m vara så att man kan få en trasig klocka lagad på en hemförsäkring?
 

Sond

Patek
Jag har haft fyra(!) klockor inte på service detta år. Alla fyra hade gått in i kaklet. D.v.s inte servats utan stannat eller gick dåligt. Resultat:
JLC Reverso hade stannat: Inget mer än service behövdes. Troligen ca 8-10 år sedan service.
SMP GMT hade stannat: Delar utöver service 600 kr. Troligen 8-12 år sedan service
1016 gick mycket dåligt: Delar utöver service 1300 kr. Troligen aldrig servad sedan 1966 då den var ny.
DJ gick mycket, mycket dåligt: Delar utöver service 1900 kr. Ingen aning om servicehistorik.

Slutsats?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Analogin med bilservice håller inte. För det mesta bestäms serviceintervallindikayorn för en bil av när motoroljan behöver bytas. En motorolja har många uppgifter som en klockolja inte har. T ex ta hand om sot och andra förbränningsrester. En motorolja spenderar en stor del av sitt liv vid temperaturer kring 100. Tumregelmässigt så halveras livslängden för var tionde grad som temperaturen ökar. En motor har mellan fyra och tio liter olja och en klocka har någon milliliter. Osv. Kemiskt så påminner additiven om varann men inte basoljan. En motorolja får ju inte kosta vad som helst med tanke på hur mycket som förbrukas. Gissningsvis så kostar en liter klockolja ca dubbelt så mycket som en motorolja i tillverkning plus råmaterial. Sen har de olika branscherna olika påslag.

Jag har inte studerat klockoljor särskilt ingående men som påpekats tidigare i tråden så kommer oljan ta slut (oxidera) eller försvinna från den smorda kontakten förr eller senare. Vid denna punkt ökar friktion och slitage. Kanske klocktillverkarnas rekommendationer är kopplat till länder som är lite varmare än Sverige då temperaturen påverkar både oxidation och att oljan lämnar kontakten (viskositeten sjunker kraftigt med ökande temperatur och flyktighet påverkas också av temperatur)


/ P som jobbar med produktutveckling i smörjoljebranschen.

Tack för intressant inlägg.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En viktig sak att ha med i beräkningarna är väl hur mkt det skulle kosta att laga ev fel som skulle kunna uppstå under alla år utan service, kontra priset för själva servicarna. Min spontana känsla är att det nog överlag skulle vara mer ekonomiskt att bara åtgärda eventuella fel istället för att göra för många servicear, men det viss säkert dom där ute med större kunskap än mej så rätta mej gärna isf.

Får mej osökt att tänka på försäkringar och försäkringsbolag. Kan det t.o.m vara så att man kan få en trasig klocka lagad på en hemförsäkring?

Faller på att det skall vara en plötslig händelse man inte kan förutse.
 
Topp