• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Packetet har landat: Omega Seamaster Professional Diver

johpe

Panerai
2-Faktor
Fick den igår!

Ref.: 212.30.41.20.01.003
Urverk: Omega Cal.2500D (Omega modifierad ETA 2892-A2 (*))
Storlek: 41mm
Material: stål
Färg: svart

Andra möjliga namn: SMPc, 300M

(*) Cal.2500D är baserad på ETA 2892-A2 (i Chronometer Grade) och modifierad av Omega. Jag har hittat följande modifikationer (vet ni om fler så fyll gärna på i kommentarerna):
- Bytt till Omegas egna "Co-axial escapment"
- Bytt till en "free sprung balance"
- Tagit ner BPH till 25200 från 28800
- Bytt rotor
- Sätter i ett eget "gear-train"
- Dekorerat verket
- Mer?

Då detta är en av de vanligare klockorna från ett av de större märkena (till antal klockor sålda iaf (**)) gissar jag att det kan ha funnits många liknande packetöppningar tidigare, så ledsen för en repetition isf men lite extra klockbilder har väl aldrig skadat. Dessutom har inte just denna varit med förrut! :)

(**) Uppskattade siffror för Omega under 2013 ligger på ca 800 000 klockor sålda.

Jag stod och vägde mellan en Planet Ocean och denna, provade, kände och klämde. POn är väldigt nice, men lite i övre kanten när det gäller storlek för mig, iaf när vi pratar om 8500 verket.

Det som tillslut sjöng för mig var den högglansiga urtavlan i Divern, den är enligt min högst subjektiva åsikt, helt fantastisk. Dessutom med de pålaggda timmindikatorerna och Omega loggon (som enligt obekräftade internetuppgifter ska vara gjorda i vitt guld) så blir det ett härligt djup. Jag rekommenderar alla som överväger en Omega att ta en titta på den IRL, bilder gör den inte rättvisa.

Och så bilderna förstås:

P2053520.JPG

Lådan :)

P2053521.JPG

Röda lådan, vad kan det vara i den?

P2053522.JPG

En klocka

P2053523.JPG

Igen...

P2053528.JPG

Och på armen.

Tack, det var mina 15 minuter det... :)
 
Fick den igår!

Ref.: 212.30.41.20.01.003
Urverk: Omega Cal.2500D (Omega modifierad ETA 2892-A2 (*))
Storlek: 41mm
Material: stål
Färg: svart

Andra möjliga namn: SMPc, 300M

(*) Cal.2500D är baserad på ETA 2892-A2 (i Chronometer Grade) och modifierad av Omega. Jag har hittat följande modifikationer (vet ni om fler så fyll gärna på i kommentarerna):
- Bytt till Omegas egna "Co-axial escapment"
- Bytt till en "free sprung balance"
- Tagit ner BPH till 25200 från 28800
- Bytt rotor
- Sätter i ett eget "gear-train"
- Dekorerat verket
- Mer?

.
.
.
.


Tack, det var mina 15 minuter det... :)
Snygg, grattis!

Att lägga till i listan:

- 2500 urverket 27 juveler (jmf med 21 hos ett standard ETA2892)
- 2500D skiljer sig från de andra genom att dela upp coax hjulet från två till tre lager. Detta innebar att the "pinion wheel" nu bara hade en uppgift istället för att både ta kraft från det fjärde hjulet (stämmer det, fjärde?) och ge kraft till impulset för "the pallet". Man lade till ett vanligt kugghjul för att ta kraften från det fjärde hjulet (än en gång, fjärde?)
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Snygg, grattis!

Att lägga till i listan:

- 2500 urverket 27 juveler (jmf med 21 hos ett standard ETA2892)
- 2500D skiljer sig från de andra genom att dela upp coax hjulet från två till tre lager. Detta innebar att the "pinion wheel" nu bara hade en uppgift istället för att både ta kraft från det fjärde hjulet (stämmer det, fjärde?) och ge kraft till impulset för "the pallet". Man lade till ett vanligt kugghjul för att ta kraften från det fjärde hjulet (än en gång, fjärde?)


Tack! Bra info, läste ngnstans om juvelerna min inte hittat riktigt var eller vilken funktion de hamnat i.
 
Topp