• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Packnings service? Kvarts inside

Chuck

Patek
2-Faktor
Min klocka är har spec 10BAR wr. Jag utsätter klockan för detta
31b41475fcfc9504462fb5bce67a2e1e.jpg

Varje dag i princip (efter dass och vid matlagning)

Klockans verk behöver ingen service de närmsta 50åren men hur länge ska man vänta på packnings byte? Hur gör ni med era kvartsare?

Cheers Chuck
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Då en provtryckning inte är speciellt dyr är det en billig grej att göra varje eller vartannat år för att försäkra sig om att klockan håller måttet :)

Men 50år? Berätta mer! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte service på 50 år?
Samtliga 9F-urverk är förseglade så de har ett teoretiskt serviceintervall på 50 år. Sen behöver ju batteri och packningar bytas såklart.

Personligen hade jag aldrig hållit en 10ATM klocka direkt under en stråle vatten. Vattnet i kranen kan ha ett riktigt högt tryck om man kör på för fullt.

Edit: Enligt Google är normalt vattentryck i kranen 5 bar = 5ATM.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Samtliga 9F-urverk är förseglade så de har ett teoretiskt serviceintervall på 50 år. Sen behöver ju batteri och packningar bytas såklart.

Personligen hade jag aldrig hållit en 10ATM klocka direkt under en stråle vatten. Vattnet i kranen kan ha ett riktigt högt tryck om man kör på för fullt.

Edit: Enligt Google är normalt vattentryck i kranen 5 bar = 5ATM.


Tack för förtydligandet Y!
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
+ gravitationen...

Men man frågar sig varför? Det blir ju mer hygieniskt att ta av sig klockan då man lagar mat etc.. Visst kan man göra rent klockan, men varför inte dra upp den längre upp på handleden när du tvättar händerna?


eller (5atm - tryckfall efter tappställets munstycke) samt att avståndet mellan klocka och munnstycke inkl flöde bör tas med i beräkningen....


Nä fan kommer inte ihåg något av strömningsläran från kth. Jag svarar Reynolds number * laminärströming - 10mvp:D
 
Topp