• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paddla kajak

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag är sugen på att skaffa en havskajak för att paddla runt i Höga kusten, med lite övernattningar osv.
Är det någon som kan erbjuda lite tips på vad man bör tänka på vid inköp av kajak?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har också varit på väg att köpa i snart två år. Tänkte först bygga en, för jag vill helst ha en i trä (enbart estetiska och känslomässiga skäl), men tiden...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Du bygger en stitch and glue på 100h!

Köp inte för stor volym, meningslöst att släpa runt på vindfånget, svårt att rolla, fult... Lär dig packa istället.
Roder är bara en extra grej som pajar. Fast skädda funkar bra om man har en välbalanserad kajak, men rörlig kan va bekvämt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nu har jag blivit erbjuden att köpa två st glasfiberkajaker av en bekant. Hela, hyfsat skick, roder, ~10 år. Sådana där "långa" (ni hör vilken koll jag har).
Jag ska ge honom ett så pass bud att han inte ids lägga dem på blocket.
Hur mycker är de värda?
 
En fråga kan vara om man ska köpa en rundbottnad eller flatbottnad kajak. En flatbottnad är stadigare och mindre nervös för en nybörjare. Dessutom lättare att stiga i från en brygga. En rundbottnad känns mycket svajigare och nervösare för en nybörjare, men följer vågorna bättre. Gränsen för kapsejsning kan komma snabbt i en flatbottnad och det blir svårare att parera om man hamnar där. I en rundbottnad kajak är gränsen paddlarens skicklighet. Den går också bättre i höga vågor även för nybörjaren. Jämför gärna en standardbil med en tävlingsbil. Standardbilen går stadigt och bekvämt och är lätt att köra. Tävlingsbilen nervös och känslig, men helt överlägsen för en erfaren förare om man ska köra fort i kurvor. Standardbilen har närmare till gränsen för att tappa kontrollen.

Vad man väljer för kajak kan bero på vilka planer man har. Tror man att man mest ska paddla i lugnt vatten och vill ha relativt vilsam färd, kan man välja flatbottnad. Tror man att man vill utveckla sin skicklighet och vill ha lite mer aktiv paddling, paddla i hög sjö, ska man välja rundbottnad. Det är vingligt i början, men blir som att cykla till slut.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En fråga kan vara om man ska köpa en rundbottnad eller flatbottnad kajak. En flatbottnad är stadigare och mindre nervös för en nybörjare. Dessutom lättare att stiga i från en brygga. En rundbottnad känns mycket svajigare och nervösare för en nybörjare, men följer vågorna bättre. Gränsen för kapsejsning kan komma snabbt i en flatbottnad och det blir svårare att parera om man hamnar där. I en rundbottnad kajak är gränsen paddlarens skicklighet. Den går också bättre i höga vågor även för nybörjaren. Jämför gärna en standardbil med en tävlingsbil. Standardbilen går stadigt och bekvämt och är lätt att köra. Tävlingsbilen nervös och känslig, men helt överlägsen för en erfaren förare om man ska köra fort i kurvor. Standardbilen har närmare till gränsen för att tappa kontrollen.

Vad man väljer för kajak kan bero på vilka planer man har. Tror man att man mest ska paddla i lugnt vatten och vill ha relativt vilsam färd, kan man välja flatbottnad. Tror man att man vill utveckla sin skicklighet och vill ha lite mer aktiv paddling, paddla i hög sjö, ska man välja rundbottnad. Det är vingligt i början, men blir som att cykla till slut.
Tack för input!
 

Hawk100

Rolex
En fråga kan vara om man ska köpa en rundbottnad eller flatbottnad kajak. En flatbottnad är stadigare och mindre nervös för en nybörjare. Dessutom lättare att stiga i från en brygga. En rundbottnad känns mycket svajigare och nervösare för en nybörjare, men följer vågorna bättre. Gränsen för kapsejsning kan komma snabbt i en flatbottnad och det blir svårare att parera om man hamnar där. I en rundbottnad kajak är gränsen paddlarens skicklighet. Den går också bättre i höga vågor även för nybörjaren. Jämför gärna en standardbil med en tävlingsbil. Standardbilen går stadigt och bekvämt och är lätt att köra. Tävlingsbilen nervös och känslig, men helt överlägsen för en erfaren förare om man ska köra fort i kurvor. Standardbilen har närmare till gränsen för att tappa kontrollen.

Vad man väljer för kajak kan bero på vilka planer man har. Tror man att man mest ska paddla i lugnt vatten och vill ha relativt vilsam färd, kan man välja flatbottnad. Tror man att man vill utveckla sin skicklighet och vill ha lite mer aktiv paddling, paddla i hög sjö, ska man välja rundbottnad. Det är vingligt i början, men blir som att cykla till slut.
Men det är ganska lång resa innan det blir "som att cykla"!
Och den resan kan vara väldigt oangenäm......,
 
Men det är ganska lång resa innan det blir "som att cykla"!
Och den resan kan vara väldigt oangenäm......,
Förvisso. Men om man inte lärt sig cykla som barn och ska göra det som vuxen blir det nog också en längre resa. Och oangenäm, eftersom vuxna ofta har lägre smärtgräns och längre minne för blåmärken än barn.

Men ytterst handlar det om målsättning. Tror man att man kan bli riktigt biten och vill använda den mer avancerat är det nog bättre på lång sikt att köpa en rundbottnad. Vill man ha lättare i början och inte tror att man kommer att paddla så ofta och definitivt inte i hög sjö kan en flatbottnad vara rätt. Sedan är det ju inte en skarp gräns mellan båda. Det finns ytterligheter och mellanting. Detta är något man får diskutera med säljaren.
 
Det var ju en riktigt gammal tråd det här men jag blåser liv i den och ändå. Hade tänkt att starta en tråd för att se om det finns någon här på forumet som paddlar men jag kan ju lika gärna använda den här tråden.

Själv skaffade jag en havskajak för 6-7 år sen som jag paddlade runt med en säsong. Året efter det fick en kollega över mig till surfski-träsket och där har jag harvat runt ända tills i våras då jag på nytt köpte en havskajak. Drömmen vore att kunna ha både en havskajak, en surfski och kanske även en vanlig motionslåda för plattvatten men av tids- och utrymmesskäl så ser det inte ut så just nu.

Finns det fler som paddlar härinne?
@Hawk100 @Strindberg @Eurenius
 

Hawk100

Rolex
Det var ju en riktigt gammal tråd det här men jag blåser liv i den och ändå. Hade tänkt att starta en tråd för att se om det finns någon här på forumet som paddlar men jag kan ju lika gärna använda den här tråden.

Själv skaffade jag en havskajak för 6-7 år sen som jag paddlade runt med en säsong. Året efter det fick en kollega över mig till surfski-träsket och där har jag harvat runt ända tills i våras då jag på nytt köpte en havskajak. Drömmen vore att kunna ha både en havskajak, en surfski och kanske även en vanlig motionslåda för plattvatten men av tids- och utrymmesskäl så ser det inte ut så just nu.

Finns det fler som paddlar härinne?
@Hawk100 @Strindberg @Eurenius
Har inte paddlat många meter senaste åren tyvärr. Familj, jobb, villa mm tar tyvärr upp all tid...
 
Har inte paddlat många meter senaste åren tyvärr. Familj, jobb, villa mm tar tyvärr upp all tid...
Ja det kan vara svårt att hinna ut. Men jag försöker tänka är ju svårare det är att hinna, desto större behov av det har jag säkerligen. Med det menar jag att så som livet ser ut med jobb och barn m.m. så har man nog ett behov av att komma ut ibland för att stressa ner.
 
Här kommer lite inspirationsbilder som jag tog när jag var ute på en dagstur för några veckor sen:
DSC_0355.JPG
DSC_0352.JPG

DSC_0354.JPG
 

Bilagor

  • DSC_0354.JPG
    DSC_0354.JPG
    408.1 KB · Visningar: 1

thomastheswede

Audemars
Titta det finns ju några paddlare här. Kul!
Fin båt också! En Maelström Vaåg om jag inte ser helt fel.
Well spotted! Ja, det är en Vaåg som jag haft i fem år, helt underbar kajak som klarar vadsomhelst och är väldigt lättmanövrerad om man vill leka. Tajtare stuvutrymmen än jag hade i min första kajak (Artisan) men så otroligt mycket roligare att paddla.
 
Well spotted! Ja, det är en Vaåg som jag haft i fem år, helt underbar kajak som klarar vadsomhelst och är väldigt lättmanövrerad om man vill leka. Tajtare stuvutrymmen än jag hade i min första kajak (Artisan) men så otroligt mycket roligare att paddla.
Jag förstår! Min dröm är att köpa en riktig kvalitetskajak någon gång men just nu finns det inte ekonomi för det. Och sen är det ju inte helt lätt om man skulle vilja prova diverse olika båtar eftersom alla märken är utspridda på olika försäljare runt om i landet. (Och dessutom så finns det ju massor av märken som inte säljs i Sverige alls.)
 

thomastheswede

Audemars
Jag förstår! Min dröm är att köpa en riktig kvalitetskajak någon gång men just nu finns det inte ekonomi för det. Och sen är det ju inte helt lätt om man skulle vilja prova diverse olika båtar eftersom alla märken är utspridda på olika försäljare runt om i landet. (Och dessutom så finns det ju massor av märken som inte säljs i Sverige alls.)
Verkligen, det är rätt hopplöst att försöka testa sig fram till vad man vill ha...
 
Topp