• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning! Äntligen...

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Grattis! Väldigt snygg modell och extra kul när det är full set. Och visst kan du bära upp en Rolex. Jag köpte min första rolle när jag var 18.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Härlig känsla, grattis till nyköpet!
En sådan sportis med oysterlänk ska sitta löst och slänga lite, du vänjer dig
och kommer gilla läget.
/j
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Du och jag har samma problem. Jag kan inte heller bära en del Oyster pga mina handleder...

Här förklarar @acce1999 hur du kan göra för att ta bort fasta länkbitar: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=48562
Jisses, där grävde du allt upp ett gammalt inlägg... ;)

@AdmAndrssn du kan också ta en riktigt skarp kniv, eller ett knivblad:

Ta bort länken från klockan. Skruva bort låset med dess länkdel. Då ska du ha de fyra fixerade länkar som sitter "klockan 6" på klockan framför dig. Lägg den delen på - förslagsvis - en skärbräda. Placera det skarpa knivbladet i en av springorna i den länk du vill ta bort (smalaste länken, som är närmast låset). Slå försiktigt med en hammare på ovansidan av knivbladet, så att den vassa sidan vidgar delarna från varandra. När du fått upp en tillräckligt stor springa kan du använda dig av en mejsel för att separera dem helt. Upprepa på andra sidan. Klart. Inte fullt så brutalt som med två tänger (fast det går snabbt).

Kom ihåg att applicera Loctite 222 eller 221 på gängorna på skruvarna när du skruvar ihop länken... så att de inte gängar ur sig...

Lycka till!

mvh A
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Två sidor av grattis och några få kommentarer om att ta bort fasta länkbitar eller köpa en ny. Innan du tar bort fasta länkbitar så kolla om det räcker med att ta bort dykarförlängningen. Om inte det räcker så kan du lyssna på de andras dårarnas råd.

Stort grattis iaf till en fin pjäs. Målade index med plexi är inte att leka med. Tudor är chefigt dessutom! :)
 

thomastheswede

Audemars
Stort grattis till ett bra val, bra jobbat att lyckas spara ihop till drömklockan så pass snabbt. Släng på ett Nato eller Zulu över sommaren och ät mycket glass så löser länkproblemet av sig själv lagom till hösten.
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket för gratulationerna!

@dauit Jag har kvar Glycinen, men får se hur länge den stannar. Den ligger lite i lä nu så att säga ;) @Oddset PMa mig om du vill veta! :)

Tack dessutom för alla tips om länken! Får se lite hur jag gör. @acce1999 Att ta bort fasta länkbitar verkar ju inte så svårt, men kanske lite risky. Skulle någon urmakare kunna åta sig detta tror ni? Eller är en mindre aftermarket-länk ens att tänka på? Annars har jag ju en jättebra anledning att sluta träna ;)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Grattis!
Är det rost eller smuts man ser under glaset kl 12 på sista bilden eller bara reflexer?
 

Parkbank

Omega
Detta är något jag har drömt om i ett drygt år. Jag har ända sedan jag registrerade mig på KS gillat Rolex vintage Submariners, så som t.ex. 5513 och 1680, tycker att de är helt fantastiska. Älskar verkligen plexit på dessa och hur det reser sig ur bezeln på ett grymt snyggt sätt, den matta tavlan och målade index. Grym vintage-känsla! Enda problemet (förutom att de är dyra ;)) är just att de är Rolex. Jag säger absolut inget illa om Rolex nu, tycker att de gör fantastiska klockor, men det är inte riktigt jag. Känner inte riktigt att jag som en 20-årig liten spinkig student skulle kunna bära upp en klocka som det står Rolex på. Men gillar vintage-Submariners för mycket. Så vad gör man? Finns det något substitut? Det var då jag började läsa in mig på Tudor, och där hittade jag drömklockan. Jag bestämde mig ganska snabbt att det var en svart Tudor 79090 jag skulle ha. En Tudor Sub kändes dessutom som ett mer medvetet val jämfört med en Rolex! Detta var ungefär ett år sedan, och då tänkte jag att "så mycket pengar kommer jag ju dock inte lägga på en klocka på många år". Allt handlar om prioriteringar, habegäret blev för stort i början av denna sommaren, så jag la ut en köpesannons här på KS. Det tog ungefär en månad, men till slut fick jag svar! Och här sitter jag nu. Med min drömklocka.
IMG_4377 (1).JPG

IMG_4378 (1).JPG

IMG_4382 (1).JPG

Fullset! :woot:
IMG_4383 (1).JPG

IMG_4398 (1).JPG

IMG_4399 (1).JPG

Wristshot! :D
IMG_4407.JPG

IMG_4400 (1).JPG
IMG_4404 (1).JPG


Detta är alltså en fullset Tudor Submariner ref. 79090 med cert stämplat 1994. Klockan har sålts tidigare på forumet. Den har en Rolex 93150 oysterlänk med 580 endlinks, och typ ingen stretch alls.
Jag är helt lyrisk. Helt fantastiskt att äntligen äga en! Det är dock en liten grej som var lite synd. Detta problem ligger dock snarare hos mig än i klockan. Jag har kortat länken så mycket det går, och flyttat in länken till hålet längst in på spännet. Ändå sitter länken för löst! Tycker i alla fall jag. Jag vill gärna att klockan ska sitta fast på handleden, nästan så att det blir märken efter den. Mina handleder är endast 15 cm runt om (jag sa ju att jag var spinkig ;)) och tydligen är det så pass mycket mindre än "standard"!
Såhär ser det ut på handleden:
IMG_4406 (1).JPG

IMG_4409 (1).JPG

Aja, jag tycker dock att detta är ett ganska litet problem. Antingen lär jag mig att ha den såhär, eller så köper jag en till länk som är mindre (om det finns original?), eller så kör jag på gummi eller läder. Ska ju inte dyka med den, så tycker jag kan köra den på läder. ;) Och läder var ju inte fult på den heller! :woot:
IMG_4411.JPG


Tack @christian-h för en smidig och trevlig affär!
den var schysst, fin klocka. Grattis till ett bra köp
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Stort grattis! Riktigt fin och sjukt kul med full set! Tudor sub med målade index och plexiglas är så jäkla gutt! Grattis!
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Reagerade också över det när jag kollade på bilden efteråt, men det är bara skuggor/reflexer från träden. Blev lite rädd ett tag! ;)
Upptäckte nu att det faktiskt är lite rost eller smuts runt kanten på plexit. Hur lätt/svårt är detta att fixa och vad skulle en urmakare ta betalt för att fixa detta?
 

Jonas_

Panerai
2-Faktor
Upptäckte nu att det faktiskt är lite rost eller smuts runt kanten på plexit. Hur lätt/svårt är detta att fixa och vad skulle en urmakare ta betalt för att fixa detta?

Hade liknande rost/smuts på min, fick bort det mesta vid en fullservice. Låg på ca 5500:- hos Engströms i jkpg inkl byte av plexi.

Grattis till en fin klocka!
 
Topp