Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning, ännu en GUL

Diskussion i 'Diskussion' startad av Casual Bum, 21 juni 2016.

1. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Grabben fyller 7 år idag och firades med pompa och ståt imorse. Hans absolut största önskan var en röd klocka, och eftersom jag eftersträvar titeln "Årets Pappa" så köpte jag en sådan till honom. Lyckan var stor :D

Först lite historik kring märket:

1980 startade Anders Delander och Sten Warfinge bolaget Delva AB som sålde våtdräkter av det brittiska märket GUL. 2 år senare lanserades den första GUL klockan, då som ett komplement till våtdräkterna man sålde. 1988 började klockan distribueras till butik, men då endast till sportbutiker, då det var en sportklocka. Först 3 år senare, 1991, började den säljas i vanliga klockbutiker.

Märket började nu växa och 1995 fick GUL utmärkelsen "Årets Leverantör" av Klockmäster och började exportera sina klockor på taxfreemarknaden i Scandinavien. Förmodligen var det väl där många av oss köpte den. Det gjorde iaf jag när jag såg den i någon katalog på flyget på väg till någon dekadent charterort.

Året efter fortsatte exporten till 6 nya länder och hela den svenska OS-truppen blev utrustade med varsin GUL.

1997 ställde GUL för första gången ut på Basel. Man hade då 21 olika modeller i 110 olika färgkombinationer och 110 olika velcroband. Antalet länder man exporterade till växte till 22. Året efter utökades sponsringen till att, utöver Sveriges OS-trupp, förse även Estlands och Sloveniens trupper med klockor.

1999 sålda man sin miljonte klocka.
    Därefter verkar den ha levt en lite tynande tillvaro. Klockorna säljs dock fortfarande i ett antal butiker. Vi hade ju t.ex en paketöppning häromdagen då @Chuck visade upp sin coola GUL Force 44 Worldtimer.

2012 blev Delva AB ägare av varumärket GUL

Nåväl, till bilderna. Man fick sätta mobilkameran på hyperspeed för att hinna ta bilder på öppningen, så ber om ursäkt för i viss mån suddiga bilder :)

1.JPG
    Meeeeen vilket jobbigt snöre!!

2.JPG
    Slita slit söndra papper...

5.JPG
    Men hur många lådor och omslag ska det vara egentligen???

7.jpg
    JAAAA en röd klocka.
    Min son: Du är världens bästa pappa (eller så kanske han inte sa exakt så, men jag tolkade det så. Han kanske sa något helt annat, men ändå...)

8.jpg
    Jaaaa Världens bästa pappa (sa han inte nu heller, men jag tolkade det så ändå. Jag har fri tolkningsrätt i mitt huvud). Jag ska sitta still medan du tar kort, men sätt fart!!!

10.JPG
    Obligatorisk wristshot innan färd till jobb och skola. Tack för den fina klockan världens bästa pappa var det sista han sa innan jag åkte (eller kanske inte, men ändå...)

Det var en väldigt lycklig 7-åring som lämnades till skolan idag. Man kan bara hoppas att han har den kvar när han hämtas I eftermiddag :rolleyes:

Lite data:
    Modell: GUL Kite 35 II Red Silicone
    Glas: Mineralglas
    Diameter: 35 mm
    Boett: Rostfritt stål
    Armband: Silikon
    Vattentät: 10 ATM
    Urverk: Quartz - Made in Japan
    Komplikationer: Datum

Peter cerwin, Bobosela, Wozzor och 51 andra gillar detta.
  2. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Coolt, det skall börjas i tid, stort GRATTIS i dubbel bemärkelse till grabben! Du får hälsa han så mycket från mig att det var den snyggaste och coolaste röda klocka jag någonsin har sett!!!

Wiliamo, Casual Bum och MartinF gillar detta.
  3. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Det ska jag absolut göra :)

Affe gillar detta.
  4. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Glömde att skriva att paketöppningen, varvriktigt trevlig! Mycket rolig fakta och historik. Jag köpte min första GUL klocka 1989, av en kompis som på nuvarande STADIUM, han hade fått den av en försäljare där som ville introducerade den i kedjan! Jag och klockan hade många roliga och trevliga år tillsammans, den finns kvar i samlingen, men är död har jag för mig!

Casual Bum gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Grymt! Mysig tråd! Min 3-åring säger när man frågar honom att han har 5st klockor. 3st har han fått av mig, resterande 2 verkar han ha valt ut i min klocklåda. Det går fort utför. :)

Casual Bum, Dykarsjuk och Triumf gillar detta.
  6. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Tackar :)
    Älskade min GUL och blev smått bedrövad när den blev snodd på stranden på Paros i Grekland då den låg I en ryggsäck med pengar och en kamera. Sörjde klockan mer än det övriga. Minns inte riktigt när jag köpte den men lyckades ha den några år. Årtalen och charterresorna är av någon besynnerlig anledning lite suddiga :)

Kiitos
    Grabben brukar leka med mina klockor och tycker nog någonstans att det är ett delat ägarskap :rolleyes:
    3 klockor (eller 5) som 3-åring är coolt!

Affe och yonsson gillar detta.
  7. Airbus

Airbus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Vilken suverän paketöppning - blir varm om hjärtat faktiskt. Grattis till lillkillen och till dig - ska man vara lite klyshig kan man säga att värdet i en paketöppning inte har att göra med prislappen på klockan.

Hoppas att ni båda har en fin födelsedag!

Casual Bum gillar detta.
  8. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Genuin glädje är väl ingen klyscha :)
    Grattis bägge två !

Casual Bum gillar detta.
  9. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Lätt världens bästa farsa!

Riktigt cool dinka, klart grabben ska fostras i tid (hö-hö) :D

Casual Bum gillar detta.
  10. Forsberg

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Det var den absolut bästa paketöppningen jag läst!
    Han ser genuint glad ut och det finns ju inget bättre än glada barn! :)
    Snygg klocka också!:cool:

Casual Bum gillar detta.
  11. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Härliga bilder! Grattis till grabben din.

Casual Bum gillar detta.
  12. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Kalasbra gjort och grattis till grabben.

Casual Bum gillar detta.
  13. marlun

marlun Präst

Han fick sin röda klocka tillslut :)

Casual Bum gillar detta.
  14. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Tackar, födelsedagen var lysande. Värdet för honom idag kan man inte sätta en prislapp på. Den Milgauss Milgauss 116400GV som han hittade I Rolexkatalogen igår kan jag däremot sätta en prislapp på. Den har ju så cooooool sekundvisare :D

Vi tackar bägge två :)

Jepp, cool kille ska ha cool klocka. Kraven lär väl öka för varje födelsedag nu :eek:

Tack :)

Han tackar ödmjukast :)
    Tack tack hälsar han :)

Jepp, trägen vinner :)

demondave, Simpatico och marlun gillar detta.
  15. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Grattis till pöjken!Tackar för en kul paketöppning!

16. Amorell

Amorell Torpare

Från:
    Stockholm
    härligt!

17. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Fräsch! Min första klocka var också en GUL. :)
    Kommer förresten ihåg att jag såg en annons i Kalle Anka för en GUL och häpnade över priset - 500 kronor.

18. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Grattis till din grabb, ser nöjd ut :)

19. kalufsen

kalufsen Präst

Skall börjas i tid, grattis till grabben!

20. Casual Bum
    Trådstartare

Casual Bum Stadsbo

Tackar och bockar :)

Ja visst är det. Tack :)

Tack. Ja GUL var nog mångas första trevande steg in i den här världen :)

Tackar, mycket nöjd. Han har redan berättat kanske 4 ggr nu på morgonen att det är den "tjugotvådje juni" :)

Tackar. Jepp plums ner i träsket bara :)

21. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Lysande!! :)

22. nissehult

nissehult Friends of KS

Skön öppning och bra historielektion. Grattis till din grabb.

Mårtenssons ur Brookfield