• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - äntligen!

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hej alla!

Eftersom det (förmodligen) är det sista klockköp jag kommer göra på ett par år framöver tänkte jag att en paketöppning kunde vara på sin plats, och förhoppningsvis blir den inte helt åt helvete. :)

Hela mitt klockintresse började för rätt många år sedan, kanske när jag var runt åtta bast. Jag började mer och mer fascineras av min pappas 14060. En Submariners historia, utseende, kvalitetskänsla o.s.v. imponerade på mig redan då. Jag vet inte hur många gånger jag tjatade på honom om att få ta över den, men svaret var alltid detsamma - "Vi får se." - "Jag gillar den här klockan..." - "Nja, inte vet jag det!". I och med att motståndet var benhårt väcktes tanken om att någon dag spara ihop tillräckligt för att köpa en egen, fin klocka!

För lite drygt ett år sedan närmade sig drömmen, sakta men säkert. Mina största favoritmärken har alltid varit IWC och Rolex. Fram tills för ett par månader sedan var jag helt inställd på att spara till en Spitfire 3878 med brunt alligatorband och inhouse cal.89365. Hur snyggt är det liksom inte med grå tavla till brunt band... ååååhh... den är så snygg! Men planerna ändrades och drömmen om en Spitfire sköts på framtiden. Varför vet jag inte, men suget efter en fin dykare tog väl över antar jag. Hmm, vad ska jag då lägga pengarna på, tänkte jag?

Idag, äntligen, kom DHL förbi med ett paket! Jag tror jag aldrig har haft så svårt att somna som igår, jag kunde verkligen inte bärga mig. :D Med min (mycket) tighta budget kände jag att det var värt att beställa från utlandet, där jag kunde få ett avsevärt mycket bättre pris än här i Stockholm, så jag la iväg en beställning till Riccardo på Showcommerce. Personligen känner jag att det var helt värt det - visst, ska man vara riktigt petig är jag inte första ägaren, men jag får 24 månaders garanti, mitt namn på certet och så vidare. Att pilla bort plasten var ju riktigt mysigt också!:happyhappy: En fråga till dem som vet: På garantibeviset står det att garantin endast gäller om ursprungliga ADn har fyllt i all information, men i mitt fall lämnade Riccardo namnfältet tomt så att jag kunde fylla i det själv. Datum och stämpel finns dock. Vet någon om det är mitt namn som gäller när jag sedan skriver till det, eller har ADn registrerat Riccardo som första ägare elektroniskt men att mitt namn står "skrivet" på själva certifikatet? :confused: Och till det viktigaste, garantin gäller väl?

Vidare till själva paketöppningen! Nu ska vi se vad det är för något!:D

Väl inslaget!
Fraktförpackning.JPG


Tadaaaa! Det är en Rolex iallafall. :)
Ytterbox.JPG


Härlig färg på innerboxen...
Ytter och innerbox.JPG


Nu ska vi se...har ni någon gissning?
Glimt av klocka.JPG


Oh yes! En 114060! Det här en en klocka som ska få stanna hela livet. :)
114060 i box.JPG


Det var inte lika lätt att få till länken som jag trodde. Claspen sitter inte helt centrerat. Det får nog bli en tur in till Stockholm för att få lite hjälp, förhoppningsvis går den att centrera bättre.
Bild av länk 114060.JPG


Close-up av tavlan. Älskar verkligen symmetrin utan datumbubblan.
Close-up 114060.JPG


Lite fakta:
Modell/Referens: Submariner/114060.
Diameter: 40mm.
Material: 904L stål med keramisk vridring (120 klick).
Vattentålig till 300m, Triplock-krona.
Urverk: Cal.3130, 28800 bph, COSC-certifierad.
Länk: Oyster med Glidelock - mums!
Urtavla: Svart med Chromalight lume.

Jag kunde inte ha blivit mer nöjd! Som jag skrev tidigare är det här en klocka som jag kommer behålla hela livet - det har jag bestämt. Jag tror aldrig att jag kommer tröttna heller. Den är så fantastiskt tidlös. Den har allt jag önskar hos en dykare; bra lume, god kvalitet, bekväm och stadig länk, hög tillförlitlighet och så vidare.

Nu får ni ursäkta mig, tror jag ska sitta och bara titta en stund, men självklart har jag inte glömt den obligatoriska......
Wristshot 114060.JPG

...wristshoten!

Hoppas unboxingen dög och att ni inte sitter helt rasande för att jag har slösat er dyrbara tid!:wideyed:

Ha det gött!

/Bjoerlin76
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Grattis!
Har också vissa problem att få låset att centrera på Rolex. Går det inte att flytta över en länk till klockan 12 sidan?
Eller ta bort en länk vid 6 och flytta ut microjusteringen som väl förlänger på 12 sidan?

Hursom, grattis ännu en gång :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Grattis!
Har också vissa problem att få låset att centrera på Rolex. Går det inte att flytta över en länk till klockan 12 sidan?
Eller ta bort en länk vid 6 och flytta ut microjusteringen som väl förlänger på 12 sidan?

Hursom, grattis ännu en gång :)
Det gick jättebra med min GMT 16710 men håller med om att det är lite knepigt nu. Försökte flytta över en länkbit men det var en skruv som satt rätt hårt, så vågade inte försöka själv. Låter som du är något på spåret![emoji2]
Tack ska du ha!:)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Stort grattis, grym klocka.
Får kika på det där med centreringen på min också, är säkert enkelt att åtgärda bara man tar sig tid :)
 

MLP

Omega
Grattis! Man blir riktigt sugen på nyare sub nu! :)
Fanns det någon prutmån hos Riccardo eller är det hans listpriser som gäller?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Grattis till en fin klocka!

Du behöver nog inte vara rädd. Se bara till att du har rätt dimension på skruvmejseln. Glapp ska vara så minimalt som möjligt. Tryck in och dra åt. Det ska lossna ska du se :)

/Magnus
 
Topp