• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning – Vacheron Constantin Toledo med Sigma dial

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Visst kan jag också känna kvalité i tyngd och jag förstår helt klart känslan av en ny sportklocka/dykare på en tajt stållänk, men mitt hjärta slår nog lite extra fort när vi kommer in på en annan sorts klockor, lite äldre, lite dressigare, lite lädrigare, lite ”o-rundare”, lite guldigare…

upload_2017-3-29_21-36-44.png


Jag gillar ju dessutom att samla på mig lite olika ”features” och kombinationer av komplikationer, material och former och när jag här om veckan läste om ”sigma dials” på Hodinkee (https://www.hodinkee.com/articles/what-is-a-sigma-dial) uppstod det ytterligare en ”itch that needed a scratch”… Vem vill inte ha synliga "bevis" på att det handlar om ädla metaller i hantverket? :)

Kollade runt lite (inklusive en del sportigare, runda i stål, det skall erkännas) och hittade en som fick mig att tända till rejält – Vacheron Constantin Toledo, en 90-talare med tydliga drag från deras rektangulära Cioccolatone från 50-talet.

upload_2017-3-29_21-43-33.png

History of the Cioccolatone
Vacheron Constantin has used “carre galbe,” a poetic term for curved square, for many years for its cases, but it found an icon with the so-called Cioccolatone case that it introduced in the 1950’s. (The Italian name is an even more evocative poetic name as it recalls the shape of chocolate squares popular in Italy.) A typical round watch from the brand at this time was 34 mm - 36 mm. That same diameter in a square case, however, means that the surface area of the watch is considerably larger than that of a round watch of the same diameter, giving it the same presence on the wrist as a 38 mm - 40 mm round watch. The Cioccolatone case is distinguished by the step up from the body of the case at the lugs to the still higher square bezel. The slight inward curvature along the flanks gives the watch a very refined and sensual feel.
(från Internetz: http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-14/ti-927358/pi-6396868/ )

Min 90-talare är med sina 32*38 mm lite mindre än sin föregångare men det passar mig alldeles utmärkt.


Så sammanfattningsvis:
  • Märke: Vacheron Constantin Les Historiques Toledo
  • Ref: 42100/000J-8711
  • Cal: automatiskt 1312, 27 jewels, 28'800 vph, power-reserve ca. 50 hours. Ett Girrard Peregaux-baserat verk som tydligen även användes i några Overseas-modeller.
  • Tillverkningsår: sent 90-tal till tidigt -00
  • Case: gulguld, 32*38 mm. 7,3mm tjock.
  • Glas: kupat safir
  • Tavla: vit med applicerade romerska siffror och timmarkörer i gulguld
  • Band: Ljusbrun alligator med gulguldspänne
Lite bilder kanske?

Paket. Spänd förväntan. Kusinen 49140 är nyfiken.
20170329_191152.jpg


Massa förpackningsmaterial och bubbelplast borta och framme vid en generisk box. Inget full-set här inte…
20170329_191517.jpg


Äntligen!
20170329_191929_Richtone(HDR).jpg


Sigma tecken!!!! Guldpyramider som timmarkörer! Och visst är det lite sunburst på datumskivan??!!
20170329_195145.jpg


Härlig tågräls och snyggt Malteserkors. Reliefmönstret bryter ljuset väldigt fint i olika vinklar.
20170329_192427_Richtone(HDR).jpg


Kurvor, kurvor, kurvor - både boett och glas har en tydlig krökning.
20170329_200719.jpg


En lite trist sak med äldre klockor – inte lika vanligt med glasbaksida. Får nöja mig med det väsentliga och ”satin finish”
20170329_200750.jpg


Oväntad bonus – ett läderband där jag inte behöver använda innersta hålet... :D
20170329_192748.jpg


Också ett wristshot
20170329_192315_Richtone(HDR).jpg


Första intrycket: jag gillar den! Förhållandevis ljus i både boett och tavla gör att jag ser fram emot alla sommarens guldfredagar med tillförsikt... :)
 
Senast ändrad:

WatchIT

Panerai
Otroligt vacker klocka som andas lite 50-tal tycker jag. Tavlan är ju fantastisk och bandet passar helt perfekt. En klocka som skulle göra sig bra i Hotell Adlons (Berlin) vackra bar...
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Alltså ursäkta semi-ot, men öppning av varenda modern dussinrolle i stål får minst dubbla likes jämfört med denna öppning.
Jag finner det väldigt märkligt. Och tyvärr ändå inte...
 

Simpatico

Rolex
Stort grattis till en fin klocka.
Gillar att den går utanför dom vanliga stråken. Fina detaljer och linjer.
Snyggt fångat.
 
Topp