• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Anor från tidigt 60-tal och namn från tidens begynnelse…

Torsten

Vacheron
2-Faktor
För ett par månader sedan startade jag en tråd om alternativ till Richard Mille och fick massor av bra förslag. Ett av förslagen var väldigt intressant men eftersom jag gillar nya klockor låg den lite väl mycket över min tänkta budget. Tiden gick och jag funderade mer och mer på just den klockan. Vid en semesterresa nyligen besökte jag flera handlare och fick testa massor av klockor i prisklasserna från det vanliga upp till dryga 3 miljoner (den hade jag inte ens burit om den var gratis…).

En otroligt hjälpsam och trevlig säljare lät mig testa tre olika versioner av den klocka jag var mest intresserad av. Just den färg jag ville ha fanns inte inne men kunde ordnas fram på ett par dagar. Innan jag åkte hade jag kontaktat Rob Engström för att höra lite om tillgång och pris, vilket jag berättade för säljaren, och han gjorde vad han kunde men priset för att köpa från en utländsk AD var inte tillräckligt tilltalande.

Grubblade någon dag och sen mailade jag Rob och sa: Beställ hem en!
Ett par dagar sedan ringde en dam från Rob och sa att klockan anlänt!

HUBLOT
Minns mitt första möte med Hublot och det var någon gång på 90-talet i alperna. En butik hade någon gräslig modell i sitt skyltfönster och det övergick mitt förstånd att någon frivilligt skulle släpa runt på något så stort på armen. Så är det när man är ung och har dålig smak :rolleyes:

Hublot (uttalas ”ybb-lå” eftersom fransmän är väldigt förtjusta att ha med bokstäver som inte används) grundades 1980 av italienaren Carlo Crocco som växte upp i en familj av urmakare. Han designade sin egen första klocka 1967 och beslöt sig för att starta eget i slutet av 1970-talet när han grundade MDM Geneva. 1980 släppte Hublot sin första klocka som var först på marknaden med armband av naturgummi. Intresset var lågt till en början men efter att en del kungligheter och jetset-folk börjat bära dem tog affärerna fart.

first-hublot-watch-1980.jpg


2004 klev Jean-Claude Bivier, då högste hönset på Omega, in som CEO och det var då Hublot verkligen fick fart. I dag ägs Hublot av LVHM som även äger till exempel Tag Heuer och Zenith.

Den här videon berättar en del om JCs historia på AP, Blancpain, Omega och Hublot plus att han visar upp sin egen Patek-samling:

KLOCKAN
Vad är det då för klocka jag köpt? Jo, det är en Hublot Spirit of Big Bang All Black. Det är en limiterad utgåva om 500 exemplar.

model-container-spirit-of-big-bang.png


Spirit of Big Bang lanserades så sent som 2014 och i dagsläget finns den i sju olika versioner där Bruce Lee Be Water är den jag tycker sticker ut mest men det är inget jag själv skulle bära.

7-spirit-of-big-bang-bruce-lee-be-water.jpg


Jag föll för den hel svarta modellen då den blir en kontrast till min övriga samling.

URVERKET
Urverket heter HUB4700 och baseras på det ikoniska El Primero från Zenith. El Primero kom ut på marknaden i januari 1969, 7 år efter att Zenith bestämt sig för att ta fram den mest exakta automatiska kronografen som världen skådat för att fira företagets 100 års jubileum.

El Primero/HUB4700 är ett så kallat ”high-beat movement” som jobbar med 36,000 A/h (36.000 ”slag” per minut) för att kunna mäta ner till 1/10 sekund. Det togs fram i två versioner, 3019 PHC för kronografen med datum och 3019 PHF för trippeldatum och månfas.

Kuriosa: Rolex Daytona hade ett modifierat El Primero från ca 1988 till 2000. Rolex valde dock att dra ner frekvensen till 28.800.

Mer om El Primero

BOETTEN
Boetten är gjord i zirconium oxide, dvs keramisk, och ligger ungefär runt 8.5 på Mohs skala för mineralers hårdhet. Vanligt stål ligger runt 4.5, rostfritt stål (som Rolex 904L) runt 6 och härdat stål runt 7.5-8. Med andra ord är det en yta som är svår att repa vilket är trevligt på klockor.

SPECIFIKATION
REFERENCE: 601.CI.0110.RX
CASE: Microblasted Black Ceramic (51 x 45 mm)
BEZEL: Microblasted Black Ceramic with 6 H-shaped Black PVD Titanium Screws
CRYSTAL: Sapphire with Anti-reflective Treatment
DIAL: Sapphire Dial, Satin-finished Black-plated Appliques and Hands with Black Luminescent
STRAP: Black Structured Lined Rubber Straps
CLASP: Black PVD Titanium with Black Ceramic Insert Deployant Buckle Clasp
MOVEMENT: HUB4700, Self-winding Skeleton, Chronograph Movement
POWER RESERVE: 50 Hours

Stort tack till Rob Engström (@ROB-1832) för en snabb och bra affär! :)

Det blev en @yonsson ;)
https://klocksnack.se/threads/alternativ-till-richard-mille.50957/page-2#post-1425541
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fet som satan. Jag hade fel. Kul och något chockerande att du levererar, förutsatt att vi snart får se bilder på den alltså. ;). :)
 
Topp