• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Audemars Piguet Royal Oak 15202 Jumbo

Niklas

Rolex
2-Faktor
En lång väntan är äntligen över!

Ända sedan Audemars Piguet visade upp sin nyutgåva av den ikoniska 5402 "Jumbo", nu döpt till 15202, på SIHH mässan 2012 så har jag drömt våta drömmar om den.
Men det var länge bara en dröm, dels så klart på grund av ekonomiska skäl men även den begränsade tillgången.

Men förra året så bestämde jag mig: vattenskoter får vänta något år och stegade in till Nymans Ur och la beställningen.

Nu i veckan så fick jag det magiska samtalet från Patric:
"Den har kommit in"!
Visserligen några månader tidigare än beräknat så klock-finanserna var inte helt i ordning men jag får väl äta nudlar i sommar :)
Jag kunde helt enkelt inte vänta på att de skulle få in nästa 15202 då de bara får in ungefär 1 per år. Sedan introduktionen 2012 så är detta den 3:e Jumbon de får in.

Men innan vi går in på min klocka så hoppas jag ni har tid för en liten historielektion om klockan som räddade Audemars Piguet från ruinens brant under quartz eran.

Originalet som hette Royal Oak 5402 var designad av geniet Gerald Genta som på Baselmässan 1971 blev kontaktad av Audemars VD George Golay som förklarade att han ville att Genta skulle designa en sportklocka för den viktiga Italienska marknaden.
Historien säger att Genta designade klockan på en dag och det här är skissen han visade upp för Mr. Golay nästa dag:
000.jpg

(Bild från Audemars Piguet)

När den sedan presenterades 1972 som en lyxig sport klocka i stål så kostade den mer än Patek Philippe's klockor i guld.
Som en annan jämförelse så kostade på den tiden en Rolex Submariner 280 CHF och Royal Oak 5402 kostade 3200 CHF, mer än 10 gånger så mycket.
För den tiden så var den stor (39mm x 8mm) och fick därför smeknamnet Jumbo.

Den var ingen omedelbar succé då det tog lång tid att sälja de första 1.000 klockorna men med tiden tog försäljningen fart och idag är Royal Oak i diverse skepnader AP's bäst säljande modell.

Royal Oak 5402 A-series från 1972:
01.jpg

(Bild från Audemars Piguet)

Jag är lite osäker på årtalen men med åren så skedde diverse förändringar.
Först blev AP loggan på urtavlan större och flyttades upp till kl. 12.
1992 fick datumfönstret en vit ram, 5 minuters markeringarna blev numrerade, tapisserie* blev större, den fick en glasbaksida och 5402 Jumbon bytte ref nummer till 15202.
Urverket och storleken var dock det samma.
*Tapisserie eller Clous de Paris är det knottriga mönstret på urtavlan som framställs på över 100-år gamla maskiner. Jag kan verkligen rekommendera denna video:
Snacka om hantverk.

"Gamla" 15202:
02.jpg

(Bild från internet)

2012 kom då 40-års jubileumet av Royal Oak och det var dagen det började vattnas i munnen på mig :)
Octavio Garcia hade designat en ny 15202 och man kunde tydlig se DNA från den ursprungiga 5402 med bara lite mindre förfiningar.
Loggan var tillbakaflyttad till klockan 6 och dubbelindex hade tagits dess plats vid 12, tapisserie hade blivit "petite" igen, inga minutsiffror, vita ramen runt datumet var borta och datumskivan hade blivit svart.
I mina ögon var detta den perfekta klockan:
I en storlek för att kunna bäras som både sport och dress, historisk DNA utan att vara en ren kopia av originalet, begränsad tillgång för exklusivitet, ett urverk som funnits med över 40 år och som är underbar att titta på.

Här är en bild av Benjamin Clymer från Hodinkee på hans A-serie 5402 tillsammans med den nya 15202 vid premiären 2012:
03.jpg


Mellan 2012 och nu så har 15202 faktiskt genomgått några mindre förändringar.
Den lanserades som H-serie och till I-serien (2014?) så fick den ännu mindre tapisserie på tavlan vilket jag uppfattar som elegantare och är mer troget originalet samtidigt som AP loggan vid 6 blev bredare. Dessutom så blev urtavlan en nyans mörkare med I serien och är idag mer mörkgrå som skiftar i blått under solen, som originalet. (se skillnaden på min mot den 15202 som Ben Clymer tog kort på ovan.)

Bild som illustrerar skillnaderna från sidan Tapestry Of Time:
04.jpg


Urverk som sitter i dagens 15202 är samma som satt i originalet 5402 från 1972: Cal. 2121.
1967 gav den heliga treenigheten (Patek, Vacheron och Audemars) i uppdrag till Jaeger-LeCoultre att ta fram ett pålitligt och otroligt tunt (ultra-thin) urverk.
Det resulterade i det 3mm tunna cal. 920 som AP döpte om till cal. 2120 (utan datum) och cal. 2121 (med datum).
Även Patek och VC döpte om det till egna namn när de började använda urverket.

Detta cal. 920 verk hittade in i alla 3 av Gerald Gentas ikoniska sportklockor:
Patek Philippe - Nautilus
Vacheron Constantin - 222 (senare Overseas)
Audemars Piguet - Royal Oak 5402 Jumbo

2121 urverken är otroligt fint finisherade i samma klass som Geneve standarden men då AP inte kommer från de trakterna så får de inte använda Geneve sigillet.
Varje kant, fasning, skruv och nersänkning är högglans polerad för hand med en teknik som kallas ”black polishing” eller ”Spéculaire finishing” som de allra finaste haute horlogerie urverken får.
Även delarna som är gömda inne i urverket får också den högsta finishen och allt sker så klart för hand.
Om man tittar närmare på verket så ser man att allt nästan ligger i ett plan till skillnad mot ”vanliga” urverk där man bygger i lager, det är därför cal. 2121 är så otroligt kompakt och kan vara så tunn.
Cal. 2121 byggs endast av urmakare som har titeln ”Grand complication watchmakers” dvs. de som bygger de allra mest avancerade klockorna.
Rotorn i 21k (22?) guld kan man få graverad efter tycke och smak om så önskas.

Lite hårda fakta:

Referens:
15202ST.OO.1240ST.01

Storlek:
39.00 mm

Tjocklek:
8.10 mm

Stålboett med antireflex safirglas, vitgulds skruvar, visare och tim-markörer.
Blå urtavla med Petite Tapisserie mönster.

Urverkets storlek:
12.5 m

Urverkets tjocklek:
3.05 mm

Urverkets spec:
Cal. 2121
19.800 bph
40 timmars gångreserv
36 juveler
247 delar

Så har då dagen kommit när jag ska få öppna lådan till min alldeles egna 15202.
Det är en speciell känsla när man har tänkt, läst och tittat på allt man har kommit över vad gäller denna modell i åratal.
Måste nog erkänna att det var lite fjärilar i magen :)
Det är också en skön känsla att veta att detta är den 3:e Jumbon som Nymans fått in sedan 2012. Så det är bara jag och två till som går runt med svensksålda 15202 :)
Schtekigt värre.
A01.JPG

A02.JPG


Det finns något väldigt harmoniskt med avsaknaden av sekundvisaren, nästan lite zen-aktigt utan något som rusar fram över tavlan.
För min egen del så hade jag gärna kunnat vara utan datum också för en ännu mer balanserad tavla.
A03.JPG


Det utsökta urverket med sin otroliga finish.
Man kan tro att ringen som går runt urverket är till för att rotorn ska glida på den. Men i själva verket så sitter rotorn fast i ringen.
Så det är ringen tillsammans med rotorn som glider runt på 4 juveler som sitter på urverket.
Jag har lite svårt att förstå det tekniska med det har något att göra med att ringen sitter nersänkt runt urverket istället för ovanpå och då kan man sänka punkten där massan från rotationen samlas till under bryggan på urverket.
Någon intelligentare än jag får gärna förklara i tråden :D
A06.JPG

A07.JPG

A08.JPG


Det här är höjden av "horological happiness" :D
A09.JPG

A10.JPG


Den sitter verkligen som gjuten på handleden, smiter åt perfekt.
A11.JPG


Nu är min Royal Oak samling i det närmaste komplett.
En dykare i svart komposit hade varit trevligt men jag tror jag är nöjd som det är. Väntar bara på mitt alligator armband från ABP Paris som ska på den vita 15400.
A12.JPG


Stort tack till Patric på Nymans UR och så klart Klocksnack som ger mig möjlighet att skamlöst fiska efter "Gilla" klick med trådar som denna och som leder mig djupare in i klock-träsket :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vissa trådar är bättre än andra :D Stort grattis och jag hade gärna stövlat in på Nymans och gjort samma sak ;)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Grattis!

Jag dräglar över fler och fler klockor.....snart måste jag bestämma mig.

Jag har nu investerat i klockor till ungar och fru men inget själv....men det lutar åt en JLC då jag inte har sådana resurser som du, utan får hålla mig till en klocka:( .....kanske.....;)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Ojojoj! 15202 med blå tavlan är ju så jäkla bra! Stort grattis! :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Verkar som väntan var värd. Alltid lika förundrad över er med tålamod att vänta så pass lång tid, efter att ha bestämt sig.

Och vilken fet AP-uppställning du har, och stort tack för informativ och trevlig paketöppning!
 
Så vacker att man fäller en tår.. underbar klocka :) Antar att du sitter med ett stort leende och en fin fredagsöl och bara tittar på klockan o njuter? Grattis !
 
Topp