• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning av en udda fågel - sol, vind och vatten

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Efter avtagande klockintresse under våren där jag tom varit ZWG, yes, ZERO watch guy, så är jag nu tillbaks med en paketöppning!

Det hela började med en lokal auktion för två veckor sen där jag knep denna godbiten: En 18k guld Omega Constellation pie pan!
IMG_20160601_001436.jpg
IMG_20160604_211302.jpg


Rebound effekten kom som ett brev på posten och en kväll efter jobbet surfade jag på bukten och fann den nya. En udda fågel, vilket jag inte kände till vid det laget. Jag har stött på dessa ur tidigare, vill minnas att en snarlik modell hausats av hodinkee vid något tilfälle men inte mer än så. Valjoux 72 verket behövde ingen närmare introduktion och i stundens hetta jag visste att jag inte hade någon tid att förlora. Det var bara att slå till! 5 dagar senare så ligger den i handen.

Under tiden som jag väntade på paketet har jag hunnit ta mig igenom den information som finns att tillgå. Märket i sig är franskt vilket känndes sådär, klockor ska ju vara SWISS MADE!!!

Märket i sig är från slutet på 40 talet och redan på 60talet lyckades man producera den första automatiska chronometern helt tillverkad i frankrike. 1966 patenterade (länk: http://www.regatta-yachttimers.com/wp-content/uploads/2014/03/US3427800A.pdf) man en ny klocka för segling och modellen kom att bli en av deras mest populära modell. Med sina 38mm, vattentäthet samt yachtingfunktionen så var den en given storsäljare bland seglarentusiaster. Modellen som de flesta associerar med när det gäller YEMA och yachtingrafs är tvåreg modellen med vajoux 92 verket som senare byttes ut mot 7733/7734.
Modellen med valjoux 72 verket är en udda fågel med endast en handfull kända exemplar och den producerades under väldigt kort tid, ca -69 och skiljer sig mot efterföljaren med valjoux 7736 verket genom att ha en vit/silver subdial kl 9 och tavlan gjord i aluminium. Modellen finns med på ynka en annons som jag förstått det.

Yema_Yachtingraf_Croisiere_ad.jpg


Bilder på mitt exemplar: YEMA YACHTINGRAF CROISIERE
IMG_8491.JPG
IMG_8493.JPG
IMG_8494.JPG
IMG_8496.JPG
IMG_8495.JPG
IMG_8506.PNG



Den är inte perfekt, sekundvisare som tappat lume, samt lite färgsläpp på subdialhanden kl 3, tavlan är inte mint och kronan verkar ha kommit i två varianter där den större modellen verkar vara vanligare och snyggare. All in all gillar jag mitt exemplar och är rätt nöjd med tanke på hur ovanlig den är. Sammanfattningsvis en fantastisk klocka som delar boett med autavia, verk rolex daytona och känslan av en skipper kombinerat med en rindt. Bäst av allt: den kostade bara en bråkdel av nämnda ur.

Solen skiner och klockintresset har vind i seglen. Hoppas ni gillade min lilla paketöppning och glöm inte att trycka på GILLA:D
 

frere

Audemars
2-Faktor
GRYM! Bra fångat! Udda och kul modell som jag aldrig sett tidigare trots att jag kollat på yema av och till ganska länge.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt grym! Vad jag har förstått ska den inte ha lysmassa i sekundvisaren. Tittat lite på dessa boetter och på detta ex skiljer sig iaf vridringen mot Autavian? HUr ser boettlocket och verket ut?
 

deddas

Rolex
Efter avtagande klockintresse under våren där jag tom varit ZWG, yes, ZERO watch guy, så är jag nu tillbaks med en paketöppning!

Det hela började med en lokal auktion för två veckor sen där jag knep denna godbiten: En 18k guld Omega Constellation pie pan!
IMG_20160601_001436.jpg
IMG_20160604_211302.jpg


Rebound effekten kom som ett brev på posten och en kväll efter jobbet surfade jag på bukten och fann den nya. En udda fågel, vilket jag inte kände till vid det laget. Jag har stött på dessa ur tidigare, vill minnas att en snarlik modell hausats av hodinkee vid något tilfälle men inte mer än så. Valjoux 72 verket behövde ingen närmare introduktion och i stundens hetta jag visste att jag inte hade någon tid att förlora. Det var bara att slå till! 5 dagar senare så ligger den i handen.

Under tiden som jag väntade på paketet har jag hunnit ta mig igenom den information som finns att tillgå. Märket i sig är franskt vilket känndes sådär, klockor ska ju vara SWISS MADE!!!

Märket i sig är från slutet på 40 talet och redan på 60talet lyckades man producera den första automatiska chronometern helt tillverkad i frankrike. 1966 patenterade (länk: http://www.regatta-yachttimers.com/wp-content/uploads/2014/03/US3427800A.pdf) man en ny klocka för segling och modellen kom att bli en av deras mest populära modell. Med sina 38mm, vattentäthet samt yachtingfunktionen så var den en given storsäljare bland seglarentusiaster. Modellen som de flesta associerar med när det gäller YEMA och yachtingrafs är tvåreg modellen med vajoux 92 verket som senare byttes ut mot 7733/7734.
Modellen med valjoux 72 verket är en udda fågel med endast en handfull kända exemplar och den producerades under väldigt kort tid, ca -69 och skiljer sig mot efterföljaren med valjoux 7736 verket genom att ha en vit/silver subdial kl 9 och tavlan gjord i aluminium. Modellen finns med på ynka en annons som jag förstått det.

Yema_Yachtingraf_Croisiere_ad.jpg


Bilder på mitt exemplar: YEMA YACHTINGRAF CROISIERE
IMG_8491.JPG
IMG_8493.JPG
IMG_8494.JPG
IMG_8496.JPG
IMG_8495.JPG
IMG_8506.PNG



Den är inte perfekt, sekundvisare som tappat lume, samt lite färgsläpp på subdialhanden kl 3, tavlan är inte mint och kronan verkar ha kommit i två varianter där den större modellen verkar vara vanligare och snyggare. All in all gillar jag mitt exemplar och är rätt nöjd med tanke på hur ovanlig den är. Sammanfattningsvis en fantastisk klocka som delar boett med autavia, verk rolex daytona och känslan av en skipper kombinerat med en rindt. Bäst av allt: den kostade bara en bråkdel av nämnda ur.

Solen skiner och klockintresset har vind i seglen. Hoppas ni gillade min lilla paketöppning och glöm inte att trycka på GILLA:D
Fy F-N vad snygg den är!!!!!!!!
Får man fråga vad du fick lägga för denna otroliga skönhet?
Grattis!!! :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
GRYM! Bra fångat! Udda och kul modell som jag aldrig sett tidigare trots att jag kollat på yema av och till ganska länge.
Ja den är rätt udda. Varianten med valjoux 7736 verket är mycket vanligare.
Fy F-N vad snygg den är!!!!!!!!
Får man fråga vad du fick lägga för denna otroliga skönhet?
Grattis!!! :)
Nej det får man inte:D Skämtåsido så ligger yachtingrafsen runt 15k:)
Härlig!
När sålde du Autavian? Den som du jagade så länge.
När jag behövde pengarna. Livet är en enda jakt:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad bra, en mindre flaw att tänka på:D
Här kommer bild på verk och boettlock:)
$_57-14.JPG
$_57-15.JPG
Mycket lik och säkert från samma tillverkare men boetten är inte den samma so jag hade på min Autavia. Men Autaviaboetterna skiljer ju också sig emellan, vilket även Yachtingrafboetterna gör... Bra boetter är det iaf!
 

deddas

Rolex
Ja den är rätt udda. Varianten med valjoux 7736 verket är mycket vanligare.

Nej det får man inte:D Skämtåsido så ligger yachtingrafsen runt 15k:)

När jag behövde pengarna. Livet är en enda jakt:)
Men härligt!
Tyckte den var extremt snygg!
Ville inte snoka angående priset...
Utan var mest i utbildningssyfte! :)
En helt annan fråga däremot...
Hur kunde du bli ZWG? Kan man bli det??? Hur blir man det? :p
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig sett den förut, men den var ju grymt snygg och skön patinering! Grattis!

EDIT: Grattis till Connien också såklart :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Mycket lik och säkert från samma tillverkare men boetten är inte den samma so jag hade på min Autavia. Men Autaviaboetterna skiljer ju också sig emellan, vilket även Yachtingrafboetterna gör... Bra boetter är det iaf!
Nää nog inte samma boett men väldigt snarlik, framkallar samma känsla hos mig som autavian.
Men härligt!
Tyckte den var extremt snygg!
Ville inte snoka angående priset...
Utan var mest i utbildningssyfte! :)
En helt annan fråga däremot...
Hur kunde du bli ZWG? Kan man bli det??? Hur blir man det? :p
Man tröttnar helt enkelt, klockorna man tycker om blir för dyra och explorerar man inte i nya modeller från andra tillverkare så tar det slut...
Förstår. När priserna skenar är det inte lika kul heller.
Jo fast så kul fick inte jag det:D
 

Anlu

Omega
wow, mycket bra. Det är alltid kul att se modeller man inte är bekant med tidigare. Väldigt tilltalande design och färger på den, verkar ju dessutom vara ett kvalitets ur rakt igenom. Grattis! :)
 
Topp