• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning av första generationens Heuer Autavia 2446

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Dra på trissor klockfolk men efter flera dagars radiotystnad från franska posten så knackade postombudet på till min stora förvåning.
Klockan (för mig) med stort K var äntligen hemma efter dagar och dagar av väntan.
Denna smög lite under radarn på de flesta tror jag även om flera säkert hoppade budgivningen pga det uppenbart felaktiga bezelinsertet och subdial visarna.

Vi börjar med bilder :
20160803_141310.jpg
20160803_141325.jpg
20160803_143856.jpg
20160803_143700.jpg
20160803_143753.jpg


Mina sjuka kärlek till detta klockmärke tar aldrig slut och ännu en autavia har hittat hem till mig. Den äldsta hittills men också coolaste.

Serienr på 52xxx matchar väl med första generationen boetter och 2nd execution tavla och visare. Unikt för denna klocka är även FAB.SUISSE texten på tavlan, ett måste på alla klockor som såldes i Frankrike på den tiden. En annan intressant detalj är Swiss texten längst ner som annars brukar sitta på den nedre subdialn.
Boetten har de extremt coola bevels/chamfers som sig bör och skulle nog gott kunna vara opolerad.

Ingen vet egentligen hur många 1st exe autavior som finns, en siffra jag stött på är ett hundratal exemplar vilket gör den till extremt sällsynt. Att hitta bezeln kommer därför vara nästintill omöjligt...nästintill men inte helt:D I vilket fall så köpte jag klockan för att jag älskar modellen och kommer bära den med ett annat insert och även om ja kommer hålla utkik efter korrekt insert så kommer jag inte vara ledsen om jag inte finner det:)

Gällande säljaren med den sjukt bristfälliga kommunikationen och helt makalösa säljhistoriken så har snubben sålt mestadels klockor för 10-15 euro men vid ett tillfälle även denna:
b1fef3dec33c5d7a8865118bb954b002.jpg

Ja, en första gen autavia med 1st exe full lume hands... och den gick för 45 000 usd.. och sen denna som jag köpte... helt vansinnigt...
Läs mer :https://www.hodinkee.com/articles/t...r-that-reached-30-000-on-ebay-in-twelve-hours

Det kommer ta mycket tid, kosta mycket pengar och kräva en hel del kärlek för att få klockan tillbaka till sin prime time men det är det värt:D

PS. Tro det eller ej så har jag inte ett enda band till klockan, wristshots får därför vänta :D

Väl mött
Karatekid
 
Its a great catch you scored there Karate.
I hovered over the auction trying to decide if i was bidding but glad you were able to score it at a good price too ;-)

As you suggested i would try to replace the bezel inset with something that looks closer to an original. Get it on a nice rally strap and enjoy using it.

Well done - Darren
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Braaaaaaa!

Den där kommer att bli helt awsome med lite kärlek! Gillar - skarpt!

Grattis till ett riktigt mäktigt köp!

...nu blev jag Chrono-sugen.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Its a great catch you scored there Karate.
I hovered over the auction trying to decide if i was bidding but glad you were able to score it at a good price too ;-)

As you suggested i would try to replace the bezel inset with something that looks closer to an original. Get it on a nice rally strap and enjoy using it.

Well done - Darren
Thanks Darren, will do:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Pmar dig detaljer men spontant känns den prisvärd. Jag har förstått att bezlar finns men inte till salu utan tillhör privata samlares reservdelslager:)
Jag kan lätt rocka den utan inlägg tillsvidare:D
Men du saknar inte bezeln, bara insert? Borde väl gå att få customtillverkat ganska enkelt om original inte finns att tillgå?
 
Topp