• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning av mondän vintage

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denna landade under jul- och nyårshelgen men sjukdom gjorde paketöppning helt ointressant men nu är det dags. Rip it up!

IMG_6193_zps6e8cc64b.jpg


IMG_6195_zps78a13bc3.jpg


IMG_6204_zpsd7c5e2a4.jpg


IMG_6202_zpsdf55464a.jpg


IMG_6201_zps09188f22.jpg


IMG_6198_zps4da49cf0.jpg


IMG_6197_zpsd64a0213.jpg


IMG_6299_zps56b36ff8.jpg


IMG_6298_zps6be8f430.jpg


Kronografer från 60- och 70-talet ligger bra till hos mig nu, trevliga distraktioner i jakten på en Speedmaster från mitten av 60-talet. Denna coola Mondaine fyndades på Ebay och det jag föll för var de ovanliga indexen och det faktum att Mondaine från perioden innan stationklocksdesignen tog över är relativt ovanliga. Denna kronograf huserar ett Landeron 248, manuell slitvarg som funkar fint. Boettformen är snyggt elak och vridringen lägger på några gram i självförtroende, gillar den där stygga looken.

Sett till andra märken från Schweiz så är Mondaine ungt, startades i början av 50-talet och fick sin stora boom i mitten av 80-talet då deras version av stationklockan som armbandsur lanserades. Minns själv att jag lockades av dess rena och tydliga form men slog av olika anledningar aldrig till.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt trevlig! Boettformen och hornens böjning på den är ju helgrymma. Riktigt coolt också att 6 & 12 ligger mitt i lum-smeten. :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Riktigt trevlig! Boettformen och hornens böjning på den är ju helgrymma. Riktigt coolt också att 6 & 12 ligger mitt i lum-smeten. :)
Jag brukar inte gilla plottriga urtavlor men just lum-smeten på denna och formen på index gör att det harmoniserar i mitt huvud...:)
Boetten är stygg..
Criss Cross skrev:
Spännande urtavla, fin ring och härliga knappar :)
Det händer en del på urtavlan...ring har jag helt snöat in på...minns inte när jag köpte en kronograf utan längre...:)
jabla skrev:
Gillar den, alltid kul med något man aldrig sett förut :)
Så gick mina tankar när jag slog till, kul med något nytt som man inte vilat ögonen på tidigare...:)
Camo00 skrev:
Grattis, den var cool!
Tackar, nu saknas bara ett band som lyfter den och jag vet vad Denke skulle förslå och den här gången är jag benägen att köpa det rakt av. :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jösses! Det var den sötaste möggelbullen på länge! Måste avundsjukt kommentera trots att jag sitter i Bkk på väg ut i äventyret! ;) mvh K
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Jösses! Det var den sötaste möggelbullen på länge! Måste avundsjukt kommentera trots att jag sitter i Bkk på väg ut i äventyret! ;) mvh K
Tack, Kettil! Vad är det för spännande som händer på Brunnsvikens kanotklubb? :)
Ha en fortsatt skön semester/resa!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
easy rider skrev:
Kul pjäs. Jag tänker på en bulldog när jag ser den. Ball!
Kul association, hur jag än försöker ser jag inte bulldoggen! :) Rorschach är inte min grej...
JoberMan skrev:
Helgrym. Hör av dig om det skulle bli aktuellt att göra dig av med den.
Tackar! Den har onekligen något och skulle jag tröttna vet jag att den finge det trevligt i din box.
vonhall skrev:
Tackar!
LongCon skrev:
Grattis! Gillar den skarpt!
Man tackar, mondän it is!
 

naggge

Panerai
Den där är ju ruskigt cool. Ser ut som glaset sticker upp ganska rejält eller?
Gillar också minutvisaren på kronografen. Sjukt sexig överlag :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
easy rider skrev:
Ariste skrev:
Kul association, hur jag än försöker ser jag inte bulldoggen! :) Rorschach är inte min grej...
Fulsnygg. Tar sin plats utan att skämmas...
Då är jag med...:)
Målarn skrev:
Den har något visst...:)
naggge skrev:
Den där är ju ruskigt cool. Ser ut som glaset sticker upp ganska rejält eller?
Gillar också minutvisaren på kronografen. Sjukt sexig överlag :)
Vi snackar Super Dome, perfekt när man vill skrapa i ubåtsskrov på 60 famnars djup. :)
Jag tycker den är både sexig och stygg...farlig kombo...lite Angelina Jolie...:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad skall man säga? Ännu en tvärfet vintagekronografdykare! Själv suktat länge efter en vintagekronografdykare men det kommer alltid något mellan.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ariste skrev:
Kettil skrev:
Jösses! Det var den sötaste möggelbullen på länge! Måste avundsjukt kommentera trots att jag sitter i Bkk på väg ut i äventyret! ;) mvh K
Tack, Kettil! Vad är det för spännande som händer på Brunnsvikens kanotklubb? :)
Ha en fortsatt skön semester/resa!
Nä Bollnäs karaoke klubb! Och det var min tur att sjunga! Hoppas kunna återkomma med nyheter fån Bollnäs, ;)
 
Topp