Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning - back to basics

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ernesto, 23 februari 2016.

1. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Tjabba,

Då var det dags igen. En paketöppning.

På senaste tiden har jag flippat runt som jag gjorde år 2014. Jag sökte lyckan i en klocka. Jag kände glädje över klockorna som jag köpte, men oftast bara i ett par dagar - nyköpskänslan, antagligen. Det spelar nog ingen roll vilken klocka som sitter på handleden med den inställningen. Det är ju "bara" en klocka egentligen, eller vad säger du @Gummo? Inget magiskt. Allt gick utför när @christian-h lurade av mig min keeper (din jäkla telefonförsäljare) men nu är det dags att ta tag i flippandet. Och jakten på lyckan... För jag är trött på att jaga nya klockor till mig själv varje dag, det är som en drog. Abstinens. Någon gång bör man stanna upp och känna "fan, det är ju riktigt fina klockor. Sluta jaga nytt. Njut!".

Nog om det. Nu åker vi!

The choice of the Italian marine

År 1860 öppnar Giovanni Panerai upp urmakeriet och butiken. Det var även den första urmakarskolan i Florens. År 1936 tillverkade Panerai tio stycken Radiomir till de salta gubbarna i den italienska marinen.

image.jpeg
    Radiomir -36

År 1950 släpps modellen som ersätter Radiomir: Luminor. Denna modell är en utvecklad Radiomir. Nu är den mer hållbar och starkare. Bland annat tack vare det karaktäristiska kronskyddet.

image.jpeg
    Luminor -50

Tidigare använde bara marinen klockorna från Panerai. Vilket är förståeligt med tanke på hur andra klockor såg ut på den tiden... Panerai tillverkade instrument - klockor som skulle sitta på utsidan av dykardräkten. Riktiga "toolwatches" och inga posörklockor. Men nu, nu var det dags för allmänheten att få gotta sig i klockor från Panerai. År 1993, året innan jag föddes, släppte de en limiterad batch à tre modeller: Luminor, Luminor Marina och Mare Nostrum.

image.jpeg
    Mare Nostrum -93

Nu är det dags. Låt mig presentera Panerai Luminor Marina 005!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Info
    Tillverkare: Panerai
    Modell: Luminor Marina
    Referens: 005
    Urverk: manuell
    Storlek: 44 mm
    WR: 300 m
    Kända bärare av Panerai: Ralph Lauren, Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Jason Statham

Jag ville ha en stor klocka. En grisjävel. I slutändan stod valet mellan en Tudor North Flag och en Panerai. Jag har haft tre Tudor men aldrig en Panerai. Och i just denna kamp tycker jag att 005 vinner över North Flag. Jag bollade lite Panerai med @Palenkovich och sa då att jag nog föredrar en mer clean tavla, sen tittade jag tillbaka i arkivet och såg att jag hade lånat hem en Panerai 112 i ett par dagar. Den modellen var för steril för mig, inget hände. Därför föll valet tillslut på en fullset PAM005 med sausage dial, logo och subsekund. Det manuella verket är, för mig, perfekt eftersom att detta är min beater och det är inte ofta som jag använder en beater. Jag tror även att den kommer att få vikariera som helgklocka...

Vi slutar väl inte här...?

The first watch on Mount Everest

image.jpeg

Rolex sponsrade många bergsklättrare med varsin Rolex Explorer och därmed cementerade de en plats i historien som klockan för utforskaren. Visste ni att James Bond inte bar en Rolex Submariner i böckerna? Utan en Rolex Explorer 1016 på Oyster 7206.

image.jpeg

Vi går på bilderna redan nu. Låt mig presentera Rolex Explorer 14270!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Info
    Tillverkare: Rolex
    Modell: Explorer 1
    Referens: 14270
    Urverk: automatisk
    Storlek: 36 mm
    Länk: 78790
    WR: 100 m
    Kända bärare av Explorer: Lalle Johnson, Brad Pitt, Matt Damon, Ian Flemming

Jag valde mellan 14270, 114270 samt 16570. Med hjälp av @acce1999's fantastiska info om Explorer, både här och på internationella forum, har jag intresserat mig en del för modellen. Valet föll på en übersen 14270, tillverkad samma år som efterföljande referens släpptes - år 2001. Just detta exemplar är i princip NOS med box och papper, jag har letat efter hairlines med lupp och jag hittar ingenting. Det enda som bevisar att klockan är använd är klistermärket på bakboetten annars ser den oanvänd ut... Detta är min vardagsklocka. Klockan osar "understated elegance" samtidigt som den har en sportig känsla. Just nu känns det bra och tryggt med en sån klocka efter att ha burit en hel del iögonfallande klockor såsom en diamantprydd Rolex Datejust, en Cartier Santos i 18 fkn karat och en Rolex Hulk.

Min nya dubbelpuffra känns bättre än tidigare dubbelpuffror. Tidigare har jag bland annat kört på Rolex Datejust x2 samt Rolex Datejust och Cartier Tank. Där och då kändes det bra med två klockor som passar samma klädstil, då jag är mycket klädinstresserad tänkte jag att det kunde vara trevligt att bara kunna ta vilken som på morgonen. Det slutade dock med att jag alltid valde Datejusten... Nu känns det annorlunda. Nu har jag en större kontrast i duon aka dubbelpuffran.

Här är min fintrio:

image.jpeg
    Panerai 005 -06
    Rolex 1601 -64
    Rolex 14270 -01

Tre klockor. Tre stilar.

Tack för mig,
    Simon

2. Chami

Chami Friends of KS

Hinner jag säga grattis innan de är flippade ;)
    Isåfall grattis!

Scaramanga, DrDre och Swordthain gillar detta.
  3. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Sagt det förut och säger det igen!
    Du är fan inte riktig på en fläck!!:rage:

PS. Pannan köper jag av dig när jag slutar med det här OWG tramset.

swedesoc gillar detta.
  4. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Now we're talking!! Panerai!!!Grattis till båda klockorna!
    Men hur FAAN kunde du glömma mig och @masterkiller när du räknade upp kända bärare av Panerai?!?
    Obegripligt...:-/

Dykarsjuk, DrDre, Vincent och 6 andra gillar detta.
  5. Jerico

Jerico Friends of KS

Från:
    Rodina
    Bra trio!

6. OskarK

OskarK Friends of KS

Snyggt! Grattis :)

7. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Det där ser ju riktigt bra ut!

8. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Trevligt, grattis!

9. Grattis till en riktigt stabil trippel!

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hur ska det gå till? Du har väl loggat ut? :D

Grattis E!

11. acce1999

acce1999 Friends of KS

Bra @Ernesto !

Behåll nu din 14270 allra minst de kommande tjugo åren, så blir din lika personlig för dig, som min är för mig. Min är strax inne på tredje årtiondet, med två avklarade. Född i mitten av nittiotalet och inhandlad ny av mig. Den enklaste och enda sportisen i storlek 36... Helt min stil. Numera i mycket hård konkurrens från min 1016.

Scaramanga och Gummo gillar detta.
  12. Utforskaren

Utforskaren Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Grattis till nyförvärven och grym trio!

13. Khoma

Khoma Stadsbo

Keepers ?

14. kalufsen

kalufsen Präst

Du är ju för skön - stort grattis :)

15. Linkan

Linkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härlig läsning och kul förklaring varför detaljer Explorern! Grattis

16. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Snyggt landat och stort grattis.
    Skön trio.

17. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Precis, ingen magi! Men bra byggen med schysst design är inte direkt kattskit:D
    En stabil trippel har du men du lär inte nå Nirvana eller glida genom livet med ständig lycka för det.

18. Fanboy

Fanboy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Grattis till klockorna, pannan var riktigt snygg, alltid undrat hur stor den känns men du bär upp den bra :D

19. Sveparn

Sveparn Stadsbo

Fint gäng! Gratulerar! Men vart tog din Santos vägen?

20. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Grattis till nyförvärven!

Det är din gammel-DJ som är din keeper uppenbarligen.

21. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Mycket bra grabben! Panerai är helrätt och en bra kontrast till lilla och mer eleganta Explorern; de två utgör en riktigt skön dubbel!

22. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Undarbara ur, båda riktiga klassiker!
    Grattis :)

23. the quiet man

the quiet man Friends of KS

Från:
    Västerås
    Närå, det är nog min gode vän @Snårtas du tänker på:rolleyes:

Snårtas och yonsson gillar detta.
  24. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Stort grattis!

25. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra x 3!

26. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du förstår ju själv, han är redan bortglömd. :D

swedesoc gillar detta.
  27. chris.f

chris.f Borgare

Grattis till en härlig trippel!

28. Ketan

Ketan Stadsbo

Från:
    Malmö
    Stort grattis!! Bra val av klockor! I början var jag lite tveksam till explorer men den har verkligen växt hos mig! Den är riktigt clean!

29. aspo

aspo Stadsbo

Grattis, bra jävla trio!

30. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Mycket flipp, börjar nästan tro du köper nya klockor bara för att få skriva av dig! ;)
    Tack för fin läsning, hoppas du blir nöjd ett par veckor! ;)

Mårtenssons ur Brookfield