Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Paketöppning: Barncancerfondsklockan

Diskussion i 'Diskussion' startad av Babinus, 4 december 2015.

1. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Så damp den då ner i postlådan: Den Certina DS 2 som barnens riddare @jabla lät auktionera ut i denna tråd http://klocksnack.se/threads/certina-ds2-auktion-för-bcf.46950/ utan minsta egen vinning. Jag betalade hela beloppet till Barncancerfonden. Klockan är dessutom gratis genomgången av den ädle hjälten @eriksson850. Kan något gå fel?

Anledningarna till att jag budade hem den var två:

1: @Scaramanga blev lite väl stor i truten för att jag skulle tåla det. Den behövde täppas till. Mitt James Bond-komplex kunde inte heller tillåta att superskurken och yrkesmördaren Scaramanga skulle få revansch sedan jag dödade honom 1974.

2: Jag har inte haft cancer, men föddes med en missbildning som medförde ett tiotal operationer när jag var fem - sex år. INGET BARN SKA BEHÖVA FÅ CANCER OCH GENOMLIDA ORÄKNELIGA SJUKHUSBEHANDLINGAR!!

Jag vill dock betona att denna gång är det inte jag som är hjälte. Jag har bara köpt en klocka. Jabla och eriksson850 har gjort uppoffringarna till förmån för BCF.

Det är alltså en vintage Certina DS 2 med manuellt urverk och flexlänk. Om någon undrar över tekniska specifikationer, tillverkningsår mm kanske avsändaren och urmakaren kan hjälpa till?

Så kom då paketet.
    DSC_0877.JPG

Va? Var det en dosa snus jag budade hem? Och varför är en plastbit fastkedjad på locket?
    DSC_0878.JPG

Nej, ingen snus, men en jättefin klocka. Precis som en välskött vintageklocka ska vara. Toppenfin, glänsande och lite väderbiten. Ungefär som Zeb Macahan. Och länken.............den är ju helt otrolig. Är den verkligen använd? Supersnygg. Jo, tydligen går det att rengöra flexlänkar. Den vill nog de andra klockorna låna ibland. Extra glas och någon lång metalltråd. Här får avsändaren förklara för uridioten vad den ska användas till?
    DSC_0879.JPG

JuniorCertinan är glad över sin nya pappa. Lite generationstjafs kan det bli om batteri eller fjäder, men det hör väl till. Som när jag och min pappa var oense om riktig musik ska vara elektronisk eller akustisk. Idag gillar jag både och.
    DSC_0880.JPG

Passar utmärkt till träningsoverall.
    DSC_0883.JPG

Inte fel till kritstreckat heller.
    DSC_0886.JPG

Certina kommer från latinets certus som betyder säker eller pålitlig. En Certina är tålig, vilket betyder att den också kan användas som knogjärn. Självklart är det cancerdemonens fula tryne som ska möbleras om.
    DSC_0893.JPG

Den lika obligatoriska som omdiskuterade bilden, vars relevans diskuterats i många trådar. Klocka och bil.
    DSC_0909.JPG

Den första dagen i Ångermanland bjuder på årets första snöoväder. Dessvärre måste jag berätta för den att detta är ingenting. Mycket värre väntar.
    DSC_0908.JPG

Men det är ju snart jul. Då SKA det vara kallt. OBS: Denna bild tagen före snöovädret.
    DSC_0887.JPG

Oroa er inte. Tomten kommer i tid i år också.
    DSC_0902.JPG

Än en gång tack till jabla och eriksson 850, för ert initiativ. Eventuella likes på detta inlägg riktas till er och ingen annan.

Taxman, Palenkovich, DrSbaitso och 29 andra gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack själv.
    Glad att du gillade flexlänken.
    Påsen innehöll utbytt fjäder o glas. Inget du har nytta av bara en kul grej. :)

eriksson850 och Babinus gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    jabla och Babinus gillar detta.
  4. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Tack för infon. Vet du möjligen vilket år min är tillverkad? Självklart sitter den på nu. Nu ska jag ut i snövädret några timmar.

5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Inte mer än någon gång mellan 68 och 75. Finns lite att läsa om modellen här.

http://www.vintagecertinas.ch/en/ds-2eng.html

Babinus gillar detta.
  6. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Grattis till klockan

Babinus gillar detta.
  7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Såg ut såhär innan service.

WP_20150721_007.jpg

Babinus gillar detta.
  8. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis, fint gjort!

Babinus gillar detta.
  9. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Härligt :) Men byt ut flexlänken mot ett nato lr nåt annat kul!

Intressant, jag är född -74 och du påstår att Scaramanga dog då. Det är nåt du inte vet....

Ångermanland? Då är vi två! Även här hos mig snöar det. Tänk om vi är grannar?

Babinus och eriksson850 gillar detta.
  10. KenKun

KenKun Biskop

Läskig tomte! Bra budat!

Babinus gillar detta.
  11. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra insats av alla inblandade! Grattis till klockan! Lite extra speciell den där.

Babinus gillar detta.
  12. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Underbart :)

Babinus gillar detta.
  13. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Jag kommer att testa både nato och läder, samtidigt som andra klockor ska få låna flexlänken. Jag gillar att alternera. Varför ska klockor ha samma band/länk jämt? Jag har inte samma kalsonger jämt.
    Då har väl de som tror på reinkarnation rätt. Men det finns ett alternativ till. Christopher Lee som gestaltade Scaramanga i Bondrullen "The man with the golden gun" (som även inkluderade två svenskor i rollerna, Maude Adams och Britt Ekland) har ju också spelat Dracula i några filmer. 1974 föddes du i ditt nya liv som vampyr.
    Vem vet? Du var den förste i detta forum att avslöja min hemort. http://klocksnack.se/threads/vad-gör-du-och-din-klocka-just-nu-tråden.4964/page-585#post-941528

14. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Sköt dig och var snäll så kommer tomten till dig också. Du ska se att han också är snäll.

15. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

En klocka är inte bara speciell för att det är en viss modell. Klockor är individer och alla är speciell av en viss orsak. Den här blir väldigt speciell för mig. En annan DS 2:a blir inte samma sak.

eriksson850, jabla och Greven gillar detta.
  16. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Visst funkar kamoflage-nato?
    DSC_0914[1].JPG

Och flexlänken funkar ju utmärkt på andra klockor. Här kommer att alterneras friskt.
    DSC_0911[1].JPG
    DSC_0915[1].JPG

jabla gillar detta.
  17. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Babinus och jabla gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield