• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Casio G-Shock G-Steel GST-W110D-1AER

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla,

Det finns väl inget bättre än att under fredagslunchen åka iväg och hämta en klocka på posten? :D

Jag tänkte dela med mig av en snabb paketöppning men självklart blir det även en gedigen recension om någon vecka. Tips på roliga saker att utsätta klockan för mottages tacksamt.

Bakgrund
1983 släppte Casio flaggskeppslinjen G-Shock, en modellserie utvecklad i syfte att vara världens tåligaste klockor. De utvecklades utifrån konceptet "Tripple 10" vilken innebär att klockorna ska tåla ett fritt fall från 10 meter, vara vattentäta till 10BAR samt ska ha en batterilivslängd på minst 10 år.

image.jpg

Senaste tillskotten till serien är G-Steel modellerna. De är tillverkade i stål men med gummi"boett" för att skydda urverk och för att öka stöttåligheten. Det finns lite olika modeller, både med och utan radiosynkning.

Specifikationer
Versionen som öppnas är en GST-W110D-1AER och den har följande specifikationer:
Mått:
Diameter: 52,4mm (mät)
Lug/lug: 59,1mm
Tjocklek: 16,1mm
Vikt: 195g

Funktioner:
  • Full-Auto-LED light -Vrid handleden för att starta ljuset
  • Stöt/vibrations-tålig
  • Solcellsdriven
  • Radiosignalmottagning (EU, USA, Japan, China, även för sommar/vintertid)
  • Lyspasta på visare
  • Världstid
  • Kronograf - 1/100 sec. Max 1 timma (även deltider)
  • Timer - 1/1 sec. Max 100 min.
  • 5 dagliga alarm
  • Timalarm
  • Knappljud på/av
  • Automatisk "visarflytt" - Visarna flyttar sig med hjälp av ett knapptryck för att underlätta avläsning av digital display.
  • Evighetskalender
  • 12/24-timmarsvisning
  • Mineralglas
  • Varning för batterilivslängd
  • WR 20BAR (ISO 22810)
Bilder
image.jpg

Ytterbox

image.jpg

Innerbox

image.jpg

image.jpg

Klockan

Wristshots
image.jpg
image.jpg


Första intrycket
Stabil, minst sagt. :D
52mm skojar man inte bort, men glasringen är 44mm och "mellanboetten" är i gummi så även om måtten är stora så känns den faktiskt inte så brutal på handleden som den ser ut. Det känns som att klockan kommer tåla det mesta och det måste såklart testas, recension kommer som sagt. Trevlig helg! :)
 
Senast ändrad:

Picke79

Cartier
2-Faktor
Ser fram mot ytterligare tester av tåligheten.

Kan du inte slänga upp en bild med annan klocka som referens (din tudor är en bra jmf då många vet hur stor en sån är)
 

Sorubim

Audemars
Jag var och klämde på en för någon dag sedan. Jisses vilken best! 59,1mm i lug-to-lug skojar man inte bort.
Som jag föreslog till dig förut @yonsson , stoppa den i en hamsterboll och släpp den utför en skidbacke.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag var och klämde på en för någon dag sedan. Jisses vilken best! 59,1mm i lug-to-lug skojar man inte bort.
Som jag föreslog till dig förut @yonsson , stoppa den i en hamsterboll och släpp den utför en skidbacke.
Dåligt med skidbackar i GBG. :D
Dåligt med hamsterbollar också. :)
En sönderskuren boll och en backe däremot borde ju gå att lösa.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Men satfläsk vilket monster! Vad har du själv för idéer när det kommer till hållfastighetstester?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men satfläsk vilket monster! Vad har du själv för idéer när det kommer till hållfastighetstester?
Ska nog hålla mina idéer hemliga än så länge. Kör processbilder på insta och därefter sammanfattning i en recension tänkte jag. Det finns mycket kul man kan hitta på, frågan är bara vad som är lösbart rent praktiskt. Den lär ju tåla i princip allt, men jag vill ju även såklart undvika att tok-repa den det första jag gör. :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ska nog hålla mina idéer hemliga än så länge. Kör processbilder på insta och därefter sammanfattning i en recension tänkte jag. Det finns mycket kul man kan hitta på, frågan är bara vad som är lösbart rent praktiskt. Den lär ju tåla i princip allt, men jag vill ju även såklart undvika att tok-repa den det första jag gör. :)
Det blir en trevlig resa, se till att inte spräcka glaset!

Jag tänker mig Bear Grylls/Rambo/Chuck Norris inspirerade bilder i hårda miljöer ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Uj uj... Vågat!!!
Riktigt cool puck måste jag säga...
Hur är kvalitetskänslan? Hur är länken?
Vill inte säga så mycket innan recensionen men det initiala intrycket är bra. Länkbitarna känns stabila och solida men om man tittar närmare ser man att de är uppbyggda i lager, likt plywood innuti. Länkbitarna sitter för övrigt ihop med riktiga 1,8mm bandstift. :D
image.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skönt @yonsson, kul att det dyker upp lite klockor för riktiga män, och inte bara sådana dära j... fjollrolex! GRATTIS...får man väl säga då!
 
Topp