• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Deluxe (bildtung)

cjperry

Audemars
2-Faktor
Lite suddig bild och dåligt ljus så ljuset är justerat, är alltså inte lika vit i verkligheten.

tavla.jpg
 
  • Like
Reactions: Rdm

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Att här inte finns en tråd där inte någon skriker OMMÅLAD! Hälften av gångerna utan att ha en egentlig aning om något!
För det första har jag ej sagt att den helt säkert är ommålad, bara att jag är väldigt tveksam till att den inte är det. Bör man inte delge sina misstankar? Är dom helt ogrundade? Har själv aldrig sett så vit tavla på en 50 år gammal Omega. Kanske är en väldigt speciell och ovanlig tavla på en sen modell som inte patineras alls? Det är möjligt.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Fint tryck, men är som sagt fortfarande osäker. Vet inte ens om de fanns med vita tavlor? Kan inte referensen så man får leta referensobjekt för att kunna göra ett korrekt uttalande.
Jag har endast sett denna tavla två gånger tidigare och då har det varit ungefär samma skick. Vet av erfarenhet att det finns VÄLDIGT många ommålade Omegor men också att Omega höll väldigt hög kvalité under 1960-talet så många tavlor från den tiden har också klarat sig bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har endast sett denna tavla två gånger tidigare och då har det varit ungefär samma skick. Vet av erfarenhet att det finns VÄLDIGT många ommålade Omegor men också att Omega höll väldigt hög kvalité under 1960-talet så många tavlor från den tiden har också klarat sig bra.
Inte tidigt 60-tal vad jag vet iaf då man använde en vattenlöslig klarlack på det mesta. Men saknar man klarlacken och lysmassa så bådar det gott för ett ur om man inte utsätter det för mycket fukt då dvs.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
20150801_181958png.jpg_zpsrju0oiz0.png

Jag tycker att man skall kunna delge sina misstankar utan att folk blir purkna. Inte alls meningen att pissa på någons parad.

Tycker det ser ut som en skada på tavlan som blivit övermålad, är inte säker men vore jag tvingad att gissa skulle jag säga att tavlan är proffsigt renoverad. Har ju sett en del Omegor under åren ändå och den ÄR OVANLIGT vit.

Är nog även fler som misstänkte samma sak vid första anblick.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
20150801_181958png.jpg_zpsrju0oiz0.png

Jag tycker att man skall kunna delge sina misstankar utan att folk blir purkna. Inte alls meningen att pissa på någons parad.

Tycker det ser ut som en skada på tavlan som blivit övermålad, är inte säker men vore jag tvingad att gissa skulle jag säga att tavlan är proffsigt renoverad. Har ju sett en del Omegor under åren ändå och den ÄR OVANLIGT vit.

Är nog även fler som misstänkte samma sak vid första anblick.
Absolut! Man måste få säga sitt, speciellt om man har erfarenhet. Som sagt så är tavlan vitare på bilden än i verkligheten men ändå väldigt ljus.

Eftersom denna tavla är ganska ovanlig så har jag bara sett en annan i person och en på bild och de hade båda mycket ljusa tavlor i bra skick, likt denna. Kanske har alla tre då som jag sett ommålade tavlor eller så har de klarat sig bra.

Den som lever får veta :)
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Absolut! Man måste få säga sitt, speciellt om man har erfarenhet. Som sagt så är tavlan vitare än i verkligheten där den är

Jag tycker att det är önskvärt att medlemmar delger sina misstankar och för diskussioner kring klockor på forumet. Låter man uttalanden stå oemotsagda fast man ej håller med blir det ett rätt meningslöst forum. Lärorikt och intressant med bollningar angående omålat/ommålat, franken/ej franken osv.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att det är önskvärt att medlemmar delger sina misstankar och för diskussioner kring klockor på forumet. Låter man uttalanden stå oemotsagda fast man ej håller med blir det ett rätt meningslöst forum. Lärorikt och intressant med bollningar angående omålat/ommålat, franken/ej franken osv.
Helt klart. Har lärt mig mycket av det jag kan genom att läsa bollningar på forum.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Helt klart. Har lärt mig mycket av det jag kan genom att läsa bollningar på forum.

För övrigt tycker jag att din nya klocka är mycket läcker rent estetiskt. Vill även understryka att jag inte är säker. Är ändock tillräckligt övertygad för att själv inte våga köpa den. Du verkar ha mer erfarenhet av denna ovanliga tavla än mig och kan mycket väl ha rätt i att den är orörd. Det kanske inte spelar någon roll för dig i vilket fall och då är det gott så.

Väntar spänt på vad @POO skall leta fram för tråd av alla dessa OMMÅLAD-trådar där någon inte har någon egentlig aning om något.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
För övrigt tycker jag att din nya klocka är mycket läcker rent estetiskt. Vill även understryka att jag inte är säker. Är ändock tillräckligt övertygad för att själv inte våga köpa den. Du verkar ha mer erfarenhet av denna ovanliga tavla än mig och kan mycket väl ha rätt i att den är orörd. Det kanske inte spelar någon roll för dig i vilket fall och då är det gott så.

Väntar spänt på vad @POO skall leta fram för tråd av alla dessa OMMÅLAD-trådar där någon inte har någon egentlig aning om något.
Jag uppskattar verkligen dina åsikter och jag ska utforska lite mer för att vara 100% säker. Att äga något ommålat är uteslutet för min del.
Här är en bild på tre från 1958, 1964 och 1965 i ungefär samma skick för att sätta tavlan i ett sammanhang och för att jämföra den vita tavlan med de två silvriga.

tavlor.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag uppskattar verkligen dina åsikter och jag ska utforska lite mer för att vara 100% säker. Att äga något ommålat är uteslutet för min del.
Här är en bild på tre från 1958, 1964 och 1965 i ungefär samma skick för att sätta tavlan i ett sammanhang och för att jämföra den vita tavlan med de två silvriga.

tavlor.jpg

På de två finns iallafall inga misstankar och din Silver Arrow är verkligen avundsvärd! Sjukt läcker!

Jag vill inte sia mer om den vita tavlan på Omegan. Skulle dock vara kul att höra andras åsikter med. Finns flera här som säkert kan säga bu eller bä med ganska stor säkerhet.

Du verkar själv säker på att den är orörd fast du innan du fick hem den misstänkte att den var för bra för att vara sann. Misstänker du inget nu efter granskning så tycker jag du skall vara nöjd och belåten.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
På de två finns iallafall inga misstankar och din Silver Arrow är verkligen avundsvärd! Sjukt läcker!

Jag vill inte sia mer om den vita tavlan på Omegan. Skulle dock vara kul att höra andras åsikter med. Finns flera här som säkert kan säga bu eller bä med ganska stor säkerhet.

Du verkar själv säker på att den är orörd fast du innan du fick hem den misstänkte att den var för bra för att vara sann. Misstänker du inget nu efter granskning så tycker jag du skall vara nöjd och belåten.

Tackar! Nej efter att bland annat kollat under ultraviolet så är jag väldigt säker. Att det finns en lätt missfärgning runt urtavlans ytterkant och vad som ser ut att vara mycket lätt oxidering gör mig 99% säker.

Fler åsikter är varmt välkommet :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är det vilket jag tyckte var konstigt men det var det på de andra två jag sett också.
Ja, det blir så på de tavlor som inte har lösa index. Gissar att dessa index sattes innan man målade tavlan, inte så ovanligt. Däremot ser det lite udda ut vid vissa index? Lade några minuter på att leta andra exemplar och hittade två silvriga? Inte tillräckligt högupplöst men där var iaf omegatexten rak. Har tyvärr lite svårt att tänka min att Omega både skulle tillverkat en matt silvertavla, ser typ vit ut, och en lackad vit? Sedan är den vita färgen för vit om man ser till att den är 50 år gammal. Har du öppnat uret? Boetten är ju polerad och har bruksspår så den har inte legat orörd heller i en säker miljö. Med dessa grunder tror inte jag att denna tavla är orörd från 60-talet. Öppnar du uret kan du se om det är ett hack i tavlans ytterkant och hur baksidan ser ut.

Tycker alltid dessa diskussioner är intressanta och jag hoppas inte folk ser dem som negativa. Knappast så att jag skriver detta för att jävlas med någon, utan för att ihop se om vi kan lista ut om tavlan är ommålad eller ej och potentiellt hjälpa en köpare som blivit vilseledd i sitt köp.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Ja, det blir så på de tavlor som inte har lösa index. Gissar att dessa index sattes innan man målade tavlan, inte så ovanligt. Däremot ser det lite udda ut vid vissa index? Lade några minuter på att leta andra exemplar och hittade två silvriga? Inte tillräckligt högupplöst men där var iaf omegatexten rak. Har tyvärr lite svårt att tänka min att Omega både skulle tillverkat en matt silvertavla, ser typ vit ut, och en lackad vit? Sedan är den vita färgen för vit om man ser till att den är 50 år gammal. Har du öppnat uret? Boetten är ju polerad och har bruksspår så den har inte legat orörd heller i en säker miljö. Med dessa grunder tror inte jag att denna tavla är orörd från 60-talet. Öppnar du uret kan du se om det är ett hack i tavlans ytterkant och hur baksidan ser ut.

Tycker alltid dessa diskussioner är intressanta och jag hoppas inte folk ser dem som negativa. Knappast så att jag skriver detta för att jävlas med någon, utan för att ihop se om vi kan lista ut om tavlan är ommålad eller ej och potentiellt hjälpa en köpare som blivit vilseledd i sitt köp.
Det som ser udda ut är en blandning av oxidering och att färgen släppt något, främst på vänster sida av urtavlan. Denna tavla är också silvrigt vit med en tydlig missfärgning(gul/beige) runt tavlans yttre kant.

Som du säger så är klockan lätt polerad och visar på tecken att den använts, men det måste iofs inte betyda att den har varit hårt använd.

Ska se till att öppna och kika riktigt med lupp.

Uppskattar verkligen dina åsikter @Aurum
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ja, det blir så på de tavlor som inte har lösa index. Gissar att dessa index sattes innan man målade tavlan, inte så ovanligt. Däremot ser det lite udda ut vid vissa index? Lade några minuter på att leta andra exemplar och hittade två silvriga? Inte tillräckligt högupplöst men där var iaf omegatexten rak. Har tyvärr lite svårt att tänka min att Omega både skulle tillverkat en matt silvertavla, ser typ vit ut, och en lackad vit? Sedan är den vita färgen för vit om man ser till att den är 50 år gammal. Har du öppnat uret? Boetten är ju polerad och har bruksspår så den har inte legat orörd heller i en säker miljö. Med dessa grunder tror inte jag att denna tavla är orörd från 60-talet. Öppnar du uret kan du se om det är ett hack i tavlans ytterkant och hur baksidan ser ut.

Tycker alltid dessa diskussioner är intressanta och jag hoppas inte folk ser dem som negativa. Knappast så att jag skriver detta för att jävlas med någon, utan för att ihop se om vi kan lista ut om tavlan är ommålad eller ej och potentiellt hjälpa en köpare som blivit vilseledd i sitt köp.

Nog flertalet som ser det som negativt Aurum, har väl hänt flera gånger att du blivit attackerad på forumet?! MEN, majoriteten förstår nog att det är handlar om Exakt det som du förklarar härovan. Du har ett kunskap, öga för detaljer och lär mången väldigt mycket.
Sorry för OT.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja, det blir så på de tavlor som inte har lösa index. Gissar att dessa index sattes innan man målade tavlan, inte så ovanligt. Däremot ser det lite udda ut vid vissa index? Lade några minuter på att leta andra exemplar och hittade två silvriga? Inte tillräckligt högupplöst men där var iaf omegatexten rak. Har tyvärr lite svårt att tänka min att Omega både skulle tillverkat en matt silvertavla, ser typ vit ut, och en lackad vit? Sedan är den vita färgen för vit om man ser till att den är 50 år gammal. Har du öppnat uret? Boetten är ju polerad och har bruksspår så den har inte legat orörd heller i en säker miljö. Med dessa grunder tror inte jag att denna tavla är orörd från 60-talet. Öppnar du uret kan du se om det är ett hack i tavlans ytterkant och hur baksidan ser ut.

Tycker alltid dessa diskussioner är intressanta och jag hoppas inte folk ser dem som negativa. Knappast så att jag skriver detta för att jävlas med någon, utan för att ihop se om vi kan lista ut om tavlan är ommålad eller ej och potentiellt hjälpa en köpare som blivit vilseledd i sitt köp.
Trevlig modell. Rent spontant när jag såg bilderna på klockan tänkte jag dock ommålad tavla. Jag kan inte säkert peka på något särskilt än att av den erfarenhet jag har säger att tavlan är renoverad.
Kan @Aurum i ett utbildande syfte förklara;
  • varför ha fasta siffror/index och hur målade man då tavlorna industriellt vid ursprunglig tillverkning (om man då målade tavlorna)? Blev inte målningen runt siffrorna rätt taffligt i Omega samanhang?
  • ett hack i tavlans ytterkant, vad är detta och vad visar det?
  • Baksidan? Ser man då eventuell gammal färg?
//Rozzy
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trevlig modell. Rent spontant när jag såg bilderna på klockan tänkte jag dock ommålad tavla. Jag kan inte säkert peka på något särskilt än att av den erfarenhet jag har säger att tavlan är renoverad.
Kan @Aurum i ett utbildande syfte förklara;
  • varför ha fasta siffror/index och hur målade man då tavlorna industriellt vid ursprunglig tillverkning (om man då målade tavlorna)? Blev inte målningen runt siffrorna rätt taffligt i Omega samanhang?
  • ett hack i tavlans ytterkant, vad är detta och vad visar det?
  • Baksidan? Ser man då eventuell gammal färg?
//Rozzy
Vet inte varför, men det finns en hel del tavlor som har index som är en del av tavlan. Kanske billigare att tillverka i ett stycke än att sätta på lösa index efter färgning/målning. Exakt hur de är tillverkade eller varför vet jag inte. Se tex gamla Rolextavlor med Rolexloggan upphöjd i metall som ha färg på sidorna. Förmodar man målade dem först för att sedan torka/polera. Eller att man lade en skuddande film där innan målning.

Hack är ett tecken på att någon utan de rätta fixturerna har målat om den. Klassiker från förr iaf, idag vet jag inte.

Precis, inte riktigt säker på hur den brukar se ut men den kan ju skvallra om att något gjorts på senare år.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Bara för att klargöra så är det INTE en vit tavla, utan silvrig. Påminner om tyskt silver i färgen och ser därför vit ut när den reflekterar ljus.
Har bifogat två helt oredigerade foton för att visa tavlans kvalité där syns också tavlans skimmer.
Efter många olika ljustester så kan det konstaterats att tavlan antingen är helt original eller helt ommålad. Alltså har man inte sparat vissa delar och delvis målat om potentiellt skadade områden.

Min Longines Silver Arrow är i bättre skick och är 6 år äldre, alltså är det fullt möjligt med icke missfärgad hög kvalité efter 50+ år.

Klockan ska öppnas i veckan för att bli 100% säker att den ej är ommålad men för tillfället anser jag att det är mer som talar för än emot att den är original.

Som @Aurum skrev så utan lume och fukt så bådar det väldigt gott för att tavlan ska klara sig bra.

logo.jpg

Rak och fin logo som också är PERFEKT centrerad under omega symbolen.

sub.jpg

Rakt och fint här med och Swiss Made i väldigt hög kvalité.
 
Senast ändrad:
Topp