• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

De fula Omega-ankungarna

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag älskar fula ur.

(Så har vi uträtt det)

Tyvärr började detta äventyret fel, dubbelt fel. Första felet var för ett par år sedan då jag köpte en mindre variant av detta ur. Uret var dött när jag fick det i min hand. Lämnade tillbaka det efter lite krigande, auktionshus säljer inte uren som tidsgivare... Andra felet var det aktuella uret. Kaplans visste tydligen bättre hur mitt efternamn skulle stavas än vad jag gör, så paketet var inte helt lätt att hämta ut. Men till slut så!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hemsk box som faller isär...

image.jpeg

En plaststen i boxen?

image.jpeg

Lite mer fanns det allt!

image.jpeg

Okey...

image.jpeg

Plaststenen hade en funktion!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Guld och titan, på tyska...

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Nu drog detta ut på tiden, så blir lite kortfattad. Detta är alltså en Omega Polaris Multifunction XL i titan och guld. XL innebär att den är 39 mm istället för 32, stor skillnad. Designad av Gerald Genta och just XL sägs vara gjord för tyska marknaden. Tittar man på uret ser man lite detaljer som skvallrar om just gentas inflytande. Dessa boetter är/var verkligen high tech där guldet hammrades på plats för hand, ska ha blivit mycket skrot i produktionen så det blev dyrt för Omega och modellen lades ner snabbt. Idag hopplöst omoderna? Men jag älskar den sjuka ideen och den kompromisslösa strävan efter att leverera något unikt och modernt. Slutligen är jag den första att erkänna att jag fuskat, uret är nämligen inte riktig vintage. Tillverkad 1993 men jag tycker den redan känns så omodernt futuristisk att den platsar. Formspråket kommer trots allt från mitten av 80-talet.
 
Senast ändrad:

M.M

Cartier
Fulsnygg på ett nycoolt sätt.
Har sneglat på svärfars (32mm) och undrat om den är cool el inte, och inte kommit fram till ngt annat svar än att den glider nog smidigt in under manchetten. Styrs allt via kronan eller är det touch?
Grattis!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Växte den lite på mig med för mig nyheten om hur bl.a. guldet kom på plats. Skulle vara kul att se den på ett läder, när jag sitter och tittar lite mer noggrant på klockan jag alltid tyckt varit pest, så undrar jag om det inte är länken jag har mest svårt för.
 

Wiliamo

Panerai
Alltid kul med lite oväntade paketöppningar, i det här fallet en ful (men cool!) tidig 90-talare från Omega. Bara att gratulera! Ball klocka helt klart :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Grattis till lyckad fångst! I ärlighetens namn en av de fulaste som bär Omegas namn men samtidigt en av de roligaste. Hur är vikten på en XL?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Tycker att denna är helt magisk. XL-modellen gör det hela ännu bättre. Får man fråga vad du fick ge för den?
 

Simpatico

Rolex
Stort grattis, snyggt fångat.
Som sagt ful så att den blir råcool istället.
Gillar den på något skumt sätt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Grattis! Cool-ful. Vad finns det för funktioner på den?

Fulsnygg på ett nycoolt sätt.
Har sneglat på svärfars (32mm) och undrat om den är cool el inte, och inte kommit fram till ngt annat svar än att den glider nog smidigt in under manchetten. Styrs allt via kronan eller är det touch?
Grattis!
Allt styrs med kronan ja. Man väljer funktion genom att snurra kronan och kan sedan dra ut eller trycka in kronan för att styra funktionerna. Den han nedräkning, gmt, kronograf, alarm, och dag/månadsvisning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Växte den lite på mig med för mig nyheten om hur bl.a. guldet kom på plats. Skulle vara kul att se den på ett läder, när jag sitter och tittar lite mer noggrant på klockan jag alltid tyckt varit pest, så undrar jag om det inte är länken jag har mest svårt för.
Läder tror jag inte alls på, integrerade länken är en del av helheten. Ge den ett par år till så kanske du börjar gilla den...
 
Topp