• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - En "Traditionnelle" kostymklocka...

Whedda

Rolex
Det var ett tag sen jag skrev en paketöppningstråd här på KS. Kombination av brist på såväl tid som inspiration har varit bidragande men därför känns det lite extra kul att presentera senaste tillskottet i samlingen.

Jag har sen en tid letat efter en riktigt fin kostymklocka från de allra främsta tillverkarna. Roséguld, ljus tavla och en ganska återhållsam storlek var prioritet. De "usual suspects" i kategorin är Patek Calatrava 5196, A.Lange&Söhne Saxonia eller 1815 eller Vacheron Constantin Traditionnelle.

Den förstnämnda är superb i sin estetik och avsändaren borgar inte bara för hög kvalitet men även ett överlägset andrahandsvärde. På det är servicekostnaden för det manuella verket väldigt överkomligt då det kan göras inhouse hos t ex Rob Engström. Tyvärr var ref. 5196 trots sina 37mm förvånansvärt stor med sina långa raka luggar vilket inte kändes optimalt för mina handleder. En annan anledning som kändes en smula trist är att verket är både litet i förhållande till boetten samt dolt av en solid baksida. Något jag tycker är synd på en klocka för över 160 000 kr.

A.Lange&Söhne var nästa spår. En tillverkare som rent kvalitetsmässigt tveklöst ligger i samma nivå som den Schweiziska treenheten (många hävdar att de är snäppet vassare t om). Fördelen med Lange är att det skiljer minimalt i finish mellan deras klockor för 200 000 kr och de för 2 000 000 kr. Självklart är de sistnämnda tekniskt överlägsna med vansinniga komplikationer men själva finishen är skyhög från instegssegmentet.
Problemet med Lange är istället att klockorna är relativt stora i sin form och estetik. 1815 som lockade mest finns i 40mm samt 38.5mm men bärs något större pga den stora tavlan. Finishen är fantastisk även på framsidan men som många Langefantaster tyvärr medger är andrahandsvärdet inte det bästa. Med ett nypris på ca 185 000 kr och en servicekostnad på runt 15 000kr/5:e år är det inte bara en dyr klocka att köpa utan även att äga. Då verket är tillverkat helt i tyskt silver är det extremt känsligt för hur det hanteras och gör att man mer eller mindre begränsas till en fabriksservice.

Sist men inte minst kommer vi till Vacheron Constantin. Världens äldsta klocktillverkare med en obruten historia som sträcker sig över 260 år bakåt. Precis som de två övriga i listan är kvalitet, teknik och finish i absolut världsklass. Modellen jag fastnade för är deras manuella kostymklocka Traditionnelle Small Seconds. En klassisk estetik men med lite mer aggressiva drag än de två övriga. Storleken på 38mm är perfekt. Inte för stor men samtidigt tillräckligt för att inte kännas för nätt om man bär den till en ledigare klädsel. Att man valt att visa upp det i min mening fantastiska 4400-verket (som man även hittar i t ex American 1921) genom en glasbaksida gör klockan än trevligare. Faktum är att kostnaden för en fabriksservice av 4400 är i sammanhanget väldigt överkomlig på ca 550€ + ca 140€ för polering/rengöring utöver fraktkostnaden. Det gör att modellen inte behöver vara dyrare att äga än en Rolex, Omega eller IWC.

Lite kort information om modellen

Namn - Vacheron Constantin Traditionnelle Small Seconds
Referens - 82172/000R-9382
Storlek - 38mm
Tjocklek - 7.8mm
Boettmaterial - 18k 5N roséguld
Listpris - 20´700€

Urverk
Kaliber - 4400 AS
Uppvridning - Manuell
Tjocklek - 2.8m
frekvens - 4 Hz / 28,800 v.p.h
Gångreserv - ca 65h


Nog med teknisk information och låt oss titta närmare på själva klockan.

Jag var länge inne på att köpa nytt men av en händelse dök exakt den version jag var ute efter upp i perfekt skick från 2010 med box, papper och ett extra oanvänt originalband från Vacheron.

Ytterboxen




Innerboxen


Med klockans certifikat och ett extra svart alligatorband.


Certet påminner om ett pass.






Wristshot




Marknadens kanske snyggaste bygelspänne.








Klockans tunna profil på endast 7.8mm gör den väldigt elegant och försvinner under manschetten utan problem.


Finishen i tavlan är otroligt hög.




Klockans baksida som är minst lika vacker.




Hur vida det blir en keeper for life eller får passera vidare återstår att se. Jag vet med mig att man aldrig skall säga aldrig och det finns alltid något annat som lockar. Oavsett är det en av de mest imponerande dressklockor jag testat och en klocka jag bär till såväl kostym som t-shirt och jeans.

För lite mer information om modellen rekommenderar jag en titt på den här filmen från Hodinkee.
http://www.hodinkee.com/blog/three-on-three-manual-dress-watch

 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Magnifik. Det - och Grattis - är allt jag kan komma på att säga!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Grattis whedda!

Mycket vacker boett! Tavlan är fantastisk! Med ett så vackert verk är det inte fel med en glasbaksida!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Se till att dra åt manschetten! Denna klocka skall synas. Mycket vacker. Stort Grattis! :cigar:
 
Topp